Et liv i bølgene
Stille i Vågen av Stavanger denne grå dagen i mai, men vanligvis er det fullt kjør i høysesongen for Simon og Atle Gundersen i FjordEvents. Foto: Lars Idar Waage

Et liv i bølgene

Opplevelsesturisme har blitt en stor suksess for FjordEvents. Nå sikter de høyere enn noen gang med opplevelser rundt Stavanger – og øker kapasiteten med 50 prosent.
24.juni 2019 Av Lars Idar Waage

Langs veggene henger flytedressene og vanlige redningsvester tett. De to brakkene er fulle av utstyr som trengs når turister skal ut på sjøen i Ryfylke-bassenget. I den ene enden sitter far og sønn Gundersen på et bittelite kontor og planlegger aktiviteter for tusenvis av turister hvert år. Senere samme dag ankommer to splitter nye båter Engøy.

– Gjennom vinteren og våren har vi sydd sammen nye produktpakker for bedrifter som er vårt største marked. Nå tilbyr vi totalt åtte ulike produkter mot dette markedet, der opplevelser er stikkordet, forklarer Atle Gundersen.

Med de nye båtene på plass vil de ha total kapasitet på 72 passasjerer på én gang, og vil muligens være den største leverandøren i Norge. Prislappen per båt er på én million kroner. Kapasitetsmessig er dette en økning på 50 prosent.

– Bedriftsmarkedet er endelig i bedring igjen. Nå er det optimisme og oljeprisen er på vei opp. Dermed bruker de mer penger på det vi driver på med, sier Simon Gundersen, som i dag er daglig leder i firmaet.

 

Nye konsepter

Selv om cruiseturismen har økt betraktelig i Stavanger de siste årene, og FjordEvents har laget produkter tilpasset denne gruppen, er det bedriftene som utgjør den største omsetningen. Dermed har de fått merke både finanskrisen i 2008 og ikke minst oljenedturen i 2014. I fjor økte de omsetningen med 50 prosent fra 2017 og endte på fem millioner kroner.

– I tillegg jobber vi med å få til helårsdrift. Vår sesong har stort sett vært fra mai til august, men i år hadde vi vår første tur 5. januar og har fortsatt med tre til fire turer per måned midt på vinteren, sier Simon Gundersen.

De nye konseptene handler mye om lokal mat, drikke, kultur og historie. Bedriftene etterspør andre pakker enn bare å riste litt i bølgene.

– Vi ønsker en rød tråd gjennom produktene vi tilbyr. Det handler om Ryfylke, om å komme seg bort fra sentrum, og nærhet til sjøen, lokal mat og friske turer og opplevelser, forklarer den nye daglige lederen.

Grilling i skjærgården, rebusløp og ølsmaking på Tau er dermed blitt en del av porteføljen, der båtturen mer blir transportetappe og ikke bare den eneste opplevelsen.

 

En skrøne og to

– For øl er veldig i vinden med mikrobryggerier overalt. Derfor måtte vi lage et produkt med øl og ølsmaking, sier Atle Gundersen.

Nå som markedet er i ferd med å falle litt til ro igjen etter noen turbulente år, er både far og sønn innstilt på å fortsette å posisjonere seg i markedet. Men ikke nødvendigvis alene. Samarbeid med andre aktører blir mer viktig i tiden som kommer

– Strategier for videre vekst og nye konsepter er under stadig utvikling, men en del går på samarbeid med andre aktører. Vi må finne på nye ting for å være attraktive både hos gjester og bedrifter, mener de.

I den forbindelse er også rollen som guide under utvikling. Det holder ikke bare å være skipper på båten, og føre den fra A til B. Her handler det om å være historieforteller og gi passasjerene noe ekstra som de husker. Dermed kan det bli en skrøne og to.

– Viktigst er at det er basert på sannheten, men en skrøne og to er aldri feil, sier far Atle og humrer.

Faktisk har de to gått på kurs for å lære mer om dramaturgi og historiefortelling.

– Båtene er såpass små at vi får god kontakt med passasjerene. De setter pris på at vi formidler historier fra omgivelsene der for eksempel maten er produsert. Tilbakemeldingene på for eksempel Trip Advisor viser også at folk setter pris på engasjementet fra skipperne, forteller Simon litt mer alvorlig i stemmen.

Slik er vi vant med å se båtene, i full fart innover Ryfylke-bassenget eller Lysefjorden. Foto: FjordEvents

 

Trygge rammer

Bedriften har brukt mye tid på å tilpasse et konsept som først og fremst er trygt, men også spennende og innholdsrikt innenfor rammene. Med klare interne regler på fart og forhold som vær og vind. De skal skåne både gjestene, besetningen og utstyret.

– Sikkerhet er veldig viktig så vi har helt klare rammer alt etter forholdene. Båten er et transportmiddel, ikke hele opplevelsen i seg selv, forklarer Simon.

De to er derfor ofte ute selv, som båtførere eller for å sjekke at passasjerene har det greit.

– Jeg liker å ha litt kontrollen over det som skjer, så på rolige dager kan det være null turer mens det kan være 13-14 timers arbeidsdager på det travleste, forklarer Simon.

Nytt av året er at enkeltpassasjerer kan booke tur til Lysefjorden. Tanken bak er å favne om flere cruiseturister, men også andre turister som ikke er en del av en stor gruppe som var et krav tidligere. Nå kan disse billettene enkelt bookes via nett.

– Vi har hatt en litt treg start på dette konseptet, men det er vel egentlig forventet siden det er første året. Vi regner med det blir enda mer populært neste år. Men dager med fint vær og flere cruiseskip i Vågen har vært gode, sier Simon og fortsetter:

– Mange planlegger i god tid, så vi har fått inn forespørsler om neste år allerede, sier han.

 

Framtidsutsikter

Atle Gundersen er den ene halvparten av brødreparet som i 2006 startet FjordEvents. Nå er broren ute, men sønnen kom inn i fjor, ble gjort til daglig leder fra nyttår, og skal ta mer og mer over familiebedriften fremover. En fremtid de tror blir spennende.

– Reiseliv blir stadig mer populært og opplevelsesturisme er jo kjernen i vår virksomhet. Det blir også viktig fremover å være i front innen opplevelsesturisme i vår region, sier Simon Gundersen.

Inn i tiden er også elektrifisering av transportsektoren. De tror begge dette vil komme også til deres bransje.

– Miljøaspektet blir viktigere og viktigere, også innen turisme. Elektriske motorer kommer, men teknologien er ikke der helt enda. Men vi er forberedt på å gå over til elektrisk når tiden er inne, sier Atle.

Selv om fjoråret ble et godt år for selskapet, var det ikke omsetningsrekord. Den er nemlig på nærmere ni millioner kroner og fra 2013. Nå er de på vei tilbake og budsjetterer med 6,5 millioner i omsetning inneværende år. Målet er at far Gundersen kan trappe ned med god samvittighet og gi sønnen gode arbeidsforhold videre.

– Jeg kommer til å trappe mer ned og overlate mer og mer til Simon. Derfor handler det om å skape best mulige vilkår før han overtar fullt og helt, sier faren.

Andre liknende nyheter

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner