Kommentar: Ikke godt nok

Regjeringen må raskt ta i bruk hele verktøykassen for å hindre full krise for norske bedrifter. Vi hadde håpet og trodd at krisepakken ville inneholdt mer.
13.mars 2020 Av Tormod Andreassen, næringspolitisk-leder i Næringsforeningen

Vi ser allerede nå konturene av en krise som vil være katastrofal for enkelte bedrifter og svært alvorlig for svært mange andre når corona-viruset nå eskalerer. Og det vil skje. Ikke bare i Norge, men også i resten av verden.

Stadig flere vil bli permittert, flere vil bli syke og flere vil måtte holde seg hjemme.

Forbrukervanene vil endres raskt, oppdrag forsvinner, ordre må kanselleres, leveranser av varer stopper opp. Mange små bedrifter har allerede fått pålegg om å stanse driften i et forsøk på  å begrense smitten i den felles dugnaden som nå er helt nødvendig for landet vårt. En rekke næringer opplever en unntaktstilstand svært få var forberedt på for knapt en uke siden. Det krever hjelp og statlige tiltak – av dramatisk karakter – til norske bedrifter enten de er små familiebedrifter eller store konsern – innenfor de fleste bransjer

Langt fra nok
I dag kom svaret fra regjeringen i form av en krisepakke for næringslivet. Det som kom, er bra, men det er langt fra nok. Det må mer til – mye mer – og det må skje raskt.

Endringen i permitteringsreglene var varslet, og riktige. Både endringen av arbeidsgiverperioden fra 15 til 2 dager og at karensdagene fjernes, er også  viktige grep.

Det gir raskt målbare effekter hos bedriftene som må permittere, og for flere bedrifter vil dette tiltaket være et riktig og viktig tiltak.

Riktige grep er også tiltakene for luftfarten, men det er ikke nok. Det har bransjen også klart gitt uttrykk for

Tiden fremover
Hva skjer når oppdragene, jobbene og inntektene uteblir på litt lenger sikt?

Mange bedrifter kan klare noen dager, kanskje en uke og to med lavere aktivitet. Men hva skjer etter det?

Hvor mange blir permittert, hvor mange risikerer konkurs, hvor mange kan miste jobben?

Nyheter om bedrifter som permitterer eller stenger ned, kommer nå oftere og raskere. Svært mange opplever økende uro og usikkerhet. Den må regjeringen ta på alvor. Det dreier seg både om låneforpliktelser hos bankene, husleie og andre utgifter. Utgiftene  stopper ikke  opp selv om inntektene uteblir.

Vil hjelpe
Regjeringen åpner for at bedrifter som går med underskudd, kan tilbakeføre underskuddet mot beskattet overskudd fra tidligere år. Det vil hjelpe bedrifter som i dag er rammet av at kundene svikter, for eksempel i reiselivet. Men det forutsetter gode marginer. For flere bedrifter innen reiselivet og andre bransjer er marginene allerede små. Da hjelper dette tiltaket lite for små og mellomstore bedrifter, enkelt og greit fordi de beskatningen har vært lav.

– Dette er viktig for at sunne og gode bedrifter ikke skal gå konkurs, selv om de blir hardt rammet av korona-viruset akkurat nå, sier finansminister Jan Tore Sanner.

Hver stein må snus og flere tiltak må komme. Hele verktøykassen må brukes. Det må settes i verk omfattende tiltak for å få fart i næringslivet igjen. Vi må nå sikre bedriftene slik at alle fortsatt har en trygg, sunn og god arbeidsplass å komme tilbake til. Det haster!

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.