26.apr

AGENDA BYGG: Utslippsfrie byggeplasser – slik blir de nye kravene

Nå kommer kravene om utslippsfrie byggeplasser for fullt i Stavanger-regionen. Alle i bransjen må forholde seg til den nye virkeligheten. På Agenda Bygg vil Zakarias Chibssa fra Stavanger kommune presentere hvordan det blir hos kommunen, Olav Silde fra Stangeland Maskin forteller hvilke muligheter og utfordringer de ser for seg – mens Rannveig Eidem Norfolk fra Lnett tar for seg hvordan du skal få nok strøm på byggeplassen.

Mosvangen barnehage blir det første prosjektet i Stavanger som defineres som en utslippsfri byggeplass. Fra 2025 skal alle kommunens byggeplasser være utslippsfrie. Hva vil dette få å si? Hva defineres som på byggeplassen og hvilke krav vil stilles til alle som skal gjøre en jobbb innenfor annleggsgjerdene? Zakarias Chibssa, prosjektleder ved avdeling for bymiljø og utbygging i Stavanger kommune, vil ta oss gjennom kommunens nye planer, han vil gå gjennom tre konkrete prosjekter, hvilke ambisjoner kommunen har og hvilke krav kommunen kommer til å stille fremover i sine anskaffelser på dette området.
Stangeland Maskin sin visjon er å være ledende innenfor bærekraft. Deres kjerneverdier er arbeidsglede, forberedt, ryddige og effektive – og det forplikter også i denne sammenheng. Dette gjør at selskapet har mål om å være blant de fremste, og samtidig være blant de virkelighetsnære. Så hvordan ser Stangeland på mulighetene og utfordringene knyttet til utslippsfrie bygg- og anleggsplasser i vår region? Vi har med oss HMS-KS sjef Olav Silde, som vil gå nærmere inn på dette.
For å kunne elektrifisere, må vi ha strøm. Det er nødvendigvis ikke like mye tilgjengelig alle steder. Hvordan forholder vi oss til dette på en byggeplass? Rannveig Eidem Norfolk, direktør for nettplan og kunde i Lnett, kommer for å snakke om likheter og ulikheter i forhold vanlig prosess for permanent strømforsyning – samt utfordringer fra nettselskapets perspektiv.

AGENDA BYGG
Agenda bygg er Næringsforeningens faglige møteplass for bygg- og anleggsbransjen i Stavanger-regionen. Målet er å motivere, utfordre, samordne og stimulere næringen til å bli mer kunnskapsbasert og effektiv – og kontinuerlig sette aktuelle temaer på dagsorden.

Agenda bygg presenteres i samarbeid med Site 4016 og Smedvig:

For mer informasjon, vennligst kontakt Egil Hollund i Næringsforeningen.

>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før arrangementets start.

08.00 Registrering og frokost.

08.30 Velkommen, ved Egil Hollund, Næringsforeningen.

08.35 Slik blir kravene i Stavanger kommune, ved Zakarias Chibssa.

09.10 PAUSE

09.25 Utslippsfrie bygg- og anleggsplasser, ved Olav Silde.

10.00 Strømforsyning til en utslippsfri bygg- og anleggsplass, ved Rannveig Eidem Norfolk.

10.30 SLUTT

Foredragsholdere