Kronprinsen møtte næringslivet
Direktør Harald Minge ønsker HKH Kronprins Haakon og Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun velkommen til Rosenkildehuset. Foto: Lars Idar Waage

Kronprinsen møtte næringslivet

HKH Kronprins Haakon besøkte Stavanger torsdag. Første stopp var Rosenkildehuset der Kronprinsen møtte representater fra energisektoren og nye muligheter.
17.september 2020 Av Lars Idar Waage

Kronprinsparet har vært på en rundtur i Norge i det siste, der de har møtt mennesker for å høre om erfaringer og utfordringer under koronaepedemien. Under torsdagens besøk i Stavanger, deltok Kronprinsen på et møte i Rosenkildehuset sammen med et utvalg personer fra regionens næringsliv, både blant ledelse, ansatte og tilligsvalgte:

• Jez Averty – plassjef Equinor
  • Kristin Kragseth – CEO Vår Energi
  • Ståle Kyllingstad – konsernsjef IKM
  • Monica Bjørkmann – visepresident Subsea 7/styreleder Norsk olje og gass
  • Ole Erik Vestøl Endrerud – Chief Executive Officer, Shoreline
  • Ole Kristian Sivertsen – Chief Executive Officer, Desert Control
  • Ida Furru – Marine ingeniør, Horisont Energi
  • Erlend Nygård – leder, Rosenbergklubben
  • Harald Minge – administrerende direktør, Næringsforeningen

Etter møtet møtte Kronprinsen pressen der han spesielt trakk frem hvordan vi i Norge har taklet situasjonen på en god måte ved å samarbeide og ikke jobbe mot hverandre.

– At vi i Norge knapt har skille mellom arbeiderne på gulvet og ledelsen har vært avgjørende, mener mange. Det er godt å høre at den norske modellen her fungerer godt i en slik krisesituasjon, sa Kronprinsen.

Under møtet fikk han konkrete tilbakemeldinger på erfaringer og utfordringer de ulike aktørene hadde opplevd i 2020. For denne regionen har både pandemien og oljeprisfallet fått dramatiske konsekvenser, der blant annet arbeidsledigheten steg fra to prosent til over ti prosent på en drøy måned.

– Jeg er imponert over hvordan næringslivet har taklet situasjonen samtidig som de står midt oppi en transformasjon og hvordan bedriftene ser fremover. Samtidig må vi samarbeide for å få til denne transformasjonen.

Næringsforeningens direktør Harald Minge innledet møte med snakke om Stavangers posisjon som energihovedstad, og viktigheten av å bruke 50 år med opparbeidet kunnskap over i nye bransjer.

– Jeg vil beskrive dette som et nyttig arbeidsmøte. Kronprisen var som vanlig godt forberedt og dialogen gikk av seg selv. Rundt bordet satt både sentrale ledere, tillitsvalgte og arbeidsfolk fra energisektoren. De rapporterte om hvordan de har håndtert pandemien og om konsekvensene, men i kjent og offensiv stil ble det fokusert mest på fremtidsmulighetene og ny anvendelse av kunnskapen og den teknologien som er bygd opp over alle årene, både innen olje og gass, men også innen vannkraft, mener Harald Minge.

Etter besøket hos Næringsforeningen tok Kronprisen turen til Equinor. Stavanger var siste stoppested på rundturen der kronprinsparet har vært innom Askim, Rygge, Stokke, Flekkefjord og Kristiansund.

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.

Ventyr på Stavanger-besøk: – Vil satse lokalt

88 vindmøller på et område like stort som Bjerkreim midt i sjøen. Med base i Stavanger-regionen tror Ventyr på lukrative ringvirkninger for det offsho…

Derfor må du på Leandagen

– Få det beste ut av bedriften og menneskene som jobber der.