Årets Bedrift I: Gilje Tre
Hvert år produserer Gilje Tre 100.000 vinduer og 20.000 dører fra sine fabrikker på Gilja og Moi. Kenneth Gilje er opptatt av å skape en kultur for kontinuerlig forbedring, for å sikre konkurransekraft. Foto: Henrik Moksnes/Bitmap

Årets Bedrift I: Gilje Tre

Vi skal presentere de nominerte til Årets bedrift de to neste ukene: For Kenneth Gilje er Gilje Tre et samfunnsprosjekt. Eierne har derfor ingen planer om å flytte hjørnesteinsbedriften fra Gilja.
17.november 2020 Av Lars Idar Waage

Gilje Tre AS
Etablert: 1948
Hovedkontor: Gilja
Forretningsområde: Trevare
Antall ansatte: 260
Omsetning: 450 MNOK
Driftsresultat: 10,5 MNOK
Noen år etter krigen, mens Norge fremdeles var preget av varemangel, rasjonering og harde kår, startet fem brødre trevarefabrikken på Gilja. Utenom produksjonen av vinduer og dører, produserte de også lærvesker, tresko og jærstoler. 70 år etter har de over 250 ansatte og er en av landets største produsenter av vinduer og dører.
– Vi har et større perspektiv og et samfunnsansvar. Derfor har vi ingen plan B som for eksempel etablering i lavkostland. Det er her på Gilja vi skal være, forklarer Kenneth Gilje.

 

Innslag fra TV Vest:

 

 

Stolte ansatte

Han kaller seg kulturarbeider i Gilje Tre, fordi det handler om å bygge en bedriftskultur for å gjøre hver dag litt bedre og lære av gårsdagen. Dette har resultert i 21.300 gjennomførte forbedringer.
– Gilje Tre kommer til å bruke lean i hele verdikjeden, fra leverandør til kunde. Det vil si at vi også skal hjelpe våre partnere til å se potensialet i sin egen virksomhet, forklarer han.
Stadig flere bedrifter flytter produksjonen til utlandet på grunn av høye produksjonskostnader i Norge. Gilje er konkurransedyktige på tross av at produksjonen foregår i en liten bygd i Norge, mye takket være de ansatte, ifølge kulturarbeideren.
– Engasjerte og stolte ansatte er nøkkelen. Ved å kombinere dette med stadige forbedringer blir vi konkurranse- dyktige, mener han.
Bedriften har snudd hele organisasjonskartet på hodet for å manifestere at innovasjons- og forandrings- kultur er tuftet på alle ansatte. På dette kartet er de som produserer verdier på toppen av pyramiden, sjefen er i bunn.
– For oss handler det om å tenke ut av boksen og gå vår egen vei. Faktisk skal vi bevise at det er mulig å bli verdensmester i det vi gjør, og vi har ingen målstrek, sier Gilje.

 

Skreddersøm

For Gilje Tre er det også viktig å dele med andre, slik at alle forbedrer seg så mye som mulig hele tiden. Dette gjelder mest samarbeidspartnere, men de håper også å inspirere bedrifter fra andre bransjer.
– Vi deler for å inspirere både andre bransjer og næringer. Og husk at det som er bra i dag, ikke nødvendigvis er bra i morgen, påpeker han.
Da de fem brødrene startet i 1948 drømte de om heltidsproduksjon av dører og vinduer. Nå har etterkommerne i Gilje Tre realisert denne drømmen og trekker frem nærheten til markedet som et av de største konkurransefortrinnene.
– Vi er her i Norge hvor kundene våre er. Våre produkter finner du på hytta til kong Harald, på Svaldbard, Island og på Troll-basen på Sydpolen.
De siste 20 årene har selskapet jobbet med QRM, som står for mass customization, eller masseproduksjon av skreddersøm. I praksis betyr dette at de kan produsere alle produkter etter kundens spesifikke ønsker, i én og samme flyt.
– Dette betyr naturlig variasjon etter kundens ønsker og behov, og som i seg selv er utrolig komplisert. Men på denne reisen har vi gått fra å bruke 15 dager på produksjon av et skreddersydd produkt til at vi i 2021 vil klare dette på seks timer, forklarer Gilje stolt.

 

Ny teknologi

Hvert år produseres det 100.000 vinduer og 20.000 dører fra Giljes fabrikker på Gilja og Moi. For enkelte ytterdører kan man få levert ferdig fra fabrikken på tre uker, uten ekstra kostnad. Bedriften har også produkter innen smarthusteknologi for å møte en økende etterspørsel.
– Gilje Sense er en produktserie for dører og vinduer der man har full kontroll på om huset ditt er lukket og låst. All informasjon du trenger har du tilgjengelig via mobiltelefonen, forklarer Gilje.
Mer miljøvennlig produksjon, sertifisering av trevirke, svanemerkede produkter og miljødeklarasjoner skal gi bedre miljøavtrykk. Bedriftene er også leverandør til Norges første Breeam-Nor sertifiserte boligbygg. Breeam-Nor er den eneste norske metoden for sertifisering av bærekraftige bygg.
– Våre eXtra vinduer og skyvedører har for eksempel ikke utslipp av miljøgifter, som både gir mindre miljøgifter i kroppen, men også et bedre inneklima i boligen.
– Hvordan ser fremtiden ut?
– Gjennom organisk vekst skal vi få en høyest mulig utviklingstakt, både på våre ansatte og for hele organisasjonen. Vi er her på Gilja for å bli, lover Kenneth Gilje.

Andre liknende nyheter

En skatt som ikke undergraver verdiskapingen

Å lage et allment skattesystem for å «ta» de cirka 300 norske superrike, er som å gi antibiotika til alle i Rogaland fordi 29 personer har fått en inf…

Ny møteplass for arbeidssøkere og arbeidsgivere

Sammen med Stavanger kommune, Rogaland fylkeskommune og LO Rogaland vil Næringsforeningen skape en ny møteplass for kompetansedeling og nye jobbmuligh…

Dilemmaet vindkraft eller friluftsliv

Etter det jeg husker og har blitt fortalt var det store flertallet for Sira-Kvina-utbyggingen. Ulempene overgikk det en måtte ofre. Ville det vært sli…

© Næringsforeningen 2019-2020 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner