Har kuttet 3 milliarder i Rogfast

Prosjektleder Gunnar Eiterjord mener utgiftene til Rogfast kan reduseres med 3 milliarder kroner, og at arbeidet med den undersjøiske tunnelen kan komme i gang i løpet av året om alt går etter planen.
09.januar 2020 Av Ståle Frafjord

– Vi i prosjektet har jobbet ut en kuttliste som dokumenterer - slik vi ser det - mulige kutt på nærmere 3 milliarder kroner. Med dette mener vi at vi skal holde oss innenfor den opprinnelige kostnadsrammen, sier Eiterjord.

Eiterjord har ledet utbyggingen av Ryfast og Eiganestunnelen og overtok som prosjektleder for Rogfast før jul. I fjor ble det full stans i det allerede påbegynte prosjektet da vegvesenet mente at anbudet med å bygge tunellen til Kvitsøy ble 1 milliard dyrere enn forventet.

Kuttlisten skal nå vurderes internt i Statens vegvesen, både i utbyggingsdivisjonen og med Vegdirektoratet, og også i sammenheng med det materialet som er utarbeidet av eksterne konsulenter på oppdrag fra Vegdirektoratet.
– Med bakgrunn i dette ønsker vi ikke å kommentere detaljer i kuttene før den interne prosessen i Statens vegvesen er ferdig. Vi håper på en utlysning av første forberedende Kvitsøy-kontrakt i løpet av vinteren, men det avhenger både av prosessen vi nå er inne i og også om denne vil tilsi behov for ny politisk behandling, sier Eiterjord.

Ikke i tvil

Det er fra flere hold det siste året skapt usikkerhet om prosjektet i det hele tatt blir realisert. Eiterjord er ikke i tvil.

– Først og fremst fordi prosjekter som er fornuftige, blir realisert. Vi hadde noen dager i desember der E39 var stengt på grunn av været. Det ville vært helt utenkelig at E18 mellom Sandvika og Oslo, eller E6 mellom Hamar og Oslo, ville blitt stengt. En slik begrensning i et så viktig transportsystem vil ikke bli akseptert. Det gjenspeiler seg også i de samfunnsøkonomiske beregningene som er foretatt. Det er et solid flertall på Stortinget som vil realisere Rogfast. Fortsatt ferjedrift over Boknafjorden vil innebære to ting: En ekstrem oppgradering av ferjetilbudet, men også et tosifret milliardbeløp på å oppgradere Rennfast-tunnelene for å oppfylle de gjeldende kravene i EUs tunneldirektiv, sier Eiterjord.

Han sier absolutt tidligste tidspunkt for å starte bygging vil være høsten 2020.

Gledelig

- Dette er veldig gode nyheter for fylket og regionen om vi nå for dette viktige prosjektet tilbake «på sporet», og det er også gledelig om en har klart å spare inn opp imot 3 milliarder kroner, sier næringspolitisk leder i Næringsforeningen, Tormod Andreassen.

Han mener det innebærer at prosjektet ikke trenger en ny og forsinkende runde i Stortinget om kostnadsramme, og at bompengesatsene ikke blir høyere enn nødvendig.

– Det er viktig at vi opererer med «godt nok» løsninger, snarere enn Rolls Royce. Fremdriften i prosjektet og ingen flere utsettelser er svært viktig for næringslivet og regionen. Vi snakker tross alt om det mest samfunnsøkonomiske prosjektet i gjeldende Nasjonal Transportplan. Til de som fortsatt vil ha fergedrift, må det være lov å minne om at samme hvor mange ferger eller hvor autonome de enn er, så er det ingen av de som går når det blåser mer enn stiv kuling.

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.