Jobber for mangfoldet
Sander Brimsøe Thomassen er på plass som ny ressursgruppe-leder i U37

Jobber for mangfoldet

Næringsforeningen sin ressursgruppe U37 jobber aktivt med å sørge for at yngre stemmer kommer inn i regionens næringsliv. En viktig jobb, og nå er Sander Brimsøe Thomassen på plass som ny ressursgruppe-leder. Sander og gjengen i U37 har ambisiøse planer for 2022.
11.februar 2022 Av Marius Johnsen

Sander har vært involvert i Næringsforeningen siden studiedagene. Han var nemlig med på å starte ressursgruppen «Studenter», når den ble opprettet i sin tid. Sander omtaler seg selv som en Hundvåg-mann, en av dem som ble igjen.

Bydelene står sterkt her i regionen. Oss Hundvåg-folk er vel enten eller, og jeg er på den siden som ble igjen, smiler Sander.

Et hjerte for politikk- og samfunnsspørsmål
Til daglig jobber Sander i Visindi som rådgiver, hvor han bistår selskaper med rekruttering av toppledere, styreledere og medlemmer. Thomassen har tidligere vært politisk aktiv, men mest av alt er han opptatt av samfunnsspørsmål som mangfold. Å få yngre inn i styrene i regionen, det kan gi nye muligheter som kommer det lokale næringslivet til gode, mener han.

– Vi ser at yngre kommer tidligere inn i posisjoner. Det er en veldig god lederdynamikk når du har eldre og yngre sammen. Hvis man har, kall det differanse mellom ulike syn og ulike bakgrunner inn i forskjellige bedriftsstyrer, så tror jeg at man unngår ufattelig mange kriser i næringslivet, påpeker lederen.

Godfot-teorien
Tankene til den nye lederen går på å praktisere Nils Arne Eggen sin godfot-teori. Nemlig at U37 i større grad rendyrker det som de er gode på, samtidig som man gjør mindre av det man ikke er god på. Styrekandidatene, Ledernettverket og et nytt Mentorprogram, dette er tilbud som trekkes frem av lederen som viktige tilbud for 2022. Dette er noe som U37 skal jobbe videre med.

– U37 mener jeg er en superviktig arena. Denne arenaen blir viktigere jo mer vi gjør med programmene våre. Vi ser at unge folk ikke har en arena å treffes på, og det er litt av vår oppgave. Det å få inn flere talerør inn i næringslivet, det er en viktig del og mye av det vi jobber for, understreker Sander.

Et tilbud for alle
Med ulike tilbud og programmer å velge mellom, så ønsker U37 fortsatt uformelle nettverksarenaer for de unge i næringslivet. Ressursgruppen har tidligere arrangert nettverkskvelder, som både har hatt god respons og blitt etterspurt.

– Det trenger ikke å være store arrangementer, men nettverkskvelder med nettverksbygging, hvor medlemmene i U37 kan treffes, det har slått an. Det blir i det kommende året fokus på Styrekandidatene, Ledernettverket og Mentorprogrammet, men samtidig så må det være noen uformelle møtearenaer for unge i næringslivet. En møteplass som skal være for alle, avslutter Sander.

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.

Ventyr på Stavanger-besøk: – Vil satse lokalt

88 vindmøller på et område like stort som Bjerkreim midt i sjøen. Med base i Stavanger-regionen tror Ventyr på lukrative ringvirkninger for det offsho…

Derfor må du på Leandagen

– Få det beste ut av bedriften og menneskene som jobber der.