18.jan

Muligheter: Hvor er de nye jobbene?

DIGITALKONFERANSE: Det skjer mye spennende i Rogaland for tiden, både på land og til havs. I hvilke bransjer forventes det rekruttering, og hvilken kompetanse er det behov for?

Hvor er de nye jobbene i fremtiden?

I dagens arrangement treffer du innledere som representerer ulike bransjer som er i vekst.   Mange næringer er organisert i bedriftsklynger for at bransjene skal kunne samarbeide om utvikling i større målestokk og dermed skape flere arbeidsplasser i regionen.  Du treffer tre ulike bransjer idag, og flere kommer i ukene fremover.

I dag treffer du May Irene Ugletveit fra ATEA som forteller om behov for flere ansatte i IT sektoren  Ellinor Meling kjenner til utviklingen innen energisektoren og kan gi eksempler på prosjekt som trenger ansatte i fremtiden.  Havbruksnæringen er i rask vekst i hele Rogaland, og Andreas Heskestad vil snakke om ulike deler av næringen som trenger folk med ulik kompetanse.  Avslutningsvis treffer du Anne Elise Winterhus fra Karrieresenter Rogaland, som vil snakke om karriereveiledning.

Felles for alle: Hva skal til for å komme i posisjon for å jobbe i disse miljøene?

Link til digital konferanse: Hvor er de nye jobbene

Ved påmelding til arrangement: Legg inn navn, tlf nr og bedrift (MULIGHETER)

For mer informasjon, vennligst kontakt Øystein Andersen.

13.00 Velkommen til digital konferanse.

13.03 Hvorfor trenger IT bransjen så mange folk? ved May Irene Ugletveit, ATEA AS.

13.20 Jobber i energisektoren, ved Ellinor Meling, Norwegian Solar Energy Cluster

13.35 Et hav av muligheter, ved Andreas Heskestad, Stiim Aqua Cluster

13.50 Ikkje lett å finna vegen om du ikkje veit kor du skal, ved Anne Elise Winterhus, Karrieresenter Rogaland.

14.05 Spørsmål og svar med alle online.

14.15 Slutt

Foredragsholdere

May Irene Ugletveit

May Irene er Salgsdirektør i Atea, hvor hun nå har jobbet i 3 år. Hun har markedsøkonomi og personalledelse fra Handelshøyskolen BI. Nysgjerrigheten rundt teknologi og et samfunn i sterk endring var det som blant annet trigget henne til å gå inn i Tek-bransjen. May Irene har et sterkt engasjement for å drive utvikling, skape god kultur og å oppnå gode resultater sammen. «Det handler om å skape sammen med andre og å bygge stolthet rundt det vi driver med».Hun inspireres av mennesker som er løsningsorienterte, de som tør å utfordre og utvikle seg. Helst sammen med andre.

Ellinor Meling

Ansvar for «sol i systemet» i klyngen, som inkluderer energisystemer og lagring, bygnings integrert solenergi og hybridisering. Hun har jobbet mange år i Aker, Kværner og Statoil før hun startet sitt eget konsulent- og teknologiselskap. Meling jobber nå innen fornybar energi, og er både glad og stolt av å jobbe i en fremtidsrettet bransjen. Motto: «Når en dør lukkes, åpnes en annen, grip dagen og mulighetene».

Andreas Heskestad

Andreas Heskestad er klyngeleder i Stiim Aqua Cluster og seniorrådgiver i Blue Planet. Andreas sin store lidenskap er mulighetene som finnes under vann, som kan realiseres gjennom ny teknologi og nye innovasjoner. Han representerer et innovasjonsøkosystem for havbruksrelaterte virksomheter på Sør-Vestlandet, gjennom sin rolle i Stim Aqua Cluster.

Anne Elise Winterhus

Anne Elise Winterhus jobbar i Rogaland fylkeskommune som rettleiar på Karrieresenter Rogaland, avdeling Stavanger. Har også jobba som lærar og leiar i vidaregåande skule i mange år. Starta karrieren som bibliotekar i oljebransjen.

Presentasjoner

MULIGHETER - Atea 18.01.21, May Irene Ugletveit