KÅKÅ Kverulantkatedralen fikk kompetansepris
T.v. Hanne N. Berentzen, Jan Inge Reilstad, Cornelius Middelthon og Harald Minge.

KÅKÅ Kverulantkatedralen fikk kompetansepris

KÅKÅ Kverulantkatedralen ble i dag tildelt Kompetansedelingsprisen for 2023. Prisen ble delt ut under det årlige julemøtet i Rogaland Teater.
15.desember 2023 Julia Sandstø

Det er i år 15. gang prisen deles ut. Kompetanseprisen har utviklet seg til å bli en prestisjetung anerkjennelse for alle som er opptatt av kompetansedeling.

Prisen – som består av et diplom og en akvarell av Kjell Pahr-Iversen – ble mottatt av Cornelius Middelthon i KÅKÅ Kverulantkatedralen til stor jubel fra salen.

Målet med prisen er å stimulere til deling av kompetanse og læring både eksternt og internt, synliggjøre Næringsforeningens fokus på Stavanger-regionen som en kompetanseregion, og belønne personer eller virksomheter som i særlig grad har bidratt til deling.

Kriteriene er at kandidaten i særlig grad skal ha bidratt til kompetansedeling eller erfaringsoverføring innen en bedrift eller organisasjon, eller i en næringsklynge, gjennom enkelttiltak eller ved å ta initiativ.

Les juryens begrunnelse;

I 2014 var det noen som stilte spørsmål om konsensus-tankegangen var for dominerende og debatten for fraværende i Stavanger. Dermed ble en idé unnfanget: Hva med å skape et miljø for debatt og uenighet? Rett og slett et uenighetsfellesskap? En arena for uredde meningsbrytninger hvor vanetenkningen ble utfordret og de vanskelige spørsmålene kunne stilles?

Åpningen var 11. september 2014 med en oppgradert hovedscene på Sting Nere, og dermed begynte jungeltelegrafen å gå. KÅKÅ ble født, og lanserte umiddelbart sitt motto;

«Ingen by er bedre enn sin egen offentlighet» og «Den gode kverulanten styrker uenighetsfellesskapet». Denne leveregelen har fulgt arrangementene siden.

Det viste seg heldigvis å være plenty av kverulanter i Stavanger. Nå fikk de sin egen arena, som løftet fram debatter og samtaler som tiltrakk seg et bredt publikum.

Men folkene bak Kåkå ville mer! Hva med å lage en Økonomifestival? Ikke bare Norges største, men Nordens største, beste og morsomste?

Historien kjenner vi, og i år ble Kåkånomics arrangert for 7. gang. Nye rekorder ble slått. I løpet av de fire festivaldagene i oktober har det vært 9500 billetter i omløp til totalt 79 arrangementer. Både publikum og foredragsholdere strømmet til fra hele landet. Næringslivet stiller opp. Andre støttespillere og ikke minst flere hundre frivillige skaper et fantastisk arrangement.

Kåkonomics er unikt og vanskelig å sammenligne med noe annet. Det å skape et arrangement som får en nasjonal og nordisk status er en stor prestasjon. Uten sammenligning for øvrig er det ikke unaturlig å trekke visse paralleller til Arendalsuka. En by som noen dager i året snus på hodet. Møter, debatter, kulturarrangementer finner sted på en rekke av byens utesteder og scener. Det samme skjer i Stavanger.

Det er altså kompetansedelingsprisen som skal deles ut her i dag, og Kåkånomics sin arena bidrar nettopp til det. Meninger brytes mellom kvalifiserte og kunnskapsrike mennesker som reiser nye problemstillinger. Vanskelige saker forklares på en måte som gjør det enklere for folk å forstå. Vanlige folk som normalt ikke går på denne type arrangementer blir nysgjerrige og stiller opp.

Og mens alle trodde Kåkå-gjengen hadde hendene fulle, ble Wonderful world etablert, den nordiske festivalen for filosofi & vitenskap. Festivalen er den første av sitt slag i Norden og programmet favner rundt 80 arrangementer i området rundt Tou i Stavanger Øst.

I løpet av de fire festivaldagene møter publikum de beste filosofene og vitenskaperne mellom scener, barer, debatter, samtaler, foredrag, teater, konserter, eksperimenter, utstillinger og stands - og mye mer.

Kåkå har lært oss at det faktisk er helt ok å være uenig. Det er i orden å stille spørsmål ved vedtatte sannheter.

Andre liknende nyheter

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.