Fullelektrisk båt i Lysefjorden
Rygerdronningen får et helelektrisk søsterfartøy som settes inn i turisttrafikken til Lysefjorden i løpet av våren.

Fullelektrisk båt i Lysefjorden

Allerede til sommeren vil en ny elektrisk hurtigbåt frakte turister inn i Lysefjorden.
19.desember 2019 Av Ståle Frafjord

Der er selskapet Rødne som står bak, og Enova har bidratt med ca 30 millioner kroner til båt og ladeanlegg.

Den elektriske hurtigbåten vil ligge til havn i sentrum av Stavanger, med ladeløsning fra Lyse.

– Dette er faktisk verdensrekord! Ingen elektrisk passasjerbåt går så langt og så fort, og i tillegg er det et klimatiltak med 270 000 liter diesel spart i året, sier Lars André Rødne, daglig leder i Rødne, i en pressemelding.

Den nye hurtigbåten bygges på verftet hos Brødrene Aa i Hyen.  Båten vil være lik søsterskipet «Rygerdronningen», men motoren vil være fullelektrisk. Allerede til våren vil den nye hurtigbåten være klar for å fjordcruise inn i Lysefjorden med Preikestolen, lydløst og med null utslipp.

Ladeanlegg
Infrastrukturen består av et ladeanlegg i Stavanger havn med lade- og batterikapasitet levert av  Lyses datterselskap Smartly. Når hurtigbåten skal legge fra kai og frakte turister inn i Lysefjorden, blir det som å kjøre 40 Teslaer samtidig i form av den batterikapasiteten som kreves, heter det i pressemeldingen.

– Målet er å bygge ladeanlegg som skal kunne betjene alle fartøy med ladebehov. Vi bygger infrastruktur og ruster oss for fremtiden, og vi ønsker å bruke et konsept som også kan brukes i andre havner i Norge, sier Grethe Høiland, konserndirektør infrastruktur i Lyse.

Verdifull kompetanse
Enova, Klima- og miljødepartementets selskap som bidrar til omlegging av energibruk- og produksjon, har vedtatt støtte til Rødnes nye elektriske hurtigbåt og Lyses tilhørende lade- og batterianlegg.
– Enova arbeider for omstillingen til lavutslippssamfunnet og det er derfor viktig å få ned utslippene innenfor transportsektoren. Dette prosjektet vil gi norsk maritim industri verdifull kompetanse i utvikling og uttesting av ny teknologi, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.
 Havnedirektør Merete Eik er også svært godt fornøyd med at Stavanger Havn skal huse en av verdens første og raskeste fullelektriske passasjerbåt og tilhørende ladeanlegg.
– Det gleder oss at bedrifter i regionen er så langt fremme, og at det satses på gode klimatiltak, sier Eik.

Andre liknende nyheter

Mye kraft i en liten container

Oppe på taket står solcellepanelene. Selv om det er overskyet og surt denne dagen, produserer de 2,4 kilowatt i timen.

Fra melkekyr til fest på Solastranden Gård

I 2020 skulle de tredoble omsetningen med det nye Maskinhuset klart, men når man lever av å samle folk, gikk det ikke helt som planlagt. Likevel, Sola…

Olje i hundre – halvveis

Vi kan i 2021 markere at det er 50 år siden den første oljeproduserende brønnen ble åpnet på norsk sokkel på Ekofisk. Det var riktignok prøveproduksjo…