Arkaden – en del av Merkevaren Stavanger

Arkaden har vært en del av bybildet i Stavanger siden 1988. Nå kaster det veletablerte kjøpesenteret seg på i dugnaden for å utvikle Merkevaren Stavanger videre.
30.september 2022 Tekst: Frode Berge. Foto: Henrik Moksnes (Bitmap).

Elisabeth Schibevaag har levd og åndet for varehandelen i hele sitt yrkesaktive liv. Som senterleder for Arkaden representerer hun mye av det Stavanger sentrum trenger enda mer av; energi, framtidstro og dugnadsånd.

Bro over Klubbgata
For de av oss som har levd mesteparten av livene i Stavanger de siste tiårene, framstår ikke Arkaden som noe «gammelt» kjøpesenter. Det er det heller strengt tatt ikke, men sannheten er at senteret har vært en viktig og populær del varehandelen i Stavanger siden 1988. Vi snakker altså 45-årsjubileum neste år.

Arkadens fartstid er såpass lang at senterleder Schibevaag sannsynligvis har ordene sine i behold når hun proklamerer at «Folk drar ikke til Stavanger sentrum for å gå på Arkaden, men det er sjelden de drar til sentrum uten å være innom Arkaden.» Siden åpningen på 80-tallet har endringene vært mange, og eierne flere. Faktisk har Arkaden nylig fått nye eiere. Steen & Strøm, som har sittet med eierskapet i nesten 30 år, gir stafettpinnen videre til Alti Forvaltning. Alti er en tungvekter på området, og har fra før av velkjente kjøpesentra som Amanda Storsenter i Haugesund, Jærhagen, Alti Tasta og Bystasjonen i Sandnes i sin portefølje.

– Det at det kommer nye eiere inn, er et tegn på framtidstro og investeringsvilje i bransjen. Det blir spennende å se hva de nye eierne vil tilføre, sier senterleder Elisabeth Schibevaag.

Alti overtar altså et handlesenter som er godt innarbeidet i Siddisene sine handlevaner, og et velkjent innslag i bybildet. Ett av de karakteriske kjennetegnene ved Arkaden er den innebygde gangbroen over Klubbgata.  Det å bygge og drive kjøpesenter i en kompakt bykjerne som Stavanger er en krevende øvelse, og forutsetter et særdeles bevisst forhold til effektiv arealbruk. For Arkaden ble altså løsningen gangbroen over Klubbgata. En innretning som bidrar til at kundene har inngang til det samme kjøpesenteret fra både Domkirkeplassen, Klubbgata og Hospitalgata. I dag omfatter senteret 15 butikker, fra Hennes & Mauritz, som alene legger beslag på 3.000 kvadratmeter, til butikker innen klær, sko og velvære. Du finner også en skomaker med egen inngang fra gateplan.

– Den fysiske utformingen av Arkaden illustrerer noen av utfordringene ved å drive kjøpesenter i en bykjerne. Vi befinner oss midt i en Middelalderby, uten muligheter til å utvide eksisterende eiendomsmasse, slik andre tradisjonelle kjøpesentre plassert på et jorde kan. Dette stiller veldig strenge krav til plassutnyttelsen. For Arkaden sin del handlet det i tillegg om å omskape bygg som tidligere har inneholdt både misjonshall og parkeringshus – til et levende handlesenter. Krevende, men jeg synes vi har lykkes godt, sier Schibevaag.

Arkaden er for øvrig mer enn et kjøpesenter. Tidligere i vår innviet en av de største helsestasjonene i Skandinavia, med egen jordmortjeneste, nye lokaler i senteret. I tillegg finner du legekontor og tannlegesenter i bygget.

Omstilling
Varehandelen er en av næringene som er desidert mest eksponert for endringer og omstillingsbehov. Det handler om kunder som endrer smak (eller preferanser som det kalles på fagspråket), ny teknologi som sender netthandelen til himmels, og forventninger om økt bærekraft i hele verdikjeden.
Elisabeth Schibevaag har tilbrakt hele sitt yrkesaktive liv i varehandelen, og er av dem som blir tiltrukket av endringer.

– Jeg begynte å jobbe i en av butikkene her på Arkaden allerede i 2000, og har blitt værende i bransjen siden den tid. Jeg har blant annet et par års erfaring fra Nederland og Belgia, der jeg jobbet med etablering av flere Bestseller-butikker, forteller Schibevaag.

Underveis har hun fylt på med formell utdanning, og har gjennomført en bachelor i markedskommunikasjon fra BI i Oslo. For tiden er hun i gang med et Excecutive Master-program i ledelse, også dette på BI. Studiene gjennomføres parallelt med lederjobben på Arkaden.

– Programmet er lagt opp slik at det skal være mulig å være i full jobb ved siden av, noe som betyr at mange av studiekollegene mine er aktive i ulike lederstillinger. Jeg er omgitt av erfarne, dyktige ledere fra forskjellige bransjer, noe som bidrar til å gjøre studiet utrolig interessant. Vi deler kompetanse på kryss og tvers.

Elisabeth Schibevaag har vært senterleder for Arkaden siden 2017. Hun har klokketro på Stavanger sentrum, og gleder seg over at aktørene i sentrum nå forsterker arbeidet med å profilere sentrum på en god måte.

Dugnad
I tillegg til jobben som senterleder, og å være masterstudent på BI, tar Schibevaag seg tid til å drive styrearbeid for byens aktive sentrumsorganisasjon; Stavanger Sentrum AS (STAS). STAS har en medlemsmasse bestående av butikker, kjøpesentre, restauranter, gårdeiere og eiendomsutviklere, og jobber systematisk for å skape et attraktivt Stavanger sentrum. Stavanger kommune og Næringsforeningen er inne på eiersiden.

– STAS er en oppegående og vital organisasjon som jobber aktivt for å styrke sentrum. Organisasjonen bidro sterkt til at vi omsider fikk på en plass en offensiv sentrumsplan for Stavanger. Denne legger grunnlaget for flere arbeidsplasser, og flere besøkende i sentrum. Realiseringen av planen følges nå tett opp av CID-samarbeidet, som er formalisert mellom STAS og Stavanger kommune, forteller Schibevaag.

CID er en forkortelse for City Impact District. Stavanger har i flere vårt en nasjonal pilotby for CID. Som navnet tilsier tilrettelegges det for at aktører i avgrensede områder i sentrum får støtte til å sammen løfte «sin» del av sentrum. Det kan handle om belysning, oppgradering av uteområder, eller andre tiltak.

Merkevaren Stavanger
CID-samarbeidet ivaretar også en rekke andre samarbeidsprosjekter, både mellom STAS og kommunen, og mellom andre offentlige og private aktører.
Hvis Stavanger sentrum skal lykkes i konkurransen med netthandelen og «kjøpesenteret på jordet» som tilbyr gratis parkering og alt under ett tak, er det helt nødvendig at de ulike butikkene, kjøpesentrene og gårdeierne samarbeider.

CID-samarbeidet jobber etter en offensiv strategi for å styrke Stavanger sentrum. Et slik samarbeid er bare mulig hvis de ulike aktørene samarbeider, deltar i dugnaden, og bidrar i spleiselaget. De siste årene har det blant annet blitt tatt store skritt i retning felles åpningstider i sentrum.
I tillegg forsterkes nå arbeidet innen kommunikasjon og merkevarebygging. Schibevaag er både optimistisk og oppglødd.

– STAS har nylig opprettet en stilling utelukkende for å styrke markeds- og kommunikasjonsarbeidet. I tillegg har vi fått med de fire sentrumskjøpesentrene Torgterrassen, Herbarium, Magasin Blaa og Arkaden på et spleiselag, der alle bidrar både økonomisk og med arbeidsinnsats. Målet er at vi sammen skal styrke «Merkevaren Stavanger Sentrum» ved å drive systematisk markedsføring, jevnlig kundedialog, og samle dokumentasjon om utviklingen i sentrumshandelen. Melvær & Co er hyret inn for å bistå, og prosjektet rulles ut for alvor til høsten, forteller Schibevaag.

Næringsfondet i Stavanger kommune har bidratt med 200.000 kroner til prosjektet, som Arkaden-sjefen har store forventninger til.

– Stavanger sentrum er en merkevare som bygges gjennom systematisk innsats og samarbeid. Det er veldig positivt at så mange sentrale sentrumsaktører nå bidrar i dette samarbeidet. Husk at dette er aktører som i det daglige er konkurrenter. Samtidig vil alle få gevinster av å samarbeide. Det er et ordtak som sier «Samarbeid når du kan, konkurrer når du må.» Det synes jeg er en klok holdning, avslutter Arkaden-leder Elisabeth Schibevaag.

Fakta om Arkaden:

• Etablert: 1988.
  • Størrelse: 12.000 kvm utleieareal.
  • Antall ansatte: Rundt 150.
  • Omsetning i 2021: 399 mill. kroner.
  • Leietakere: H&M, Cubus, New Yorker, Lindex, Starbucks, Kicks, Bik Bok, Capone, Volonté, Din Sko, Eljest, House of Movement, Nikita, Vita og Bruk Brukt.

Ventyr på Stavanger-besøk: – Legger vekt på lokale ringvirkninger

88 vindmøller på et område like stort som Bjerkreim midt i sjøen. Med base i Stavanger-regionen tror Ventyr på lukrative ringvirkninger for det offsho…

Derfor må du på Leandagen

– Få det beste ut av bedriften og menneskene som jobber der.

Sentralbanksjefen: Renten trolig ned i høst, men lover ingenting

Sentralbanksjef Ida Wolden Bache møtte regiones næringsliv og ga et innblikk i hvilke vurderinger Norges Bank gjør når de setter renten.