Mens vi venter på ‘normalen’
Kronikk

Mens vi venter på ‘normalen’

Er du en av dem som gleder deg til kontor, kollegaer og tette møterom – eller har dere allerede begynt utviklingen av neste generasjons digitale løsninger?
16.februar 2021 Av Christian Rangen, investor, serie-gründer, rådgiver

Mars 2020, da korona kom til Vesten, utviklet vi tre framtidsscenarier for hvordan vi trodde det neste året kunne komme til å se ut. De tre ble kalt:

  • The V
  • Business Winter
  • Second Wave

Disse scenariene ble raskt presentert våre kunder og partnere, og la grunnlaget for strategidiskusjoner i styrerom og ledergrupper i Norge og utland. Sentralt i alle disse stod spørsmålet, hvilke muligheter ligger i digitalisering – og hvordan griper vi disse umiddelbart?

 

Globale strategiprosjekt – fra spisebordet på Gausel

I 2019 hadde jeg nærmere 130 flyreiser. De aller fleste forretningsreiser.

Land som Sveits, Nederland, England, Tyskland, Danmark var jevnlige reisemål gjennom hele året. Samtidig hadde vi gjennom to år jobbet med et digitalt plattform prosjekt. Hele forretningsideen var at klassiske måter å arbeide med strategi, hvor ledergrupper møtes og stenger seg inne på et konferanserom, vil bli erstattet av digitale, intelligente samhandlingsløsninger. Strategiprosessen med gule lapper på veggen og dype samtaler over rødvin i baren, erstattes av digitale løsninger hvor strategiarbeidet blir et dynamisk, real-time arbeid, bygget på en digital plattform.

 

Fast forward til februar 2021

Gjennom det siste året har vi stått midt oppi en digital transformasjon, hvor mange bedrifter har hatt 5-10 års utvikling, på bare ti måneder. Prosjekter vi drømte om i 2025 har blitt gjennomført i 2020.

Over det siste året har vi levert omfattende strategiutviklingsprosjekt i Canada, Latin-Amerika og Europa – fra spisebordet på Gausel.

Personlig har jeg fått lov til å jobbe med nasjonale omstillingsprosjekt i Nord-Amerika, Latin- Amerika, Midtøsten, Afrika og Asia; alt digitalt, alt på plattformen vi utvikler. På en alminnelig arbeidsdag kan jeg levere en workshop i Thailand, kjøre digital strategisamling i Europa og undervise i San Francisco – alt på den samme dagen, levert fra kontoret i Stavanger sentrum.

Teknisk sett har dette lenge vært mulig. Det som er nytt, er at kunder, toppledere, styrer og ledergrupper verden over ikke bare aksepterer det som en forsvarlig nødvendighet, men oppdager at dette arbeidet gjennomført digitalt kan faktisk være langt bedre enn ansikt til ansikt.
Flere og flere bedrifter vi jobber sammen med innser at det ikke er noe mål å lengte tilbake til ‘det normale’, men heller omfavne de radikale mulighetene som ligger i å forstå digitaliseringen fullt ut.

 

Scenarier 2021

Desember 2020 startet vi utviklingen av tre nye scenarier. Hva ser vi nå? Hvordan kan 2021 utvikle seg? Spurte vi. Resultatet ble tre nye scenarier som ble publisert i midten av desember. Disse fikk navnene «Sun», «Fog», og «Winter». «Sun» var det optimistiske scenariet, hvor vaksinene stod klare og utrullingen gikk smertefritt. Norge og store deler av Europa ville være ‘ferdige’ til sommeren og alt kunne gå tilbake til det gamle. Det var det mest usannsynlige scenariet.

«Fog» var uklart, vanskelig å se. Vaksiner kom, situasjonen bedret seg. Men kanskje ikke helt. Noen ble syke igjen. Andre nektet å ta vaksine. Det ble forsinkelser. Man var i hvert fall langt utpå høsten 2021 før situasjonen ble vesentlig bedre.

Det siste scenariet, det minst hyggelige, var det vi mest fryktet. I «winter» ble det langt verre. Gjentatte runder med nye lock-downs. Vaksiner som virket, men kanskje ikke så godt som vi hadde håpet på. Mutasjoner, nye varianter og trolig
også et virus som utviklet resistens mot de vanligste vaksinene.

Plutselig lå verden i et «våpenkappløp» mellom virus og vaksinasjon. Dette, innså vi, var en situasjon som kunne vare i flere år. Sommeren 2022 ble antatt å være første tidspunkt hvor ting begynte å komme under kontroll, mens viruset ble noe vi bare måtte lære å leve med i årene som kommer.

I skrivende stund, i januar, er vi raskt på vei inn i det tredje scenariet, «winter». Men det trenger ikke være å krevende som mange ville tro.

 

En digitaliseringsbølge i norsk næringsliv

Norge har lenge vært langt fremme på digitalisering og bruk av digitale verktøy i næringslivet. Hvis vi nå antar at korona- situasjonen vil vare lenger enn mange tror, da åpner det seg et spennende mulighetsområde.

I 2020 lærte Ola Nordmann å bruke Teams. I 2021 må vi videre. Hvis vi velger å tenke offensivt, kreativt og digitalt, kan vi finne et tilnærmet ubegrenset mulighetsrom. Verdens største selskap er ikke lenger GE og Exxon. Det er Apple, Microsoft og Amazon. Det skapes arbeidsplasser og milliardverdier, ikke på plattform, men på digitale plattformer.

Bit merke i navnet Kuaishou Technology. Selskapet ble etablert av Su Hua Cheng Yixiao i Beijing i 2011. 5. Februar gikk selskapet på børs, trolig verdsatt til 600 milliarder kroner. Det forventes å bli verdens største børsnotering i 2021, og vil overgå Equinor i selskapsverdi.

Når vi ser tilbake på 2021, kanskje dette kan bli året vi bygger flere Kuaishou og færre plattformer?

Vi kan i hvert fall ikke sitte stille og vente på ‘normalen’.

Andre liknende nyheter

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner