Engasjement med hjerte i Risavika
Bjørn Røstad begynte med to lastebiler. I dag har de nærmere 140 og SR Group er et stort konsern med 750 millioner i omsetning. Alt styrt fra Tananger. Foto: Lars Idar Waage

Engasjement med hjerte i Risavika

I 1983 startet Bjørn Røstad og Per Sivertsen med to lastebiler som kjørte for Aker Norsco i Risavika. Snart 40 år etter er SR Group godt etablert i samme området - som et logistikkonsern med 275 ansatte og en årlig omsetning på opp mot 750 millioner kroner.
20.januar 2020 Av Lars Idar Waage

SR Group AS
Etablert: 1983
Forretningsområde: Logistikk
Daglig leder: Bjørn Røstad
Antall ansatte: 130
Omsetning: 480 MNOK (2018)
Internett: sr-group.no
Fra en av hyllene på kontoret finner Røstad frem en notatbok. En litt slitt bok med blått cover rundt A4-størrelse og inni fylt med håndskrevne notater og regnestykker fra de første driftsårene, som viser hva som ble fraktet hvor og til hvilken pris.

– Vi hadde en konkurranse om hvem som kjørte inn mest per dag, sier Røstad og smiler.

Tøffe år

I dag er han CEO i SR Group. Et relativt stort nasjonalt logisitikkonsern med hovedkontor i Risavika. Totalt er 140 vogntog ute på veiene for konsernet. 100 av dem er egne, 40 er innleid på fast basis. De fleste kundene er leverandører til operatørselskapene innen olje og gass. Samtidig er de også i 3PL-markedet og transport av fisk.

– I vår bransje handler det om å alltid ha full last. Kjører man med tom bil, taper man penger, forklarer han.

For Røstad og selskapet har vært med på både oppturer og nedturer. Vanligvis går industrien i sykluser.Noen ganger rammer disse ekstra hardt. Selskapet unngikk finanskrisen, men oljenedturen fra 2014 rammet dem knallhardt. Over 30 prosent av de ansatte måtte gå. En tøff tid som satte preg på både direktøren og de ansatte.

–  Kanskje var vi litt for naive i forkant. Vi ville vokse raskt og gjorde flere oppkjøp for å nå vekstmålene. Det har vi lært av i dag. 2017 ble det aller tøffeste året, sier han.

For 2015 ga et lite overskudd, 2016 endte omtrent i null, mens 2017 endte med nesten femten millioner i driftsunderskudd. Selskapet måtte utsette avdragsbetalinger på biler og 80 ansatte måtte slutte. De gjenværende ansatte gikk med på ni prosent i lønnsreduksjon

– I den tøffe perioden møtte vi likevel stor forståelse fra alle, også de som måtte gå. Vi jobbet samtidig hardt for å ta vare på dem, og noen klarte vi å skaffe nye jobber, men det var veldig tøft, innrømmer Røstad.

En gammel kjørebok fra de første årene viser håndskrevene notater og regnestykker der sjåførene konkurrerte om hvem som kjørte inn mest penger per dag.

Hjemme i Tananger

Året i år er derimot helt motsatt. Minimalt med arbeidsledighet og både lønninger og kostnader stiger. SR Group opplever en omsetningsvekst fra 480 millioner til 550 millioner kroner i 2019. Likevel er ikke Røstad overbegeistret for utviklingen, for kostnadskontroll er viktig i bransjen.

– Jeg tror vi hadde bedre betalt for å kjøre til Kristiansund i 1985 enn det vi har i 2019, sier han.

På den tiden kunne man kjøre en full bil til Kristiansund, returnere uten last og fortsatt tjene penger. I dag er det umulig og bilene må være lastet til enhvert tid. Konkurranse fra utenlandske selskaper gjør markedet enda tøffere, selv om det er sikkerheten som bekymrer sjefen mest.

– Sjåfører sier til meg at de er nervøse for å møte de mange utenlandske vogntogene på norske veier.Det er forskjell på å kjøre tyske autobahn til smale og svingete veier på Vestlandet. Men jeg vil gi honnør til vegvesenet som har tatt tak i denne problematikken, sier han.

Tananger har alltid vært hjemmet til SR Group. I dag ligger hovedkontoret rundt der den gamle pipa på Shell-raffineriet sto. Her har de hovedkontor og terminal, og i tillegg har de lokaler på åtte andre lokasjoner i Norge. Totalt disponerer de 80 000 kvadratmeter til terminaler, lager og kontorer. Å flytte fra Tananger er ikke aktuelt.

