Grønn teknologi renser luften
Om bord i et fly over Atlanterhavet kom Egil Hansen og Ralf Iwersen opp med idéen om Ventibox mini, et produkt som renser luften – tar bort lukt og patogene mikrober, altså uønskede bakterier og virus. Foto: Lars Idar Waage

Grønn teknologi renser luften

Luft skal man bare føle, og helst ikke lukte. Ventitech har derfor brukt dokumentert teknologi som både fjerner vond lukt samtidig som den holder luften fri for smitte – med grønn teknologi.
25.september 2020 Av Lars Idar Waage

IVentitech AS
Etablert: 2017
Bransje: Velferdsteknologi
Daglig leder: Ralf Iwersen
Omsetning: 4 mill kr (2019)
Internett: ventitech.no
et fly på vei hjem fra et møte med leverandører i USA, kom Egil Hansen og Ralf Iwersen på at teknologien de hadde lisens til å bruke, kunne revolusjonere måten man renser luften på og fjerne lukt. Å bytte ut parfyme med en grønn teknologi som fjerner lukt hørtes ut som en historie for god til å være sann, og et Google-søk viste at de ikke hadde noen konkurrerende produkter. Dermed begynte utviklingen av Ventibox mini, spesielt rettet mot barnehager og fjerning av lukt på stellerom.
– På stellerom og garderober i barnehager traff vi planken umiddelbart! Her var det nemlig en etterspørsel etter alternativer til kjemikalier allerede, og da vi kunne tilby vårt produkt så ble det løsningen for mange, forklarer Hansen, som i dag er salgsleder i selskapet.
Active Pure-teknologien er avansert, brukt av NASA, patentert i store deler av verden, og har dokumentert effekt på luftrensing ved å gjenskape egenskapene til friskluft, elektronisk. Og ikke bare fjerner den lukt, den tar også knekken på uønskede bakterier og virus.
– Vi har dokumentasjon på at vårt produkt fjerner patogene mikrober i luften og på overflater. Usynlig smitte er en av de største utfordringene i helsesektoren, og her får man forbedret luften, fjernet lukt og samtidig reduserer smitterisikoen, sier daglig leder Ralf Iwersen.

150 prosent økning

Akkurat disse egenskapene har gjort Ventibox ettertraktet også innen helsesektoren, spesielt sykehjem. Her har lukt vært en utfordring, og samtidig kan man redusere smitte blant de eldre.
– Her har jo covid-19 gitt oss en boost, ingen tvil. Vi leverte for eksempel flere enheter til Stavanger kommune, blant annet den midlertidige luftveislegevakten. Men det har vært litt mer stille nå etter sommeren og mange virker å ville sanere fremfor vår løsning som er kontinuerlig forbedring av luften, mener salgslederen.
Fjoråret endte med en omsetning på rett under fire millioner kroner. I år har de satt seg et hårete mål med ti millioner i omsetning, en økning på hele 150 prosent. Budsjettet er basert på salg og leveranser i Norden, men interessen fra resten av Europa begynner å komme.
– Akkurat nå har vi levert tilbud til en nederlandsk skole på 230 enheter. Får vi til slike leveranser skal vi klare budsjettet og vel så det, sier Hansen.
– Skoler er interessante når det kommer til luftkvalitet, og har alltid vært et problem. Å kun ventilere et klasserom er ikke nok, spesielt på de eldre skolene. Ved å sette inn en større enhet som renser luften, vil luftkvaliteten bli bedre. Vi har faktisk foreldre med barn som har astma som har kjøpt våre produkter hjemme, og vil ha installert slike på skolen, sier Iwersen

