Alene som Rogalands spillutviklermiljø
Gøran Myrland og Misc Games ser lys i tunnelen for spillene sine. De har funnet en nisje med fiskesimulatorspill fra realistiske omgivelser i Barentshavet og nord i Atlanterhavet.

Alene som Rogalands spillutviklermiljø

Rogaland er ikke bevandret med mange aktører i spillindustrien. Det akter Misc Games å gjøre noe med.Deres første spill “Fishing: Barents Sea” har allerede solgt 90.000 kopier totalt. I høst kommer spillet på konsoller, og første kvartal neste år kommer oppfølgeren.
04.oktober 2019 Av Lars Idar Waage

Lite minner om Hammerfest, sjark og lukten av saltvann innerst i den lange gangen hos MISC Games på Forus. I produksjonsrommet sitter fem personer og programmerer og modellerer spillene de gir ut, og deres første spill er en fiskesimulator der du som spiller har hjemmehavn i Hammerfest. Her begynner man med sjarken “Børge” som man må kjøre ut på fiskefeltene, fiske og selge fisk som igjen gir deg penger til å kjøpe bedre utstyr eller større båter. Alt i realistiske omgivelser utenfor Finnmarks-kysten.

– Idéen oppsto en gang på midten av 90-tallet. Jeg jobbet på en tråler og fikset kapteinens PC. I den forbindelse programmerte jeg et bittelite spill som han kunne spille med piltastene, mens jeg drømte om å en gang i fremtiden lage et realistisk spill som handlet om kommersiellt fiske, forklarer Gøran Myrland, daglig leder av Misc Games.

 

Ny kunnskap

Det skulle vise seg å ta over 20 år før drømmen ble realisert. Selv om Myrland hadde spilt litt, så kunne han lite om spillutvikling. I 2011 tok han prosjektledelse og “leadership in action” på BI og i 2013 fikk han B på bacheloroppgaven i endringsledelse. Da kom selvtilliten tilbake. Da han så at en kopi av et annet spill fikk halvannen million i offentlig støtte, begynte tankene igjen å gå tilbake til tråleren og fisket.

– Hvis de kunne få så mye støtte for en kopi av et annet spill, burde det jo være mulig for oss å få dem med på min idé. Jeg tenkte at jeg kanskje burde få laget fiskespillet jeg hadde drømt om. Dermed begynte jeg å sette meg inn i spillutvikling, sier Myrland.

Først var det å lese seg opp, se videoer på YouTube før kontakten med en spillutviklingscoach ble opprettet. Han hjalp til i prosessen med å finne ut av hvordan spillet kunne se ut, hva det kunne handle om og ikke minst: Ikke gjøre spillet til et for komplisert prosjekt. Det måtte være realiserbart.

– Jeg så fort at Fishing: Barents Sea ville bli et stort prosjekt, så jeg og min daværende makker Kåre begynte å lage småspill for å få erfaring, sjekke hvordan ting fungerte og hvordan de ble mottatt. På to år laget vi fire spill, og vårt mest populære, Oil Drill, fikk over 100.000 nedlastinger, forklarer han.

 

Drøm i oppfyllelse

Spillet genererte noe inntekter og innimellom utviklingen av småspillene jobbet Myrland med den store drømmen sin. Han bygget et konsept, laget en versjon som brettspill for å teste på barna sine og fikk dermed tilbakemeldinger på funksjonalitet og hvordan det ble mottatt. Han følte han var inne på rett spor.

– Da ble jeg rådet av en næringsrådgiver til å ta kontakt med iPark, som nå er Validé. De tente også på idéen og i april 2015 ble vi tatt opp som inkubatorbedrift, og vi fikk dermed inn litt mer kapital, sier den daglige lederen.

Planen var å lage en enklere 2D-versjon av spillet. En versjon som kunne være springbrettet til noe større og kanskje gi noen inntekter som kunne brukes til videreutvikling av den store drømmen: Et stort spill i 3D. Men da Validé kom på banen ble veien til drømmen med ett kortere. Fra starten av 2015 var målet klart - spillet skulle utvikles i 3D.

– Mellom mai til august bygget vi en prototype som vi tok med oss til verdens største spillmesse, GamesCom. Vi brukte nesten alle pengene vi hadde for å lage en stand der. På den måten fikk vi litt blest rundt spillet og vi fikk møter med Astragon Entertainment, et tysk videospillforlag som ville møte oss, sier Myrland.

