Lager gamingrom på jobb
Et av møterommene har fått gamingstoler og nå skal Bjørg Tomlin og Upheads innrede rommet i en mer spillaktig stil. Bedriften har mange spillinteresserte og har eget e-sportlag. Foto: Lars Idar Waage

Lager gamingrom på jobb

I 2014 ble gamle Netpower delt i tre, og Upheads ble utviklingsdelen som nå har vokst til et nasjonalt selskap med 100 ansatte, heleid lokalt og med kontorer i de andre store byene. På de siste fem årene har omsetningen økt med over 135 prosent. Nå gjør de møterom om til gamingrom.
30.september 2020 Av Lars Idar Waage

Upheads AS
Etablert: 1994
Daglig leder: Bjørg Tomlin
Antall ansatte: 100
Omsetning: 150 millioner kroner (2019)
Internett: upheads.no
– Da jeg kom inn i 2017 var vi rundt 50 ansatte. Første store oppgave var å ta noen strukturelle grep og flytte inn i nye lokaler. Man kan trygt si at de siste to-tre årene har vært en spennende reise, sier en stolt Bjørg Tomlin, daglig leder i Upheads.
Selskapet leverer IT-tjenester til SMB-markedet, altså små og mellomstore bedrifter, i sterk konkurranse med de store selskapene både lokalt og nasjonalt. Samtidig ser de fordeler av å være en mellomstor bedrift selv med tanke på å forstå og tilpasse produktene til de rundt 2200 kundenes behov.
– Mange verktøy er utviklet av de store gigantene med Microsoft og Google i spissen. Da er det vår jobb å gjøre teknologien tilgjengelig og nyttig for de små og mellomstore bedriftene, forklarer hun.

 

Samlet salgsavdeling

Selskapet har ulike forretningsområder, fra normal IT-drift for selskaper, ulike former for skylagring, utvikling for kunder og egenutviklede løsninger. Alle med samme mål: Å digitalsere på oppdrag fra kundene.
– Typiske oppgaver for utviklingsavdelingen kan være å få bort papirarbeid, se hvor man kan utnytte digitale løsninger som sparer både papir og arbeid. Vi har også utviklet vårt eget støttesystem, Bravo, der kundene kan jobbe med timeregistrering, salgsstøtte, regnskap og logistikk, tilpasset deres egen størrelse, sier den daglige lederen.
Utviklingen av produktet foregår både lokalt på Forus, men også via et selskap i Vietnam. I tillegg til hovedkontoret har Upheads kontorer i Oslo, Bergen, Trondheim og Haugesund.
– Vi har valgt en strategi med å ha salgsavdelingen samlet her på hovedkontoret, ikke spredt rundt i Norge. Et godt salgsapparat trenger et faglig miljø og har behov for å oftere møtes fysisk, mener hun.
Det siste halve året har derimot gitt utfordringer for næringslivet hva fysiske møter angår, og digitaliseringen har for mange gått raskere enn planlagt. Digitale møter har blitt en del av hverdagen for de fleste, og mange har fått behov for hjemmekontorløsninger.
– Vi merket det med en gang at vi fikk mye å gjøre. Spesielt med en vekst i leveranser av hjemmekontorløsninger. Alle er jo med i et gigantisk eksperiment nå, ved å jobbe utenfor kontorene og jeg er imponert over hvor godt folk har taklet det, sier Tomlin.
– Hvordan har dere løst det selv?
– Hos oss har det fungert godt, men vi måtte gjøre noen endringer for å få lederne tettere på. Avdelingsvise morgenmøter via Teams har vært viktig, og vi har opplevd en vekst gjennom denne perioden.