Videreutvikling

Gründerbedriften er så vidt fylt tre år, og mye har skjedd på de tre årene. De tror likevel det skal skje enda mer i årene som kommer. Videreutvikling av eksisterende produkter, samt nye produkter, er allerede under planlegging.
– Versjon to kommer, uten tvil. Når alt går litt mer av seg selv kan vi bruke ressurser på å utvikle den neste versjonen. Kanskje den kan styres og inneholde sensorteknologi som utvider bruksområdet? Mulighetene er mange. Vi jobber også konkret med et større produkt, med tanke på matindustri, forklarer Hansen.
Kasting av mat og svinn er et stort globalt problem. Spesielt innen frukt og grønt, helt fra produktene plukkes ti de ligger i butikkene. Et prøveprosjekt med dagligvarebransjen kan være første steg på veien.
– Ta for eksempel bananer og hvor mange av dem som må kastes fordi de begynner å bli brune. Dersom friskere luft, som gjør miljøet rundt dem bedre og fjerner gasser som bryter bananene ned, får dem til å holde seg friske et par dager ekstra, vil det bety store summer for bransjen gjennom et helt år, sier han før kollega Iwersen drar den videre:
– Husk også at dette med smitte er et fokusområde for slakterier. Listeria-bakterier er et problem for slakterier innen laks og E. coli på tradisjonelle slakterier. Hvis vi kan både gi de ansatte bedre luft og fjerne smitterisiko, så er det en vinn-vinn situasjon.

Ventitech har flere produkter i sin portefølje, noen egenutviklede og noen fra sine leverandører.

Problemløsing

For et av målene er å ikke stå stille, hele tiden være i bevegelse og finne nye løsninger. Gjerne skreddersydde etter problemstillingen.
– Akkurat den friheten har vi siden vi har vårt eget produkt, et produkt vi faktisk kan tilpasse etter markedets behov, sier Hansen.
Gründerreisen har kostet tid og penger. Egne sparepenger på rundt en million ble brukt på utviklingen av produktet. Så har de både hatt med investor, Validé og Innovasjon Norge. Likevel har ikke pengene vært drivkraften.
– Vi ønsker å løse et problem, ideen om fornyelse og forbedring og gjøre noe godt for samfunnet for vår del. Få produktet ut i verden, for å bedre innemiljøet og skape noe godt for andre. Og ja, det kan jo gi en gevinst økonomisk, samtidig må vi holde oss i live og drive med en sunn økonomi, sier Iwersen.
Ventitech har i dag ingen egne selgere, men samarbeidspartnere som Rentokil, Nor Engros og Atea sørger for at produktet blir kjent ute i markedet.
– De er vår forlengede arm og hjelpere ut i markedet, sier han.

Investere i helse

Bare innen barnehagesektoren finnes det rundt 6.000 barnehager i Norge. Med et snitt på fire stellerom eller garderober per barnehage, blir det 24.000 rom som er potensielle brukere av Ventibox mini. I Sverige og Danmark er det ytterligere 7.000 barnehager.
– Her er det ingen grenser for potensialet. Og disse tallene er kun for én sektor. Legg til helsesektoren så er markedet helt enormt, sier Hansen og fortsetter:
– For oss handler det også om å fokusere på at dette er et forebyggende tiltak, som jobber kontinuerlig, hele døgnet, alle dager. Sykefravær med vikar koster gjerne 4.000 kroner dagen i en barnehage. En Ventibox koster 300 kroner i måneden. I tillegg til eventuelt fravær, så bidrar det for inneklimaet og holder folk friskere, mener salgssjefen.
Å først reagere når skaden er skjedd, er kanskje vanlig, men kan også være mer kostbart enn å jobbe kontinuerlig med inneklima mener de to.
– Vi må ta mer vare på oss selv og investere i egen helse, sier Iwersen.

Roboter på styremøtet: Fremtiden er nå!

I det pulserende forretningslandskapet for 2024 tar bedrifter steget inn i en ny æra, der roboter ikke bare er medhjelpere, men også støtter beslutnin…

NTP: En seier for Østlandet og Jernbaneprosjekter rundt Oslo

– Uten innsatsen til Rogalendinger i regjeringsapparatet hadde dette vært katastrofalt. Nå har vi fått noen plaster på såret, men såret er likefult åp…

Stavanger-selskapet Lingu vinner nasjonalt anbud med innovative løsninger