Kortere ventetid for fagarbeidere fra utlandet
– Dette er gode nyheter for arbeidsgivere og arbeidere som venter på å få godkjenning til å jobbe i landet, sier Silje Molander i HR-direktoratet til Næringsforeningen.

Kortere ventetid for fagarbeidere fra utlandet

Nå er snittet 20 dager for å få godkjent fag- og yrkesopplæringer fra utlandet.
02.februar 2024 Arne Birkemo

Direktoratet for høyrere utdanning og kompetanse har nå vedtatt å godkjenne fag og yrkesopplæring fra Tyskland, Polen, Estland, Litauen og Latvia som er gode nyheter for Bygg og anlegg- og logistikkbransjen.

– Ventetiden har vært oppi 100 dager, men i hele fjor var gjennomsnitt saksbehandlingstid 20 dager, sier Silje Molander, avdelingsleder for godkjenning av fagutdanninger hos Direktoratet for høyrere utdanning og kompetanse.

Årsaken til at saksbehandlingen går raskere er at kartleggingen av land og deres ulike yrkesopplæringer blir bedre og er mer elektronisk.

Gode nyheter

– Dette er gode nyheter for arbeidsgivere og arbeidere som venter på å få godkjenning til å jobbe i landet, sier Molander til Næringsforeningen.

– Det er en del ullikheter fra andre land sammenlignet med Norge. I Norge har vi rundt 180 fag- og yrkesutdanninger, mens det i Tyskland er 300. Får jobb er blant annet å se om en tømmermann fra Tyskland er sidestilt med en tømmermann fra Norge, eller om en bilmekaniker fra Litauen har vært innom det samme i fagutdanningen som i Norge. Noen ganger kan det være vanskelig å matche. Det vi er mest opptatt er at den praktiske opplæringen er på plass. Det - og at alle dokumenter stemmer - bruker vi mye ressurser på å verifisere. Arbeidsgivere kan være trygge på at de søknadene vi godkjenner er ekte, sier Molander.

Blir bedre

Når man kommer til Norge med en utenlandsk utdanning eller yrkeskvalifikasjon, bør man sjekke om man trenger autorisasjon eller godkjenning for å kunne jobbe i Norge.

– Man har hatt gode godkjenningsordninger på høyere utdanning. Nå blir vi bedre på fag- og yrkesopplæring, sier Molander.

Andre liknende nyheter

Hjemmekontor og mobilitet før og etter Covid

Til tross for økt bruk av hjemmekontor og videomøter, øker opplevelsene av trafikkø. Vi kan ikke bare fortsette å bygge nye veier i det uendelige, ell…

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.