Leverer verdensklasse fra Bjerkreim
Ansatt, eier og daglig leder. Ivar Hovland har hatt mange ulike roller i Covent, men snart blir han pensjonist og overlater roret til andre. Foto: Lars Idar Waage

Leverer verdensklasse fra Bjerkreim

I bakken opp mot avkjørselen til Lauperak på E39 i Bjerkreim står det plutselig et skilt til industriområdet Birkemo. Der nede står det Covent med store bokstaver i rødt. Bedriften som leverer ventilasjonsanlegg til nær halvparten av norske næringsbygg.
23.august 2019 Av Lars Idar Waage

– 50 prosent er kanskje å ta litt i, men det er over 40 prosent av næringsbygg i Norge som har et Covent-aggregat, sier Ivar Hovland om smiler.

Den daglige lederen sitter på kontoret sitt med utsikt over parkeringsplassen, E39 rett ovenfor og Bjerkreimselva på nedsiden. Selv om laksesesongen er godt i gang, er det ingen fiskere synlige på nedsiden av industribygget.

Overlater roret

Elleve mål med bygningsmasse huser ventilasjonsbedriften Covent som siden 1973 har jobbet for å levere de beste ventilasjonsaggregatene man kan få tak i. Likevel er det kanskje et nytt navn for uinnvidde.

– Ventilasjonsbransjen og oss selv er kanskje ikke så flinke til å fortelle hvem vi er og hva vi står for. Våre produkter er jo de minst synlige i et bygg, og ingen merker det med mindre det er dårlig luft. Hadde vi satt farge på luften, hadde folk forstått viktigheten av god ventilasjon, forklarer Hovland.

Når intervjuet gjøres er han fortsatt daglig leder, men 1. august kom Egil Brastad Hansen inn som ny daglig leder fra jobben som teknisk direktør i Kverneland Group. Fra en industribedrift til en annen. Ivar Hovland gir seg imidlertid ikke med en gang, men blir med på en overlappingsperiode ut året.

– Hansen vil tilføre oss industriell kompetanse, for det er her vi har størst utviklingspotensial. Vi kan bli flinkere å produsere, sier han.

Langsiktighet

De siste 17 årene har Hovland vært daglig leder i Bjerkreims-bedriften og i flere år var han inne på eiersiden og eide 70 prosent av aksjene mellom 2008 og 2011. I 2011 kjøpte det spanske familiekonsernet Soler & Palau hele Covent. I motsetning til andre utenlandske eiere i norske bedrifter, har ikke det spanske konsernet hatt noe ønske om å flytte produksjonen ut av landet, snarere tvert imot. Å beholde kompetansen i Norge blir sett på som et stort konkurransefortrinn.

– Eierne har vært langsiktige i sin tankegang og vil videreutvikle sine lokale bedrifter. Nettopp det er vi glade for, sier Hovland.

Covent ble etablert av Sigbjørn Jensen og Paul Tengesdal i 1973. Gjennom både oppturer, nedturer, eiere som har gått konkurs har bedriften utviklet seg til Norges største produsent av ventilasjonssystemer.

– Covent skal ha fokus på det vi kan være gode på. Ikke spre oss for mye, da mister vi fokus og blir dårligere. Derfor har vi vært veldig bevisste på at vi ikke kan konkurrere på pris, men kvalitet, forklarer Hovland.

Man kan så vidt skimte Covents bygg fra E39, og de fleste av oss kjører bare forbi uten å vite at Norges største leverandør av ventilasjonssystemer ligger nettopp her. Foto: Lars Idar Waage

Strengere krav

I 2016 hadde de rekordomsetning grunnet leveranser til Johan Sverdrup på 316 millioner kroner. Næringsbygg, offshore og marine er de tre områdene bedriften satser på, der næringsbygg står for 70 prosent av omsetningen.

– Jeg skulle ønske at myndighetene stilte større krav til varmegjenvinning i næringsbygg. Kravet i dag er 80 prosent, mens våre produkter kan levere inntil 92 prosent. De som er opptatt av energi og en grønn profil, velger det høyeste, mens mange nøyer seg med å tilfredsstille kravet, forklarer den daglige lederen.

I Danmark stilte de strengere krav enn de fleste produsenter kunne levere. Derfor fikk Covent oppdrag fra danske entreprenører om å utvikle sine produkter til å møte disse kravene. Gjennom produktutvikling klarte Covent å levere innenfor de strengere danske kravene, og fikk dermed et nytt marked.

– Alle trenger noe å strekke seg etter. I Norge er vi opptatt av at alle skal kunne klare det, fremfor å sette strenge krav som vil utvikle hele bransjen, mener Hovland.

Kompetanse

Norge er fortsatt det største og viktigste markedet for bedriften, men de eksporterer til flere europeiske land, blant annet Polen, Italia, Frankrike og Belgia. Tidligere i år åpnet de også et salgskontor i Sverige, og håper på større internasjonal vekst.

– Vårt største salgspotensial ligger i det europeiske markedet, der vi har store muligheter for vekst. Det handler om hvor langt vi skal strekke oss og er helt opp til hvordan vi selv ønsker å utnytte dette, mener han og fortsetter:

– Grunnen til at vi i sin tid gikk inn på eiersiden, var at vi så et stort potensial i både produktene og bedriften. Vi så muligheter som ikke ble utnyttet, som gjorde dette til en spennende selskap.

Å produsere ventilasjonsaggregat er industri, men fagfeltene som kreves for å utvikle og produsere ventilasjonsanlegg i verdenstoppen er mange. Tverrfaglighet og interesse for andre områder enn sitt eget, er derfor viktig.

– Å jobbe i en produksjonsbedrift som oss er spennende, for det er så bred kompetanse. Vi har iallfall 12 ulike fagområder som må jobbe sammen, og man lærer stadig noe nytt, forteller Hovland.

Lokal tilhørighet

Flertallet av de ansatte er lokalet, faktisk veldig lokale. Mellom 80 og 90 prosent bor i Bjerkreim eller Eigersund. Den lokale tilhørigheten har vært viktig for utviklingen av selskapet, og de har ingen planer om å flytte fra nåværende lokasjon, selv om de kanskje må ekspandere på et tidspunkt.

– Utenom leide lokaler i Egersund for offshoreproduksjonen, har vi alt vi trenger her. Vi eier 30 mål med land og 11 mål er under tak, noe som betyr at vi har god plass for ytterligere ekspansjon, sier sjefen.

Covents suksess har ikke kommet av seg selv, og den lokale kompetansen som er bygget opp over flere tiår, kommer godt med når produktene skal videreutvikles og selges inn i nye markeder.

– For oss har det handlet om å se potensialet tidlig, og gjøre ting riktig og fokusere på produktet og imaget til selskapet. Vi skal drive med energieffektivisering innen ventilasjon, og det er vi blant de aller beste på i dag, sier Hovland stolt.

Om noen måneder er Hovlands tid i Covent over. Den nye lederen har tatt over oppgaven med å lede Bjerkreimsbedriften videre inn i fremtiden. Sjefen sjøl har derimot ingen spesielle planer.

– Nei, jeg har ingen konkrete planer for hva jeg skal gjøre som pensjonist. Jeg får ta det som det kommer, når den tid kommer, avslutter han.

Andre liknende nyheter

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.