Forventer vekst i flytrafikken
Undersøkelsen som ble utført blant medlemsbedriftene i Næringsforeningen viser også at Oslo er den viktigste innenlandsdestinasjonen fra Stavanger, med Bergen på andreplass. For utenlandstrafikken er det København som troner øverst, etterfulgt av London og Amsterdam.
– Det er interessant å se at regionsundersøkelsen indikerer at forretningstrafikken ved Stavanger lufthavn Sola skal øke i 2021 sammenliknet med år 2020, og dette gjelder både for innland og utland. Samtidig antyder undersøkelsen en nedgang i forretningstrafikken i 2021 sammenliknet med 2019, og dette er i tråd med prognoser om at det kan ta flere år før flytrafikken normaliserer seg igjen etter Covid-19 pandemien, forklarer Filip Aven, seniorrådgiver og ruteutvikler ved Avinor Sola.
På kort sikt synes gjeldende reiserestriksjoner å være begrensende på flytrafikken ved Stavanger lufthavn Sola, og usikkerheten rundt dette preger også regionsundersøkelsen.
Hovedfunnene i regionsundersøkelsen er delt med flyselskapene. Flytrafikken ved Stavanger lufthavn Sola falt betraktelig i mars 2020 som følge av Covid-19 restriksjonene. Imidlertid viser trafikktall at trafikken har økt igjen siden bunnen i mars 2020, men at trafikken fremdeles er lavere enn på samme tid i fjor.
–For Avinor på Sola er det ønskelig å få tilbake flere av flyrutene ved lufthavnen etter hvert som etterspørselen øker i markedet. Liknende regionsundersøkelser kan også være aktuelt ved andre av Avinors større lufthavner i Norge, sier ruteutvikleren.
Filip Aven, seniorrådgiver og ruteutvikler ved Avinor Sola.
Han er godt fornøyd med gjennomføringen av regionsundersøkelsen i samarbeid med Næringsforeningen, der det kom inn 360 svar.
– Regionsundersøkelsen er fra bedrifter i forskjellige bransjer og ulike størrelser, og det kan være aktuelt med ny regionsundersøkelse på et senere tidspunkt for å kartlegge nærmere utvikling innenfor forretningstrafikken. I tillegg til arbeid med forretningstrafikk har vi i Avinor Sola også fokus på andre trafikksegmenter som innkommende fritidstrafikk, for til sammen å sikre mest mulig robuste flyruter etter hvert som flytrafikken normaliserer seg, avslutter Aven.
Andre liknende nyheter
PROFILEN: Målet er en besettelse
Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…
LEDER: Det nye Vestlandet
Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…
Regionen taper terreng i luften
Lufttrafikken til utlandet fra de fire største byene i Norge, har tatt vidt forskjellige retninger de siste årene. Bergen og Oslo har tatt av - Stavan…