Hva er likheten mellom skolestart og ONS?

Hvorfor funker det egentlig å møtes ansikt til ansikt? Blir vi klokere av å skjønne hvordan andre tenker og hvor synspunktene kommer fra? Jeg tror det, og gleder meg til å møte folk jeg både er enig og uenig med når verden kommer til Stavanger i slutten av august.
31.august 2022 Av Inger Johanne Stenberg, kommunikasjonsdirektør ONS

Du mobber ikke ungen til en venn av mammaen din sies det, og det er nok noe sant i det. Gode foreldregrupper i skole og barnehage viser seg å ha mindre mobbing, og bedre miljø. Kanskje vi bør ta med oss litt av det når vi nå ser energikrisens konsekvenser, både i verden og her hjemme i hverdagen vår?

I fjor høst begynte mitt eldste barn på skolen, og vi fikk plutselig helt nye mennesker inn i vår hverdag, vårt nettverk og vårt barns liv. Folk med andre meninger, andre verdier, og andre prioriteringer enn vår familie. Jeg tok på meg jobben som klassekontakt og forsto fort at noen foreldre og familier er ganske lik vår, andre er helt ulike. Men disse folka må jeg jo forholde meg til, på et eller annet nivå.

Inspirert av en venn inviterte jeg til mammakveld. Vi hadde knapt møtt hverandre på grunn av pandemi og tidsklemme, men plutselig satt halvparten av mammaene i stua mi. Og vi snakka skit, vi snakka om GPS-klokker, om innetider, om reise, mannfolk og barn. Vi ble kjent.

Møter mellom folk
Hvorfor er dette relevant tenker du? Jo, fordi disse foreldrene er nå noe mer enn navn på en klasseliste. Det er de vi er avhengige av for å skape en trygg foreldregruppe og et godt skolemiljø.

Ser du parallellen? Til livet? Til hvorfor vi bør snakke mer sammen?

Hva om oljeingeniøren, ambassadøren, miljøverneren, batteriprofessoren og politikeren hadde møteplassen som gjorde at vi lagde den trygge energiomstillingsgruppa. Den som skal sikre oss en god fremtid og nok energi til alle? Vi har heldigvis en del av den type møteplasser, og en av de aller største er jeg heldig å jobbe for, nemlig ONS.

ONS er noe mer enn en utstilling, noe mer enn Elon Musk og noe mer enn rør og olje. Hele min motivasjon for å være med på å lage en av verdens ledene møteplasser for energi er nettopp fordi jeg tror på møter mellom folk. Fordi det er vanskelig å tenke stygt om folk når du har sett dem inn i øynene og du forstår hvorfor de mener det de gjør.

Verden kommer til Stavanger
Det er litt rart å jobbe med noe som de fleste i Stavanger har et veldig etablert og langvarig forhold til.  Man kan kjenne litt på frustrasjonen, fordi når man er en del av planleggingen så vet man at dette er så voldsomt mye mer enn ei «oljemesse». For når vi ser utkast til standdesign, titler på foredrag, navnene på foredragsholdere og andre bidragsytere, så er det bare å erkjenne at det har skjedd mye siden starten, og de siste årene har det virkelig tatt av.

Jeg hadde nok ikke trodd at ONS 2022 skulle være en verdens største konferanser for havvind, batterier eller hydrogen for eksempel, men der er vi faktisk nå. Og alle de som jobber med de ulike fagfeltene møtes, i ganger, på kafé, på foredrag og på de mange spennende standene. Noen av de snakker mye, noen bare hilser. Noen inngår faktisk millionavtaler på ONS, og noen skaper grunnlaget for storpolitiske avtaler som vil påvirke energimiksen i mange år.

Tema for årets ONS er tillit, eller TRUST, på engelsk. Og det er passende, men utfordrende. For tillit er ikke noe man kan har uten videre, det er noe man må fortjene. Og for næringslivet er det greit å få med seg at tilliten til næringslivet globalt nå er høyere enn til politikere, viser Edelman Trust Barometer 2022. Toppsjefen der kommer til ONS for å dele innsikter fra en global undersøkelse med 36.000 deltakere fra 28 land.

Tillit
Etter å ha vært tett på planleggingen av ONS det siste året, kan jeg si at jeg har stor tillit til at leverandører, partnere, deltakere og foredragsholdere vil være med å lage tidenes møteplass. Det er så mange utrolig flinke folk med gode historier, erfaringer og tyngde som er med på å bygge og skape når verden kommer til Stavanger. Og selv om noen gjør ting annerledes enn hvordan jeg ville gjort, så hjelper det å møtes for å bli enig og komme videre i alt vi planlegger.

Ikke helt som en foreldregruppe i første klasse, men heller ikke så himla annerledes når alt kommer til stykket. Velkommen til ONS!

Andre liknende nyheter

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.