18.okt

Treffpunkt Sandnes: Status for reiselivet

Fra Dalsnuten til konserthuset. Vi tar en status og ser på fremtidsplanene til reiselivet i Sandnes.

Pandemien brakk ryggen til store deler av reiselivet. På treffpunktet får du innsikt i hvordan reiselivet i Sandnes har klart å reise seg igjen, og hvordan de i dag kan stå med en rakere rygg enn noen gang.

Forfatter og professor, Janne Stigen Drangsholt, skal med sin fortellerstemme gi et perspektiv på hvordan Sandnes blir sett på utenfra. Direktør for Kultur og næring i Sandnes kommune, Søren Jensen, kommer for å fortelle om Sandnes kommune sin reiselivsstrategi. Eier av Kronengruppen, Helmer Steinsvåg, vil peke på mulighetene Sandnes har foran seg. Odd Langhelle lærer deg mer om hvordan arrangementer og festivaler som Blinkfestivalen er viktig for næringsutvikling og merkevaren Sandnes. Gunhild Vevik fra Region Stavanger forteller om hvordan den nasjonale familiekampanjen Ut i Sandnes blir brukt som verktøy for reiselivsutvikling i Sandnes kommune. Helge Kjellevoll, daglig leder i Lysefjorden Utvikling vil gi oss en status på reiselivssesongen.

Treffpunktet er et samarbeid med Den Gule Banken.

For mer informasjon vennligst kontakt Hanne Hernes.
>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før møtestart.

08.00 Frokost og registrering

08.30 Velkommen

08.35 Det offentlige sin rolle i reiselivet, ved Søren Jensen, Direktør for Kultur og næring i Sandnes kommune.

08.50 Ut i Sandnes - nasjonal familiekampanje som verktøy for reiselivsutvikling i Sandnes kommune, ved Gunhild Vevik, kommunikasjonsdirektør i Region Stavanger.

09.10 Status på sesongen, ved Helge Kjellevoll, daglig leder i Lysefjorden Utvikling AS.

09.30 Pause

09.50 Hvilke muligheter har Sandnes? Ved Helmer Steinsvåg, eier av Kornengruppen.

10.10 Skal dere til Sandnes? Ved forfatteren Janne Stigen Drangsholt.

10.30 Merkevare og næringsutvikling med Blinkfestivalen som virkemiddel, ved Odd Langhelle, arrangementsansvarlig.

10.50 Q&A

11.00 Takk for i dag.

Foredragsholdere

Søren Jensen

Søren Jensen er direktør for Kultur og næring i Sandnes kommune. Han har tidligere blant annet vært rådmann i Forsand kommune, daglig leder i Nærbø idrettslag og analysekonsulent i Danmarks turistråd. Som analysekonsulent formidlet han budskapet om at «Det er dejlig at være norsk i Danmark», men han valgte altså selv å bosette seg i Norge.

Janne Stigen Drangsholt

Janne Stigen Drangsholt er forfatter og professor ved institutt for kultur- og språkvitenskap ved Universitetet i Stavanger. Drangsholt debuterte som skjønnlitterær forfatter med Humlefangeren (2011), men er mest kjent for sine uker om Ingrid Winter. I 2020 gav hun sammen med Therese Eide ut boken Fra Shakespeare til Knausgård – 66 klassikere du naturligvis har lest og i 2022 kom sakprosaboken a-ha: East of the sun, west of the moon.

Gunhild Vevik

Gunhild Vevik er kommunikasjonssjef i Visit Region Stavanger med ansvar for markedsføring, PR, Vertskap og merkevarebygging for B2C. Vevik har lang erfaring innen reiselivet, og har vært med å bygge opp selskapet med ansvar for en kommune og tilhørende næringsmedlemmer tilbake i tid, til det som nå er organisasjon med 13 medlemskommuner og over 200 aktive næringsmedlemmer som partnere med felles mål om å forsterke attraksjonskraften til Sandnes, Stavanger og regionen som reisemål.

Helge Kjellevold

Helge Kjellevoll er daglig Leder i Lysefjorden Utvikling AS.