– Denne prosessen står til stryk!
Både laksebransjen, partene i arbeidslivet og fiskerlaget hadde meldt seg på da Stortinget lyttet til innspill om grunnrenteskatten, eller den såkalte «lakseskatten», på havbruk.
Den omdiskuterte skatten ble innført fra 1. januar i år, men akkurat hvordan regjeringen vil den skal se ut, ble først kjent like før påske.
Grunnrenteskatten var ute på skriftlig høring før regjeringens forslag ble lagt fram 28. mars. Det siste forslaget går ut på en skattesats på 35 prosent, lavere enn 40 prosent som først ble foreslått.
Mandag lyttet finanskomiteen på Stortinget muntlige innspill fra flere aktører i arbeidet med å behandle regjeringens forslag.
Administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, Harald Minge, snakket på vegne av Det Norske Handelskammerforbund (DNH), hvor han er styreleder.
Snakket på vegne av DNH
Minge representerte dermed alle landets næringsforeninger, og hadde med seg Tom Christer-Nilsen fra Bergens Næringsråd ved sin side.
– For oss har det vært et sjokk å oppleve hvordan det gambles med arbeidsplasser langs hele kysten. Å oppleve at en så viktig næring våkner en morgen til helt nye rammebetingelser, med de umiddelbare konsekvenser dette førte til, var et sjokk, uttalte Minge under høringen, og fortsatte:
– I Stavanger så vi store innovasjonsprosjekter for milliardbeløp som skal føre til mer bærekraftig fiskeproduksjon bli stoppet umiddelbart, både lukkede anlegg i sjøen og havbruk til havs, poengterte Minge, før han slo fast:
– Og dette skjedde altså helt uten dialog, slik vi er vant til i Norge. Og nå står vi altså her på en høring, fire måneder etter at skatten er iverksatt. Det ble nevnt tillitsbrudd. Det er bare forbokstaven. Denne prosessen står til stryk, konstaterte Minge.
Minge stilte spørsmål om hvordan dette kunne skje i et land som nettopp er kjent for å lage gode skattemodeller med fornuftige incentivordninger som blant annet fremmer teknologiutvikling. Han dro paralleller til oljenæringen.
– Hvordan hadde norsk sokkel sett ut dersom det bare var de aller største selskapene som måtte betale oljeskatten? At grunnrenteskatten er innrettet slik at den særlig skal treffe de store aktørene, oppfordrer jo bare til mindre strukturer. Dette er aktører som i kraft av sin størrelse vil være motorer i utviklingen, poengterte Minge under høringen.
– Samtidig er det jo helt misvisende å hevde at grunnrenteskatten bare rammer noen få av de aller største produsentene i selve næringen, for dette får ringvirkninger og konsekvenser for langt flere, både i og utenfor næringen. Det vet vi næringsforeninger, fordi vi representerer hele bredden av næringslivet, sa han videre.
– Forslaget bør avvises
Han gjentok at innføringen av grunnrenteskatten på havbruk er ren gambling med arbeidsplasser, og gjentok kritikken mot prosessen Regjeringen gjennomførte før den omstridte skatten ble lagt frem.
– Vi slutter oss til alle som har sagt at prosessen rundt er den farligste gamblingen med en av våre aller største næringer vi har sett i nyere tid. Hva skjedde med forutsigbarhet, grundige utredninger og prosesser, for det er åpenbart gjennom prosessen at dette forslaget ikke er tilstrekkelig utredet, mente Minge, før han kom med følgende klokkeklare budskap:
– Forslaget bør avvises i den form det nå har, og utredes bedre. Vi oppfordrer derfor sterkt til å revurdere forslaget, og viser ellers til innspill fra næringen, blant annet fra Sjømat Norge.
I tillegg til Harald Minge, som snakket på vegne av DNH, kom både NHO, LO, Sjømat Norge, Sjømatbedriftene, Norges Fiskarlag, Fiskebåt, Nettverk Fjord og kystkommuner og flere andre med sine innspill til politikerne om skatten under mandagens høring.
Andre liknende nyheter
Kunsten å jubilere
18. januar åpner jubileumsåret i Stavanger med den spektakulære lysfestivalen Glød. Nye og verdenskjente lysverk skal lyse opp i vintermørket. Så følg…
Equinor og Shell lager nytt selskap
Det nye selskapet forventer å produsere over 140.0000 fat oljeekvivalenter per dag, og vil være det største uavhengige olje og gasselskapet i Storbrit…
Stavanger2Bergen på plass: – En «game changer»
Nytt selskap skal tenke «hele strekningen» og få større fart på E39-forbindelsen mellom Stavanger og Bergen.