Budsjett-smell og trafikkaos: Splitt E39 Osli - Ålgård og bygg tunnel!
– Splitt strekningen, men start på Ålgård og bygg en tunnel. Da får du redusert kostnader og unngår at trafikken korker seg gjennom tre rundkjøringer og i krysset til Sirdal, forklarer Tormod Andreassen, næringspolitisk leder i Næringsforeningen i Stavanger-regionen og medlem av arbeidsgruppa E39 Agder/Rogaland.
Næringspolitisk leder i Næringsforeningen og medlem i arbeidsgruppa E39, Tormod Andreassen.
Arbeidsgruppa E39 har sendt et sterkt brev til styringsgruppa for Bymiljøpakken, der de understreker at strekningen har stor betydning og ikke bør settes på sidelinjen.
– Denne tunnelen vil løse den største flaskehalsen mellom Stavanger og Oslo. Dette gir mer effektiv transport av folk og varer, og til en mye rimeligere penge enn dagens forslag, forklarer Andreassen.
Arbeidsgruppa E39 foreslår en inndeling av prosjektet for å opprettholde kostnadsrammen, i tråd med den signerte byvekstavtalen for Nord-Jæren.
De kaller på styringsgruppen i Bymiljøpakken til å støtte dette initiativet, og håper å se et vedtak den 7. juni.
Arbeidsgruppa E39 Agder/Rogaland består av nøkkelpersoner fra næringsforeninger og ledere fra kommunene i Rogaland og Agder, og de kjemper nå for en kostnadseffektiv løsning på det som er blitt et stort problem på veistrekningen mellom Stavanger og Oslo. Brevet er signert: Hans Fredrik Grøvan – Lister Næringsforening, Roar Osmundsen - Næringsforeningen i Kristiansandsregionen, Tormod Andreassen – Næringsforeningen i Stavanger, Even Tronstad Sagebakken – ordfører i Lindesnes, Per Sverre Kvinlaug – ordfører i Kvinesdal, Odd Stangeland – ordfører i Eigersund, Frode Fjeldsbø – ordfører i Gjesdal.
Andre liknende nyheter
Byarkivet vil ha arkivet til bedriften din: – Historisk verdi
Stavanger byarkiv ønsker å bevare arkivet til bedrifter i fornybarnæringen. – Vi er bekymret for at mye kommer til å gå tapt.
Jæren: Fullt hus og stort engasjement
Det var dekket til 90 personer på Treffpunkt Jæren, men man måtte ut i gangen og hente flere stoler. Jærske muligheter og utfordringer ble diskutert,…
Green Mountain-rapport: Store ringvirkninger
Datasenteret på Rennesøy har siden byggingen i 2022 understøttet 1600 årsverk og 2,3 milliarder kroner i verdiskaping. – Svært viktig at vi får belyst…