 

 

Offentlig støtte

Møtet ble en suksess og i mars 2016 signerte de en publisheravtale med den tyske distributøren. Astragon har flere simulatorspill i porteføljen, blant annet Bus Simulator, Construction Simulator og Farming Simulator. Kontrakten åpnet flere dører, spesielt inn i de maritime næringene. Fangstkontrollsystemene til Scanmar ble implementert i spillet, og etterhvert ble også trålrederiet Hermes sin båt en del av spillet.

– Med to lisenspartnere på plass var vi plutselig kommet mye lenger og i regi av Norsk Filminstitutt ble vi invitert med til Game Developers Conference i San Francisco, der vi fikk mange gode tilbakemeldinger.

I Norge er det Norsk Filminstitutt som står for nasjonal støtte til spillutvikling, mens film- og mediefond og filmsentre, står for den regionale støtten. Myrland og Misc Games hadde søkt filminstituttet hele fire ganger uten å få napp. Etter at spillet som nå var i 3D ble med til San Francisco, kom de endelig gjennom nåløyet.

– Fra før hadde vi fått det regionale fondet Mediefondet Zefyr med på laget, men nå haddde vi nådd et nasjonalt nivå, forklarer spillutvikleren.

 

Mangel på kapital

Finansieringen av oppfølgeren har vært en langt enklere affære. Nå har selskapet bevist at de kan levere et godt produkt til kundene, og både flere investorer og støttegivere har kommet til. I juni fikk de 300.000 kroner av Filmkraft Rogaland for utviklingen av Fishing North Atlantic. Spillet er fullfinansiert, men likevel er tilgangen til kapital noe av det vanskeligste med å utvikle spill.

– Dessverre er det lite kunnskap om spillindustrien blant norske investorer. Vi må skolere dem og fortelle dem hvor stor denne industrien faktisk er, og hvor stort potensiale det ligger her. Samtidig har vi fått god hjelp av for eksempel Validé og Zefyr, sier Myrland.

Selv om kapitalen skulle bli lettere tilgjengelig er ikke det eneste skjær i sjøen for fiskesimulatorene fra Misc Games. Få driver med spillutvikling i Rogaland, og kompetansen må dermed hentes utenfra. I dag er de fem ansatte, men den sjette starter 1. oktober.

– Vi bruker også tre frilansere i Sverige, Tyskland og på Kypros. På sikt håper vi å bygge et større spillmiljø rundt oss her, samtidig som vi drømmer om at andre studio også kan etablere seg her. Da kan vi samarbeide og jobbe sammen om store ting, sier han.

 

Nisje

Spillutviklingsmiljøene er langt større på det sentrale østlandet og i Bergen. I Oslo har Funcom millioner av spillere, mens Dirty Bit og Rain Games er store i Bergen, i tillegg har du et game colletive både på Hamar og i Trondheim. For nisjespillene til Misc Games er det nok langt til antallet spillere kommer dit.

– Vi har funnet en nisje vi er først og best i, og vi har en femårsplan vi jobber ut fra. Neste år starter vi med å utvikle en flerspillerversjon, slik at folk kan fiske med vennene sine, noe som er den funksjonaliteten spillerne våre har ønsket seg mest, men vi skal være tro mot konseptet vårt, sier han.

I mellomtiden vil det nok også komme konkurrenter. Den populære tv-serien “Deadliest Catch” kommer med eget spill der man skal fiske etter krabbe i de tøffe omgivelsene fra tv-serien. Likevel frykter ikke Misc Games konkurransen nevneverdig.

– Vårt spill er større og med langt flere muligheter. I Fishing: North Atlantic kan man for eksempel fiske hummer og snøkrabbe, eller fiske med harpun og dypvannsline. Som spiller kan du også rigge båtene til ulike typer fiskeredskaper, mener han før han avslutter:

– Vårt spill er ikke eventyr og fantasi, det er realistiske spill om Norges nest største næring. Spillene gir innsikt og kunnskap om viktige naturressurser.

Andre liknende nyheter

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.

Ventyr på Stavanger-besøk: – Vil satse lokalt

88 vindmøller på et område like stort som Bjerkreim midt i sjøen. Med base i Stavanger-regionen tror Ventyr på lukrative ringvirkninger for det offsho…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner