Besøk fra den amerikanske ambassaden
Jason Turflinger Ress fra AmCham, Vidar Keyn, Head of Commercial Section, Sharon Hudson-Dean, Chargé d´Affaires, Nicole Johnson, Acting Counselor for Political & Economic Affairs og Inger Tone Ødegård fra Næringsforeningen. Foto: Lars Idar Waage

Besøk fra den amerikanske ambassaden

Sharon Hudson-Dean er ny Chargé d´Affaires ved den amerikanske ambassaden i Oslo. Fredag var hun på besøk hos Næringsforeningen for å møte ressursgruppen Internasjonale relasjoner.
10.september 2021 Av Lars Idar Waage

Torsdag og fredag denne uken har hun og representanter fra ambassaden vært på besøk i Stavanger for å møte både offentlige instanser og næringslivet. Under et møte på Rosenkildehuset møtte hun næringslivet som fortalte om regionens rolle i transformasjonen som nå er i gang.

– Som dere vet står de globale utfordringene høyt på prioriteringslisten hos Biden-administrasjonen. Disse utfordringene må vi alle ta inn over oss, og det handler i stor grad om en transformasjon til fornybar energi. Derfor er det svært spennende å høre om Stavanger som har tatt grep og vil ta posisjonen som Europas energihovedstad, sier Hudson-Dean før hun sendte et lite stikk til både Norge og vår region:

– Under Arendalsuka kom det frem at Sverige kanskje lå foran i innovasjon og nytenking.

Det skapte umiddelbar respons fra deltakerne som fortalte om mange nye innovative tiltak fra regionen, men også en innrømmelse at olje- og gassektoren har både gitt oss en fantastisk kompetanse, men også en slags avhengighet.

– Derfor skal dere, som oss, bruke nettopp den kompetansen for å få transformasjonen gjennomført så raskt som mulig.

En av bedriftene som deltok på møtet var Desert Control som planlegger åpning av et kontor i USA i løpet av fjerde kvartal i år. De er allerede i gang med et samarbeid med universiteter i Arizona. Administrerende direktør, Ole Kristian Sivertsen, mener kompetansen de har med seg fra oljebransjen er helt avgjørende.

– Vår teknologi er på bakgrunn av det vi kan og vet fra olje- og gassbransjen. I tillegg gir den bransjen oss økonomiske muskler til å utvikle ny teknologi, mener han.

Ved den amerikanske ambassaden har de en Commercial Section, som har tre hovedoppgaver:

• Amerikanske virksomheters interesser i Norge
  • Tilgang til markedet og kontakt med lokale myndigheter
  • Hjelpe norske virksomheter med å etablere seg i USA

– I dag er det spesielt innen tech, IT, programvare, kreative næringer og energi som er særlig aktuelt. Men vi ser også et økende behov innen akvakultur. Amerikanerne er veldig nysgjerrige på landbaserte anlegg, slik at de kan produsere nærmere markedet, sier Vidar Keyn, som leder denne avdelingen.

Administrerende direktør i Næringsforeningen, Harald Minge, ønsket Sharon Hudson-Dean velkommen.

Under møtet deltok flere regionale næringslivsledere og representanter fra blant annet Stavanger kommune, Rogaland fylkeskommune og Universitetet i Stavanger.

Andre liknende nyheter

Nye toner med Helen

Når man først planlegger et par ukers hardt tiltrengt sommerfri, fremstår kanskje ikke det å dra på bobilferie for aller første gang langs svingete, t…

Nominer kandidater til Risavikaprisen 2021

Hvem mener du fortjener å bli tildelt Risavikaprisen 2021? Nå er det tid for å nominere din kandidat.

Bør du ta sjansen på at arveavgiften ikke gjeninnføres?

Høstens valg blir delvis et skattevalg. Økte forskjeller og miljø er blant sakene som vil stå høyt på dagsorden.