John Dahle Skipshandel mottok Risavikaprisen

Fredag ble Risavikaprisen delt ut for åttende gang. Årets vinner ble John Dahle AS.
23.oktober 2020 Av Lars Idar Waage

Prisen ble delt ut under Risavikadagen av Sola-ordfører Tom Henning Slethei. Sparebanken Vest er initiativtaker til prisen med Næringsforeningen som samarbeidspartner.

Juryen besto av Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen, Geir Øvrebø, leder for næringsforeningens ressursgruppe for Risavika, Karen Nilsen, banksjef i Sparebanken Vest og Knut Underbakke, kommunedirektør i Sola kommune.

Kriteriene for  å få prisen er at kandidaten, over tid eller i en spesiell sammenheng, har:

• Satt Risavika/Tananger-området på kartet på en positiv måte.
  • Gjennom sitt spesielle engasjement bidratt til å bedre forholdene for bosetting og nærmiljø.
  • Gjennom sitt engasjement bygget et positivt omdømme som fører til økt trivsel, stabil bosetting og stabile arbeidsplasser.
  • Gjennom sitt engasjement bidratt utover det som kan forventes av en aktør.

Juryens begrunnelse:

Årets prisvinner har vært sterkt tilstede i regionen siden 1915, da to gründere med 2500 kroner hver, startet butikk med et bredt utvalg av varer. Selskapet utviklet seg og var blant de første som startet med pressing av ståltau, og var tidlig med å posisjonere seg mot olje- og energibransjen.

Vinneren har siden vært gjennom en reise som på mange måter speiler regionens utvikling gjennom det siste hundreåret. Vi snakker om et 105 år langt eventyr hvor selskapet har vært i forkant av utviklingen, og hele tiden innstilt på endringer og forbedringer.

Etter årtusenskiftet har vinneren opplevd en svært sterk vekst. Selskapet satte en ny kurs og rettet virksomheten fra privatmarkedet til næringsmarkedet – med lokasjon i Risavika. I år sysselsetter vinneren 36 dyktige medarbeidere, og med bredt sammensatt kompetanseteam har de bidratt til å se nye muligheter i energiregionen.

Vinneren har vært sentrale i arbeidet med å fokusere på omdømmebygging og samarbeid mellom aktørene i Risavika, spesielt i forhold til å påvirke næringspolitikken. Selskapet har tidligere vært aktiv i Næringsforeningens ressursgruppe, men også utenfor dette engasjementet har vinneren utpekt seg i forbindelse med koordinering og tilrettelegging av beredskapsarbeid og HMS på særskilt på sørsiden av Risavika. Trygge arbeidsplasser og vekst i et produktsegment som har utvidet tjenestetilbudet i området, er kvaliteter som preger dem.

Juryen legger også ekstra merke til god arbeidskultur og respekten for ansatte. På selskapets hjemmeside finner du oversikt over alle ansatte. Der kan du lese om «Bent Tunge, sjåfør og ansikt utad – Smilefjes».

Gjennom generasjoner har kunnskap, interesser og arbeidsglede godt i arv, og foruten John Dahle den yngre, er også hans to sønner, John Einar og Eirik Dahle aktive i selskapet i dag.

Tidligere vinnere av Risavikaprisen:

• Conoco Phillips
  • Fjord Line
  • Nor Sea Group
  • Norske Shell,
  • Skangas
  • Risavika Havn
  • SR Group

Tina Bru deltok også på Risavikadagen.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…