– Det blir tøffere, men det snur

– Aktiviteten skal ned framover, men ikke veldig mye – og det vil snu – og kanskje først her, sa økonomiekspert Remy Atle Bilsback i Sparebanken Vest, under Arena Ryfylke onsdag.
09.november 2022 Tekst og foto: Egil Hollund

Remy Atle Bilsback ga en økonomisk gjennomgang på Arena Ryfylke.

Geir Ims, styreleder i Wind Works Jelsa, lovet stor aktivitet dersom vindmølleverftet på Jelsa realiseres.

Bilsback tok for seg Vestlandsindeksen, der de fleste aktivitetspilene peker nedover; mens renten øker og inflasjonen er høy.

– Veksten i verdensøkonomien i 2021 var på seks prosent og det førte naturlig nok til inflasjon. Men dette vil snu, inflasjonen vil reduseres og vi vil få ny vekst, påpekte Bilsback.

Han mener vi kanskje allerede, muligens, kan se tegn til det i Rogaland og Ryfylke.

– Mens investeringene andre steder faller, har det flatet ut her. Kanskje er næringslivet her litt lenger framme i skoene? Kanskje betyr det at vi vil se en vekst igjen om litt og at den kommer først i Rogaland?

Det var idylliske Jelsa som var stedet for heldagskonferansen Arena Ryfylke i år. Alle de 130 plassene var utsolgt når Norsk Stein, Wind Works Jelsa, unge stemmer, skaparånd og gründerspråk, skråblikk og analyser sto på agendaen. Første delen av dagen var konferanse på Jelsa Bygdahus. Så var det busstur, foredrag og omvisning på Norsk Stein - inkludert presentasjon av planene for Wind Works Jelsa – det gigantiske vindmølleverftet i steinbruddet til Norsk Stein.

– Vårt mål er å være klar til Utsira Nord skal bygges ut i 2028. Anlegget blir på 800 mål. Vi skal lage fundamentene, så skal møllene sammenstilles her –før de slepes ut, fortalte Geir Ims, styreleder i Wind Works Jelsa.

Merkevareprisen Ryfylke ble delt ut på konferansen, og den gikk denne gangen til Norsk Juletreservice. Pilt-Ola-prisen ble også delt ut, og den gikk til Per Inge Fjellheim, initiativtaker til motbakkeløpet Hovlandsnuten Opp.

Det var naturlig nok tid til god mat og god drøs på Arena Ryfylke.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…