19.sep

Tungenesmøtet 2023

Under årets Tungenesmøte får vi innsikt i hvilke nye industrier som skal sørge for at verdiskapningen i regionen fortsetter. Vi får tatt en titt på den økonomiske statusen til Randaberg kommune og næringslivet i regionen.

Velkommen til det tradisjonsrike Tungenesmøtet, for å bli oppdatert og inspirert av utviklingen i næringslivet, i og rundt Randaberg.

Daglig leder i Oilers, Terje Haukali, vil legge frem hvilke elementer som har gjort at Oilers har gått fra et bedriftsidrettslag til Norgesmestere på 10 år. Ulf Rosenberg, rådgiver for Energihovedstaden gir deg innsyn i hvilke næringer som vokser frem. Vi skal innom havvind og havbunnsmineraler, men også andre ukjente pilarer som regionen kan ta fatt i. Vi får et gjensyn med kommunedirektøren i Randaberg, Anne Berit Berge Ims, når hun gir oss en oppdatert status på ny kommunaløkonomisk bærekraftsmodell. I en økonomisk usikker tid er ingenting bedre enn å få tatt temperaturen på næringslivet av sjefsøkonom i SR-Bank, Kyrre Knudsen. Han vil legge frem ferske tall fra konjunktubarometeret. Sandalen gård forteller hvordan de gikk fra dyrehold og grasproduksjon til å bli best på sider, og kanskje lurer de med seg noen smaksprøver. Med terningkast seks i VG´s store sidertest, kan de vel nesten kalle seg Norges beste.

Arrangementet arrangeres av Næringsforeningens ressursgruppe Den Grønne Landsbyen.

For mer informasjon vennligst kontakt Hanne Hernes.
>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før møtestart.

17.30 Registrering og mingling.

18.00 Velkommen, ved Bent Bergersen, leder i ressursgruppen Den Grønne Landsbyen.

18.10 Status ny kommunaløkonomisk bærekraftsmodell (KØB-modellen) og presentasjon av ordfører Jarle Bø, ved Anne Berit Berge Ims, kommunedirektør i Randaberg.

18.35 Konjukturbarometeret, ved Kyrre Knudsen, sjeføkonom i Sparebank 1 SR-bank.

18.55 Best i hele Norge på sider, ved Sandalen gård.

19.10 Middag.

20.00 Nye muligheter for regionen! ved Ulf Rosenberg, energirådgiver i Næringsforeningen.

20.30 Fra bedriftsidrettslag til norgesmester på 10 år, ved Terje Haukali, daglig leder i Oilers.

20.50 Nytt fra Næringsforeningen, ved Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.

21.00 Takk for i år!

Foredragsholdere

Ulf Rosenberg

Ulf Rosenberg er konsulent for prosjektet "Energihovedstaden" i Næringsforeningen. Han har vært næringslivsjournalist i Stavanger Aftenblad i 25 år, og deretter til sammen ti år som kommunikasjonsdirektør, først i GDF SUEZ E&P Norge og deretter tilsvarende i VNG Norge. Han kjenner bredden av energisektoren i hele regionen.

Terje Haukali

Terje Haukali er daglig leder i Oilers. Han er tidligere hockeyspiller med bl.a fem år spill i øverste liga for Stjernen Hockey Fredrikstad før turen gikk tilbake og noen år med spill i Stavanger hockeyen. I tillegg har han representert Norge i flere VM for aldersbestemte landslag. Etter endt idrettskarriere ble det først utdanning innen elektrofag som ble etterfulgt med mange år innen tele/data kommunikasjon, deriblant flere år som leder av eget selskap. Deretter ble han ansatt i Oilers som salgssjef i mars 2018, og tok over som daglig leder i februar 2019.

Kyrre Knudsen

Kyrre Knudsen er sjeføkonom i Sparebank 1 SR-Bank, og har tidligere erfaring fra departementet og energisektoren. Kyrre har bred erfaring innen finans, og er ekspert på makroøkonomi, dataanalyse, bank- og energimarkeder - både i privat og offentlig sektor, med internasjonalt og nasjonalt fokus.

Anne Berit Berge Ims

Anne Berit Berge Ims er kommunedirektør i Randaberg kommune. Hun har lang toppledererfaring og inngående kjennskap til offentlig sektor etter snart ni år som kommunedirektør i både Hå kommune og Flekkefjord kommune. I tillegg er hun godt kjent med Randaberg etter ha jobbet som kommunikasjons- og næringssjef i kommunen.

Jo Arild og Anne Tønnessen

Jo Arild og Anne er eiere av Sandalen gård, Randabergs første fruktgård. Gården la om driften fra dyrehold og grasproduksjon til moderne tettplantinger med frukt i 2011. Den første juicen ble produsert i 2012. I 2014 ble juicen tilgjengelig fra ulike ubetjente utsalg samt på torget i Stavanger. I 2022 og 2023 mottok Sandalen gård flere medaljer nasjonalt og internasjonalt for sine sidere og juicer.

Andre lignende møter:

31. mai 2024 -