– Vi har vært i Risavika i en mannsalder. Dette er hjemmet vårt og Risavika er som en stor klynge med selskaper og flere tusen ansatte. Mange var bekymret da raffineriet ble lagt ned, men det hadde langt fra så mange arbeidsplasser, forklarer han.

Risavikaprisen

Han berømmer Sola kommune for å ha satset på området som nå fremstår som et viktig næringsområde i regionen. Selv ble Røstad og SR Group hedret med Risavikaprisen 2019 for sitt arbeid med å sette Risavika og Tananger på kartet og sitt engasjement for lokalområdet. På listen over tidligere vinnere finner man selskaper som Conoco Phillips, Fjord Line, Nor Sea Group og Norske Shell.

– Ufattelig stolt! Å få en pris som er blitt vunnet av så store og viktige selskaper setter oss på kartet, sier Røstad.

Etterpå haglet det inn med gratulasjoner og flere påpekte hvor engasjert Røstad og selskapet var for hele Risavika.

– Jeg er jo engasjert, jeg er det. Jeg sitter i Næringsforeningens ressursgruppe for Risavika, flere utvalg innen samferdsel og styret i Logistikkforeningen.

Ny bonanza

For samfunnsansvar er noe som ligger Røstads hjerte nært. Gjennom mange år har selskapet ansatt folk som vanligvis ikke har hatt like lett for å få jobb. Vanskeligstilte, uføre, folk fra feil miljøer eller som ikke klarte å fullføre utdanningen. Til og med statsminister Erna Solberg var på besøk for å se hvordan SR Group jobbet med denne gruppen ansatte.

– Derfor gjør det meg så stolt å se når enkelte etter noen år i bedriften klarer å ta fagbrev, forklarer han.

Hvert år tar de også inn fem til seks sjåførlærlinger fordelt over hele Norge. Disse finner de allerede første året på yrkesskolen, det gjelder å være tidlig ute.I tillegg tar de inn lærlinger i andre logistikkfag.

– Er vel nesten en forretningshemmelighet det jeg forteller nå, men det er viktig å være tidlig ute og skaffe seg de beste, sier Røstad.

Selv sluttet han å kjøre da selskapet fikk inn den femte bilen tilbake i 1986. Nå kjører han ingenting.

– Savner du det?

– Jeg hadde vel savnet det til jeg passerte Kristiansand. Da er jeg lei og vil hjem, sier han og humrer godt.

Men allerede første året kunne det vært slutt. En av de største kundene gikk konkurs og de to eierne tapte 150.000 kroner, som var mye penger på denne tiden. De klarte seg likevel og resten har vært et eventyr.

– Vi klarte oss såvidt, blant annet med private eiendeler som to bilder til en verdi av 20 000 kroner. Banken så heldigvis ingen hensikt med å avslutte sitt engasjement når det var mer å hente og vi hadde god omsetning.

Det bringer Røstad tilbake til kostnadskontroll. I vinter ble han intervjuet av SR-Bank i forbindelse med konjunkturbarometeret. I konkurranse med olje- og gassnæringen vil de ikke ha mulighet til å holde på de beste folkene og Røstad fryktet en ny lønnsbonanza. Nå mener han at han fikk helt rett.

– Vi har ikke mulighet til å kjempe om arbeidskraften på samme måte som oljeselskapene kan. Vi merker allerede at det er vanskelig å få tak i gode sjåfører, logistikkoperatører og meglere, sier Røstad.

Han tro likevel ikke det bare er lønn som spiller inn for mange ansatte, derfor satser de også på andre trivselsfaktorer i selskapet.

– Skal de ta folk fra meg så må de opp i lønn, for trivselen er så stor her hos oss, avslutter SR Group-sjefen.

B2B Speed-dating: – Dette må vi gjøre igjen

I løpet av en time fikk Connie H. Meling i Folkehallene og Simen Clementsen i Xceed deite 12 andre personer/selskaper. – Utrolig kjekt, spennende og v…

Hjemmekontor og mobilitet før og etter Covid

Til tross for økt bruk av hjemmekontor og videomøter, øker opplevelsene av trafikkø. Vi kan ikke bare fortsette å bygge nye veier i det uendelige, ell…

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.