16.nov

Slik beholder - og utvikler - du kompetansen

Onboarding er rangert, etter effektiv rekruttering og utvelgelse, som en av de viktigste tilnærmingene virksomheter kan bruke for å forbedre sin evne til å trekke til seg, rekruttere, integrere, utvikle og beholde medarbeidere. Lær mer om hvordan du beholder medarbeiderne og dermed styrker konkurranseevnen!

Hovedtema: Kompetansepåfyll og gode råd for å få vellykkede onboardingprosseser.

35 prosent er åpne for å skifte jobb, mens 15 prosent er på aktiv jobbjakt. I dagens arbeidsmarked er det en kamp om talentene og riktig kompetanseutvikling, og derfor er det er svært viktig å få til den gode mottakelsen av nyansatte, og ikke minst utvikle eksisterende arbeidskraft. Rekrutteringsselskap ser nå stadig oftere at nye medarbeidere slutter før de har begynt. Derfor er det viktig å få på plass gode rutiner for oppfølging fra signering av kontrakt mens den nye medarbeideren er i oppsigelsestid, og til han/hun starter i jobben, samt de første 6-12 månedene.

- Næringslivet må se viktigheten av gode onboardingsprosesser og konsekvensene av å ikke sette fokus på dette strategisk viktige området, er tap av konkurransekraft. Vi ser alt fra virksomheter som er strukturerte og systematiske i sin form, til virksomheter hvor man nærmest kaster den nyansatte ut i vannet og ser om de evner å svømme, sier Mariann Gjerde i Ambio People.

Danske Bank har etablert et system for god onboarding og Trude A. Grøtteland, leder personmarked, vil presentere dette i møtet.

I følge Talya N. Bauer, som er en av de fremste forskerne på dette emnet, er onboarding-prosessen der en nyansatt blir emosjonelt, fysisk og profesjonelt integrert inn i den etablerte kulturen og virksomheten til den nye arbeidsgiveren.

Det er 69 prosent større sannsynlighet for at en ansatt som deltar i et organisert onboarding-program blir værende i virksomheten opp til tre år, enn en ansatt som ikke deltar i et slikt program. Forskning viser at virksomheter som tar i bruk formell onboarding lykkes bedre enn andre med å beholde sine nye medarbeidere.

Det er kostbart å miste en nyansatt. Ikke bare koster det tid og penger, men det kan også føre til mer langsiktige utfordringer som lavere verdiskapning, belastning på arbeidsmiljøet og svekkede kundeforhold. For å få til en vellykket onboarding, er et grundig forarbeid den viktigste jobben du gjør.

Meld deg på møtet her og få råd og verktøy for å beholde og videreutvikle kompetansen.

Praktisk info:

Ved påmelding, oppgi i notatfelt dersom du har matallergier, slik at du får tilpasset lunsj.

>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før møtestart.

For spørsmål om møtet, ta kontakt med Trude Hembre, Næringsforeningen.

08.30 Registrering, kaffe og mingling.

09.00 Velkommen, ved Trude R. Hembre, Næringsforeningen.

09.05 Vellykket onboarding, ved Mariann Gjerde, Ambio.

09.45 Slik jobber vi med kompetanseutvikling, ved Trude A. H. Grøtteland, Danske Bank.

10.00 Kort pause.

10.15 Gruppearbeid.

11.00 Lunsj og nettverksbygging.

Foredragsholdere

Presentasjoner