Høyteknologisk multisensor fra Forus
I dette rommet produseres boksene som fylles med multisensorteknologi fra Stavanger som skal gjøre overvåkningen av infrastruktur lettere i fremtiden. Foto: Lars Idar Waage

Høyteknologisk multisensor fra Forus

Forus-selskapet Tectal har spesialisert seg på multisensorteknologi som skal gi gode data om hva som skjer i og rundt veier. I fremtiden kan deres løsning også brukes som en del av sikkerheten i for eksempel tunneler.
29.november 2021 Av Lars Idar Waage

Tectal AS
Etablert: 2016
Daglig leder: Tom-André Sivertsen
Antall ansatte: 4
Omsetning: Cirka 4 millioner kroner
Internett: tectal.no
Er det mulig å ha en ren statistisk alt-i-ett løsning som teller kjøretøy, klassifiserer dem, teller syklende og gående og om vær og temperatur?

Ja, mener Tectal som med løsningen Tell-IoT har utviklet en egen hardware og software som kan gjøre alt dette, i én og samme abonnementstjeneste.

– I dag bruker Statens Vegvesen kanskje 90 tellere bare i Stavanger, men disse teller kun antall kjøretøy og skiller ikke. Så er det gjerne én teller for kjøretøy, én for syklister og én for gående. Vår løsning teller alt og skiller mellom dem, forteller gründer og daglig leder, Tom-André Sivertsen, i Tectal.

 

Trafikkdata

Selve boksen er ikke mer enn rundt 20 cm på den lengste siden, men på innsiden er det avansert teknologi som vil kunne gjøre livet lettere for bedrifter og offentlige institusjoner som trenger trafikkdata.
– Typiske kunder kan være det offentlige, eiere av veier som kommuner, fylker og Statens Vegvesen, men også private som næringsparker, kjøpesentre og parkeringshus, forklarer Sivertsen.

Idéen kom til da Sivertsen var med faren inn i en stengt tunell som liten. Da kom tankene om noen visste de var der inne, dersom det skulle skje noe. Denne tanken har han spunnet videre på gjennom årene, og bruksområdet til løsningen kan bli enda større en ren telling på sikt.

– Teknologien kan jo brukes til sikkerhetsovervåkning, spesielt i tunneler. Hvis det oppstår en ulykke eller en brann
i en tunnel kan disse sensorene gi data på hvor kjøretøyene er i tunnelen, hvor mange og kjøreretning. Brukt sammen med styring av ventilasjon kan man muligens styre røyk bort fra der det er flest biler og mennesker, sier han.

 

Sikrer teknologien

Per i dag er det telling det handler om, og både kundelisten og antall interessenter vokser. På grunn av pandemien sliter Tectal som andre med leveranser av komponenter og deler, men første serie av boksen er utsolgt og nå håper de på å rulle ut produktet i enda større skala.

– Nå produserer vi løsningen her på Forus selv, men på sikt skal vi opp i volumproduksjon og da trenger vi en samarbeidspartner til produksjonen, sier den daglige lederen.

Tectal har gjort et bevisst valg med å ikke ta patent på sin løsning, og dermed vil de legge produksjonen til Norge og en bedrift som ikke har egen utviklingsavdeling. Å beskytte egen teknologi har vært veldig viktig for dem.

– Patent handler også om å dele teknologi og skape inspirasjon, men noen hemmeligheter vil vi holde for oss selv. Men vi er i dialog med mulige produsenter.

I tillegg til Tell-IoT leverer de egenutviklede ledelys for tunnel, altså lys som skal lede til nødutganger. De har også agentur på belysning, spesielt rettet inn mot tunnelbelysning og leverte for en tid siden effektbelysning til Eysturoyartunnilin på Færøyene, spesielt en rundkjøring i tunnelen har fått mye oppmerksomhet.

– Rundkjøringen omtales som «The jellyfish roundabout» og har blitt omtalt i mange medier verden over. Dette var et prosjekt sammen med Roxel.

 

Lyse Vekst investerer

Fokuset på tunneler har gjort at de har vært med i tunnelklyngen VIA siden starten (tidligere Norwegial Tunnel Safety Cluster). Et nettverk som har gitt dem viktige kontakter både nasjonalt og internasjonalt. Innovasjonsprosjektet er støttet av Innovasjon Norge, og selskapet har også fått god støtte av Rogaland fylkeskommune. For kort tid siden kom nyheten at Lyse Vekst nå har investert i selskapet.

– Lyse har vært en god samarbeids- partner i denne innovasjonskontrakten og de hadde en opsjonsavtale som de nå har benyttet seg av. En gyllen middelvei for begge parter.

Gjennom det siste halvannet året har de jobbet tett sammen med Lyse, som har støttet dem i arbeidet med utviklingen. Nå skal de bygge bedriften videre og stå enda mer på egne ben.

– Samarbeidet med Lyse har vært en veldig positiv opplevelse. De har virkelig tatt godt vare på oss og brydd seg om oss. Nå skal vi bygge en sterkere organisasjon, sier Sivertsen.

 

 

Ikke bare en teller

Allerede om få måneder er den femte ansatte på plass, en person som skal drive med salg. Tectal er også på jakt etter en backendutvikler. Innen utgangen av neste år regner de med å ha doblet antall ansatte.

– Følger vi produksjonsplanene så skal vi klare greit å doble antall ansatte, sier gründeren før han påpeker:

– Siden oppstarten har vi alltid vært veldig opptatt av sunn drift og ikke bruke penger vi ikke har. Folkene som er jo de som skaper verdiene, og det er helt uaktuelt for oss å ansette folk som muligens må sies opp om seks måneder fordi utviklingen ikke var som ventet.

Kompetansemangel har vært en debatt i vår region lenge, og det lille teknologiselskapet merker også at kampen om kompetansen er hard, spesielt fra andre deler av Norge.

– Dessverre er det nok slik at Stavanger ikke blir sett på som en teknologiby, men som en olje- og gassby fortsatt. Vi får stort sett søkere fra Rogaland og utlandet, få fra resten av Norge, påpeker Sivertsen.

På lengre sikt ønsker selskapet å bli en internasjonal aktør innen mobilitetskontroll, med alt fra statistisk data til byplanlegging, til nasjonale og internasjonale transportplaner.

– Målet er å ha et så stort sensornettverk der ute at vi ikke bare er en tjenesteleverandør, men også være en bidragsyter ved å fortelle hvordan mobilitet og infrastruktur kan forbedres.

 

Smartbyteknologi

De håper derfor at den gode investeringen de gjør nå med tanke på tilgjengelighet av produktet og bygging av organisasjon, skal føre til at de klarer seg uten flere investorer, men at de ikke er fremmed for tanken.

– Som for alle selskaper så er det jo slik at jo fortere vi vokser, dess bedre er det for alle parter. Vi er åpne for alt, dersom det føles rett, sier han.

Med hele verden som marked er potensialet stort. Per i dag har ikke Tectal kunder i utlandet, men flere interessenter. Tjenesten er bygget for å kunne plasseres hvor som helst i verden, mens i første omgang kan det være regioner og land i Europa som er mest interessante.

– Danmark har fokus på smartby og er langt fremme i utviklingen av smarte byer. Men det er også interesse fra private
eiere av veier nedover i Europa, som gjerne har en litt annen tilnærming til bruk og vedlikehold.

Andre liknende nyheter

Roboter på styremøtet: Fremtiden er nå!

I det pulserende forretningslandskapet for 2024 tar bedrifter steget inn i en ny æra, der roboter ikke bare er medhjelpere, men også støtter beslutnin…

NTP: En seier for Østlandet og Jernbaneprosjekter rundt Oslo

– Uten innsatsen til Rogalendinger i regjeringsapparatet hadde dette vært katastrofalt. Nå har vi fått noen plaster på såret, men såret er likefult åp…

Stavanger-selskapet Lingu vinner nasjonalt anbud med innovative løsninger

Stavanger-bedriften Lingu har nylig markert seg nasjonalt ved å vinne et omfattende anbud for digital språkopplæring, en milepæl som bekrefter selskap…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner