– Vi må tørre å satse!
Fra venstre Leif Johan Sevland, Sebastian Bringsværd, Nils Røkke, Tor Arnesen, Klaus Mohn, Siri Kalvig og Jon Evang under Næringsforeningens møte om Energilamndet på Arendalsuka.

– Vi må tørre å satse!

ONS-general Leif Johan Sevland etterlyser mer mot og vilje – også fra politikere – om Norge fortsatt skal spille en rolle som energinasjon i fremtiden.
13.august 2019 Av Ståle Frafjord

– Som nasjon må vi ville, og vi må utvise djervhet for å få dette til.  Dersom vi lener oss tilbake, vil vi tape, sa Sevland da han deltok på Næringsforeningens møte om Energilandet under Arendalsuka i dag.

Utgangspunktet for debatten på Arendal Gamle Rådhus var like enkelt som vanskelig: Verden trenger mer energi, samtidig må utslippene kraftig ned. Spørsmålet er hvordan Norge kan spille en nøkkelrolle som global energinasjon i årene fremover i en tid med krav til omstilling og store utslippskutt.

Den tidligere ordføreren i Stavanger, Leif Johan Sevland, var ikke i tvil.

– Olje- og gassnæringen ble skapt gjennom djervhet og dristighet og mennesker som våget.  Når vi skal satse fremover, er vi nødt for å bruke penger som finansdepartementet ikke har.  Vi må våge å eksempelvis subsidiere offshore vind for å bygge opp et marked i Norge som gjør at vi utvikler teknologi. Dersom vi ikke våger, taper vi.

Leif Johan Sevland, administrerende direktør i ONS.

Avgjørende

Sevland mener norsk olje- og gass næringen vil være avgjørende for å få til de endringene som vil skje.

– Da må vi ikke begynne med å snakke næringen ned. Denne næringen skal være med på å gjennomføre energitransformasjonen og den trenger like flinke folk som de pionærene som går ut, sa Sevland.

Han mener det skjer langt mer innenfor bransjen enn det man får inntrykk av og mange gir uttrykk for.

– Det har skjedd en revolusjon i næringen om man eksempelvis ser på installasjoner i dag sammenliknet for noen år siden. Men det er ikke like synlig i alle sammenhenger. Dette er mer en bransjeutfordring. Man har til en viss grad glemt evnen til å fortelle de gode historiene.  Det er fortsatt mye å gjøre, men det har også skjedd en enorm utvikling de siste årene.

Potensiale

ONS tok allerede for ti år siden et strategisk og bevisst valg om å være et energimøtested, ikke en oljemesse.

– Vi har endret vår profil og er opptatt av samfunnsansvaret, noe som innebærer både å redusere klimautslippene og jobbe frem nye næringer. Det er et betydelig potensiale og et stort marked i fornybarnæringen. Uansett om det dreier seg om vind, hydrogen eller sol så ligger den en enorm kompetanse i det offshorenæringen i Norge allerede har gjort. Med den offshorekompetansen vi besitter innenfor olje og gass kan vi ta skrittet videre mot de nye mulighetene som ligger der, sa Sevland.

Tidligere

Han viser til at endringene skjer fort, både i Europa og resten av verden.

– Vi har et marked som sannsynligvis er det mest krevende i forhold til politiske endringer. At vi eksporterer gass til Europa og at Tyskland og England har de klimaavtalene som de har, er en fordel for oss. Vi må ta omstillingene tidligere enn andre land. Det gjør at vi kan utvikle teknologi, skape nye løsninger og sende dem ut i verden.

I tillegg til Sevland, deltok rektor ved Universitetet i Stavanger, Klaus Mohn, styreleder i Norwegian Energy Solutions, Tor Arnesen, leder av Hywind utvikling i Equinor, Sebastian Bringsværd, administrerende direktør i NYSNØ Klima investeringer, Siri Kalvig, kommunikasjonssjef i ZERO, Jon Evang,  direktør for Bærekraft SINTEF og styreleder for European Energy Research Alliance, Nils Røkke, som innledere og debattanter på møtet i Arendal.

Andre liknende nyheter

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…

PROFILEN: Målet er en besettelse