Fullelektrisk båt i Lysefjorden
Rygerdronningen får et helelektrisk søsterfartøy som settes inn i turisttrafikken til Lysefjorden i løpet av våren.

Fullelektrisk båt i Lysefjorden

Allerede til sommeren vil en ny elektrisk hurtigbåt frakte turister inn i Lysefjorden.
19.desember 2019 Av Ståle Frafjord

Der er selskapet Rødne som står bak, og Enova har bidratt med ca 30 millioner kroner til båt og ladeanlegg.

Den elektriske hurtigbåten vil ligge til havn i sentrum av Stavanger, med ladeløsning fra Lyse.

– Dette er faktisk verdensrekord! Ingen elektrisk passasjerbåt går så langt og så fort, og i tillegg er det et klimatiltak med 270 000 liter diesel spart i året, sier Lars André Rødne, daglig leder i Rødne, i en pressemelding.

Den nye hurtigbåten bygges på verftet hos Brødrene Aa i Hyen.  Båten vil være lik søsterskipet «Rygerdronningen», men motoren vil være fullelektrisk. Allerede til våren vil den nye hurtigbåten være klar for å fjordcruise inn i Lysefjorden med Preikestolen, lydløst og med null utslipp. 
 
Ladeanlegg
Infrastrukturen består av et ladeanlegg i Stavanger havn med lade- og batterikapasitet levert av  Lyses datterselskap Smartly. Når hurtigbåten skal legge fra kai og frakte turister inn i Lysefjorden, blir det som å kjøre 40 Teslaer samtidig i form av den batterikapasiteten som kreves, heter det i pressemeldingen.

– Målet er å bygge ladeanlegg som skal kunne betjene alle fartøy med ladebehov. Vi bygger infrastruktur og ruster oss for fremtiden, og vi ønsker å bruke et konsept som også kan brukes i andre havner i Norge, sier Grethe Høiland, konserndirektør infrastruktur i Lyse. 

Verdifull kompetanse
Enova, Klima- og miljødepartementets selskap som bidrar til omlegging av energibruk- og produksjon, har vedtatt støtte til Rødnes nye elektriske hurtigbåt og Lyses tilhørende lade- og batterianlegg.    
– Enova arbeider for omstillingen til lavutslippssamfunnet og det er derfor viktig å få ned utslippene innenfor transportsektoren. Dette prosjektet vil gi norsk maritim industri verdifull kompetanse i utvikling og uttesting av ny teknologi, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.
 Havnedirektør Merete Eik er også svært godt fornøyd med at Stavanger Havn skal huse en av verdens første og raskeste fullelektriske passasjerbåt og tilhørende ladeanlegg. 
– Det gleder oss at bedrifter i regionen er så langt fremme, og at det satses på gode klimatiltak, sier Eik.  


Andre liknende nyheter

Roboter på styremøtet: Fremtiden er nå!

I det pulserende forretningslandskapet for 2024 tar bedrifter steget inn i en ny æra, der roboter ikke bare er medhjelpere, men også støtter beslutnin…

NTP: En seier for Østlandet og Jernbaneprosjekter rundt Oslo

– Uten innsatsen til Rogalendinger i regjeringsapparatet hadde dette vært katastrofalt. Nå har vi fått noen plaster på såret, men såret er likefult åp…

Stavanger-selskapet Lingu vinner nasjonalt anbud med innovative løsninger

Stavanger-bedriften Lingu har nylig markert seg nasjonalt ved å vinne et omfattende anbud for digital språkopplæring, en milepæl som bekrefter selskap…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner