Finalist IV: Sterling White Halibut

Fra den første kveita ble høstet fra oppdrettsanlegg for over femten år siden, har Sterling White Halibut hatt en rivende utvikling. Få ferskvarer fra Norge har markert seg bedre og skapt større begeistring i internasjonale kokkekonkurranser verden over.
21.november 2019 Av Ståle Frafjord

Sterling White Halibut
Etablert: 2001 under navnet Atlantic Halibut AS og som et datterselskap av Marine Harvest. I 2007 får selskapet navnet Sterling White Halibut
Hovedkontor: Hjelmeland i Ryfylke
Forretningsområde: Driver oppdrett av kveite, og er den største i verden
Ansatte: Totalt 35
Omsetning: 118 MNOK
Driftsresultat: 14 MNOK
Eier: TC Holding og TC Investering
– Vi er stolte over å være den ledende globale tilbyder av oppdrettet kveite, sier
administrerende direktør i Sterling White Halibut, Magne Torgersen.

Han overtok som direktør i selskapet tidligere i år.

Sterling White Halibut AS er et kveiteoppdrettsselskap med hoved- og salgskontor på Hjelmeland i Ryfylke.  Selskapet har eget klekkeri i Rørvik i Trøndelag, påvekstanlegg i Vindafjord i Rogaland og sjøanlegg i Hjelmeland. I tillegg er det også etablert fiskehelsekontor med biologer i Bergen og salgskontor i Gøteborg.

Hvitt og fast
Kveite er en flyndrefisk med hvitt, fast kjøtt og kraftig beinstruktur som er enkel å fjerne. Dette gjør den perfekt til matlaging, og fisken er blitt en favoritt for mange – også på restauranter.
I et lakseland som Norge, og den eksportveksten som har vært for norsk oppdrettslaks til store deler av verden, lever Sterling i et tøft marked. Kveiteoppdrett er lite i Norge sammenlignet med laks, men Sterling er den er desidert største oppdretteren i verden. Kompetansen er også selskapets største konkurransefortrinn.

Livssyklus

– Ja, vår kompetanse på oppdrett - kombinert med stort salgsfokus. Siden kveiten har en helt annen livssyklus enn laks har vi selv valgt å satse på å utvikle egen kompetanse og ansette egne medarbeidere til å jobbe med biologi.  Dette har gjort at vi har funnet nøkkelen til å oppnå vår høye kvalitet og gode vekst.  Parallelt er Sterling utviklet som et merkenavn som står for kvalitet og service, sier Torgersen.

Det er i løpet av de siste årene jobbet hardt overfor kokkelærlinger, kokker, kjøkkensjefer og medarbeidere innen ferskvare gjennom Sterling Academy, sponsoravtaler i forbindelse med mesterskap og generell opplæring.  Dette har gitt suksess i Norge.

–  Det tar vi nå med oss videre til Sverige og resten av Europa. Også produktutvikling vil ha stort fokus fremover. Spesielt rettet mot dagligvaremarkedet.

Priser

Sterling kveite har markert seg ved en rekke nasjonale og internasjonale mat- og kokkekonkurranser gjennom flere år.

Allerede i 2007 var kveite fra Sterling offisiell råvare under Bocuse d’Or  - verdensmesterskapet i kokkekunst, og har også vært det ved flere store internasjonale mesterskap i ettertid. Blant annet Bocuse d’Or Asia, Bocuse d’Or Europe, Global Young Chef & Global Chef.

Sterling kveitefilet vant i fjor kategorien «Årets sjømat naturell» under Det Norske Måltid.

Milepæler

Selv om selskapet fortsatt er relativt ungt, har man vært gjennom flere milepæler siden den første Sterling kveita ble høstet i 2004.

I 2016 solgte Marine Harvest Sterling White Halibut til Teccon Holding AS. Året etter ble Sterling White Halibut Global Gap-sertifisert som første kveiteoppdretter i verden. I dag er Sterling et registrert varemerke i over 16 land, har opprettet salgskontor i Sverige og fått fritak fra mattilsynet om innfrysing.

Utbygging

Omsetningen har økt jevnt og trutt de senere årene. I 2016 var omsetningen 73 millioner kroner, i fjor 118 millioner og prognosen for i år er 136 millioner

– Vi arbeider nå med strategier for å øke veksttakten fremover.  Det vil kreve utbygging av våre sjø- og landanlegg, så vi er i prosjektfasen.  I tillegg arbeides det med å bygge opp en større salgsorganisasjon og finne og utvikle samarbeidspartnere for distribusjon.

Arbeidet er i rute og vi sikter mot om en årlig omsetning på 4-500 millioner kroner innen 4-5 år, sier Magne Torgersen.

Andre liknende nyheter

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.