– Jobbene er her, men vi trenger flere folk
Prosjektleder Helene Holm i Egersundregionen.no er ofte ute på stand for å informere om mulighetene som finnes i regionen. Foto fra Facebook/egersundregionen.no

– Jobbene er her, men vi trenger flere folk

Med bedrifter i sterk vekst som har fylte ordrebøker flere år frem i tid, så har Egersundregionen mye å by på for de som ønsker seg en interessant jobb. Prosjektleder Helene Holm jobber med å formidle mulighetene gjennom egersundregionen.no.
04.mai 2023 Tekst: Marius Johnsen

Nettsiden egersundregionen.no fungerer som et bindeledd mellom bedrifter, potensielle arbeidstakere og innbyggere ved å fremheve jobbmulighetene og de gode bo- og leveforholdene som finnes i regionen.

– Man kommer gjerne for en jobb, men hvorfor skal du bli værende? Det er dette vi prøver å formidle. Det har vært et rykte at det kanskje ikke er så mange spennende bedrifter her tidligere, men det har kommet som en virvelvind de siste årene. Det skjer så mye utvikling på næringslivfronten. I tillegg byr regionen på nydelig natur hvor du har mulighet til å bo landlig eller i bykjernen, forklarer Helene.

Helene Holm har stillingstittel som prosjektleder og digital markedsfører. Inni den pakka er det varierte arbeidsoppgaver.

– Det kjekkeste med jobben min er å besøke bedrifter og se hva som rører seg i regionen. Trekke på seg verneutstyr, eller snakke foran ungdommer på videregående om alle mulighetene som finnes i regionen.

– I dag så snakket jeg for eksempel med en sykepleier som holder på å få inn ny teknologi i helsevesenet. Det er så mange folk som er engasjerte og brenner for det de holder på med. Det å få lov til og formidle dette ut, det er noe av det kjekkeste jeg gjør, sier hun.

Studenttreff, hvor prosjektleder Helene Holm intervjuer Odin Moen fra U37 Dalene. Bak fra venstre: Elisabeth Hegdal (U37 Dalane) Anne Vigdis Ellingsen (Eigersund Næring og Havn) og Klaudia Tolstow  (Dalane Energi).

På tvers av kommunegrenser
Siden august 2022 har prosjektlederen jobbet for å fremme Egersundregionen og Dalane. Lund, Sokndal, Bjerkreim og Hå kommune ser også gjerne på Egersund som nærmeste by, så Egersundregionen er veldig åpen for samarbeid på tvers av kommunegrenser.

– Jeg har bare skrapt litt i overflaten. Egersundregionen er hele Dalane og ikke bare Egersund. Derfor ser jeg ikke for mye på kommunegrenser. Dalaneregionen har et variert og spennende jobbmarked, som henger tett sammen på kryss og tvers, påpeker Helene.

Med mange gode bedrifter i sterk vekst, har regionen tro på å sikre både høyere utdannede og andre yrkesfaglige arbeidere. Ryktene om at regionen mangler nye og spennende bedrifter kan avfeies av den raske og imponerende veksten som har vært de siste årene.

– Vi har et slagord: «Jobbene er her». Det betyr kort fortalt at vi trenger flere folk til regionen. Det er et skrikende behov for kompetanse i veldig mange fag. Alt fra ingeniører, utviklere, sykepleiere, helsefagarbeidere og andre yrkesfagarbeidere. Det trengs alt, for vi har så enormt mange gode bedrifter som er i sterk vekst. De har oppdrag for mange år fremover.

Fra 17 sider med grundige dokumenter til en engasjerende film som presenterer næringslivet i Dalanes fire kommuner, samtidig som den gir et innblikk i livet i regionen.
Alle er med
På spørsmål om hva som er de største styrkene og mulighetene i Egersundregionen, så trekkes viljen til å lykkes og samarbeid frem som nøkkelfaktorer.

– For eksempel så har Dalane Utdanningssenter nylig presentert planene sine om en lokal ingeniørutdanning til Dalane. Og der møtte svært mange av bedriftene opp. Aker Solutions, Marine Technologies og B&G var der, for å nevne noen. I tillegg til unge mennesker som faktisk ønsker å bli ingeniører. Alle stiller opp og vil få til lokale løsninger, forklarer Helene.

Veien videre
Egersundregionen.no opererer som et samvirkeforetak (SA), og samarbeider tett med sine partnere for å forme innholdet og retningen for prosjektet. Med støtte fra omstillingsprosjektet i Eigersund kommune, har prosjektleder Helene Holm som mål å gjøre Egersundregionen selvfinansierende i løpet av kortest mulig tid. I sin prosjektstilling, som varer frem til august neste år, jobber hun for å tiltrekke nok partnere og inntektskilder for å sikre en bærekraftig fremtid for prosjektet. Veien videre er å gjøre folk bedre kjent med Egersundregionen.

– Det er viktig at folk blir kjent med Egersundregionen, ettersom begrepet fortsatt er relativt nytt. Jeg ønsker også å utvide vår tilstedeværelse utenfor fylket ved å delta på utdanningsmesser og bringe lokale bedrifter med oss til steder som Trondheim og Bergen. Selvfølgelig må vi finne en økonomisk balanse og sørge for at bedriftene er med på laget, avslutter Helene Holm.

Andre liknende nyheter

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.