 

Endringsvillighet

2020 har vært et år med store omveltninger og endringer, som nærmest har tvunget seg frem, Det mener Tomlin norske ledere burde utnytte til sin fordel.
– Når man opplever store endringer, blir man også mer tilpasningsdyktig for flere nye ting. Ledere rundt i Norge burde utnytte denne muligheten til å innføre andre nødvendige endringer nå som muligheten er her, mener hun.
I 2017 hadde Upheads rundt 50 ansatte. I dag er de rundt 100, som er en dobling på tre år. Med stor etterspørsel etter IT-kompetanse har det vært vanskeligere å rekruttere, spesielt innen teknisk kompetanse til konsulentstillinger.
– Å være konkurransedyktige på lønn betyr derfor mye i vår bransje, for kompetansen har en markedsverdi. Samtidig har vi laget egne opplæringsprogrammer for å lære opp ansatte selv, sier hun.
Blant annet tar bedriften inn lærlinger hvert år, som i de fleste tilfeller ender opp med fast ansettelse etter endt læretid. Videreutdanning og sertifisering har også blitt vesentlige faktorer de siste årene.
– Det har også gjort oss til en attraktiv plass å jobbe, siden de ser fordeler med god kompetanseutviking. Konsulentrollen har også andre krav til seg i dag, enn for få år siden, så vi får oppdatert folkene våre her også. Teknologien er jo i stadig utvikling.

 

Lager gamingmøterom

Å ta inn lærlinger og lære opp de ansatte selv har gitt positive resultater. Upheads har også rekruttert litt
utradisjonelt og ansatt personer uten den tradisjonelle IT-CVen, men med annen dataerfaring og praktisk kompetanse.
– For mange er data en hobby og livsstil, men de har en genuin interesse for faget. Hos oss er nerd en hedersbetegnelse og vi kårer årets IT-nerd hvert år, sier hun.
Dagens unge er gjerne i større grad opptatt av dataspill enn eldre generasjoner, det merker også den daglige lederen på interessen hos de ansatte. Inne i gangen på Forus er de derfor i ferd med å lage et av møterommene om til et gamingmøterom.
– Vi har hatt flere LAN-parties og stiller med eget e-sportlag i en liga. Laget består av ansatte hos oss og de kaller seg Layer 8. Interessen for gaming er nok større enn for friluftsliv for mange av de ansatte.
Upheads har hatt en eventyrlig vekst de siste årene, men har ingen planer om å stagnere. I fjor kjøpte de opp Emma EDB i Trondheim, som er Norges eldste IT-firma med røtter tilbake til 1958. Oppkjøpet gjorde at Upheads etablerte seg i Trondheim.
– Veksten skal fortsette og vi organiserer oss for videre vekst, enten det er organisk eller ved oppkjøp. Samtidig er vi kresne. Kun en femtedel av oppkjøp er helt vellykket, så det gjelder å finne de rette kandidatene, mener Tomlin

 

Førersetet

Å få et større fotfeste blant de store i Oslo er også et mål fremover. I hovedstaden har de kapret kunder som Nationaltheatret og Oslo konserthus og vil bygge videre på filosofien om å være IT-leverandør for SMB-markedet.
– Upheads skal være en utfordrer til de store konkurrentene med hovedkontor på Østlandet, samtidig skal vi være tro mot kundene våre.
Få norske IT-selskaper har kvinnelig toppleder, noe som gjør Bjørg Tomlin relativt unik. Sammen har hun satt sammen et lederteam i bedriften som nå består av halvparten kvinner. Kjønn er derimot ikke viktigste kriterium.
– Vi skal ansette de beste, først og fremst. Sette sammen et lag som passer hverandre og som utfyller hverandre. Blant de øvrige ansatte er det forstatt få kvinner, men flere og flere er på vei inn i bransjen.
– Hvordan skal dere møte fremtiden?
– Ved å sitte i førersetet, og både teste og ta i bruk ny teknologi på et tidlig tidspunkt for så og tilpasse denne slik at våre kunder kan ha nytte av den.

Andre liknende nyheter

Lokale, tilstede og nær kundene

Siden 1999 har Erga Revisjon holdt til i en ærverdig villa i Jens Zetlitz gate. Nå har de etablert seg som et av de største uavhengige revisjonsselska…

John Dahle Skipshandel mottok Risavikaprisen

Fredag ble Risavikaprisen delt ut for åttende gang. Årets vinner ble John Dahle AS.

Vil vi egentlig gjøre noe for klimaet?

Vi kommer aldri til å lykkes med det grønne skiftet dersom vi unnlater å gripe de grønne mulighetene.

© Næringsforeningen 2019-2020 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner