27.mai

Emballasjens dilemma

DIGITALKONFERANSE: Emballasjen har mange formål. Det skal selge produktet, bidra til holdbarhet og sørge for at produktene kommer frem i god behold. Et dilemma er kombinasjonen av økt bruk av emballasje i flere ledd og behov for reduserte utslipp. Det krever nytenkning.

Målgruppen for dette møtet er alle bedrifter som på et aller annet vis benytter en form for emballasje til sine produkter eller forsendelser. Næringsforeningen inviterer i samarbeid med Emballasjeforeningen til et møte for å dele praktisk informasjon som kan bidra til en sunn og mer lønnsom tjenesteutvikling for emballasje.

Emballasje er for alvor satt på den politiske agendaen både nasjonalt og internasjonalt med hensyn til sirkulær økonomi. Forskning, innovasjon og utvikling må skje i samspill mellom aktørene i emballasjens verdikjede for å få:

• Bedre produktløsninger med lønnsomhet for bedriftene og forbrukerne
  • Reduserte utslipp og sirkulære kjeder; både hos produsent, distribusjon og forbrukerne
Du møter Kari Bunes i Den Norske Emballasjeforeningen som vil presentere fakta og muligheter i nasjonal sammenheng, Eirik Bergh i Skanem som jobber med fornyelse av en etablert industri og Alvhild Hedstein som er direktør for bærekraft og innovasjon i BAMA gruppen og jobber med Sircular Packaging Cluster.

Deltakerne får tilsendt lenke til pålogging på slutten av dagen i forveien. (sjekk SPAM boks hvis du ikke har mottatt link før oppstart kl. 08.30). Hvis problemer med pålogging til sending, klikk her for kontakt.

For mer informasjon, vennligst kontakt Inger Tone Ødegård

Vi gjør oppmerksom på at små programendringer kan forekomme.

08.30 God morgen og velkommen, ved Inger Tone Ødegård, Næringsforeningen.

08.33 Plastemballasje i et sirkulært perspektiv – utfordringer og muligheter, ved Kari Bunes, administrerende direktør, Den Norske Emballasjeforening.

08.55 Produktmerking – løsninger for bedre miljøhensyn, ved Eirik Bergh, managing director, Skanem Stavanger AS.

09.15 Circular Packaging Cluster (den nye Arena-klyngen), ved Alvhild Hedstein, direktør for bærekraft og innovasjon, BAMA gruppen.

09.35 Åpen dialog med alle.

09.45 Oppsummering.

Foredragsholdere

Presentasjoner

Oppstart, Egil Hollund