Jonas Skrettingland blir Næringsforeningens nye ansikt på Jæren!
Jonas Skrettingland og Harald Minge i fellesområdet på Fusst, det nye kontoret til Jonas.

Jonas Skrettingland blir Næringsforeningens nye ansikt på Jæren!

Under en pressekonferanse i det ikoniske Høghuset på Forum Jæren kunngjorde Næringsforeningen i Stavanger-regionen en spennende nyhet: Tidligere Hå-ordfører, Jonas Skrettingland, går inn i rollen som ny prosjektleder på Jæren fra 1. januar 2024.
31.oktober 2023 Tekst og foto: Marius Johnsen

Den erfarne KrF-profilen, kjent for sitt engasjement, ser frem til å styrke forbindelsen mellom Rosenkildehuset i Stavanger og Jæren. Kontorplassen til Skrettingland blir på Fusst på Forum Jæren, men han kommer ikke til å sitte stille.

Det handler ikke bare om det lokale, men om å skape en sterk regional forankring. Jeg skal ha dager på Rosenkildehuset i Stavanger, kontordager på Jæren og ute i bedriftene på Jæren, forklarer Jonas Skrettingland, og understreker hvor viktig det er å være brobygger mellom de to sentrene.

Næringsutvikling
Jonas Skrettingland er selv tydelig ivrig etter å ta fatt på oppgaven, han er klar for å utforske synergien mellom regionens tradisjonelle landbruk og næringsliv.

–  Næringsutvikling er vanvittig viktig på Jæren. Vi presenterer oss som landbrukskommune, men balansen mellom landbruk og næringsliv gleder jeg meg til å legge til rette for. Det høres kanskje voldsomt ut at jeg skal videreutvikle næringslivet, men det er jo det Næringsforeningen gjør. Lager nettverk og bygger under det vanvittig gode næringslivet, smiler Jonas Skrettingland.

Fra venstre: Harald Minge, Jonas Skrettingland og Børre Lobekk.

Administrerende direktør i Næringsforeningen, Harald Minge, er godt fornøyd med å få Jonas Skrettingland på laget. Medlemsbedriftene på Jæren har tydelig signalisert sin støtte til den nye stillingen som Jonas trer inn i. Etter tett dialog så har det vært en enhetlig positivitet rundt stillingens strategiske betydning.

– Jonas har en kompetanse som ikke vokser på trær. Han er operativ fra dag én. Du må ha et nettverk og forstå hvordan politikk fungerer. Være interessert i næringspolitikk og ha god kjennskap til regionen. Vi er stolte av å presentere ham som Næringsforeningens ansikt på Jæren. Han vil styrke båndene i næringslivet, drive myndighetsdialog og sørge for at vi forstår bedriftenes behov. Med snart 20 ansatte i Næringsforeningen, så er han en del av et større lag, forklarer Harald Minge.

Stor region
Børre Lobekk fra Nordic Steel støtter Minges synspunkt. Selv om det tidligere har vært rivalisering mellom Stavanger og Jæren, føler Lobekk nå at begge sider av Skjævelandsbrua innser viktigheten av å samarbeide for felles framgang.

– Det er ett felles bo- og arbeidsmarked. Vi har folk som kommer fra Hundvåg til Bryne hver eneste dag. Det er daglig samarbeid mellom aktører her på Jæren, Næringsforeninger, bedrifter og aktører. Sammen med et landbruk som står sterkt, men som også har utviklet seg til å bli storindustri. Gårder har startet med utsalg, ysteri og andre ting. Å knytte alt sammen og løfte hele regionen er superviktig, for det ligger så mye uforløst potensial på Jæren. Det at Jonas hadde lyst til dette med den erfaringen, tyngden og ballasten han har, det er et stort komplement til hele denne satsingen, avslutter Børre Lobekk.

Andre liknende nyheter

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…