Mikroalger gjør deg frisk
Et helt nytt legemiddel basert på mikroalger kan komme på markedet i 2028. Foto: MicroA

Mikroalger gjør deg frisk

Kroniske luftveissykdommer er den fjerde vanligste dødsårsaken i verden. I dag finnes det ingen effektive behandlinger, men et nytt forskningsprosjekt hevder at mikroalger kan være svaret.
07.september 2023 Julia Sandstø

MicroA har i samarbeid med forskningsinstituttet SINTEF og Norges forskningsråd utviklet et nytt og innovativt legemiddelsstoff hvor mikroalgens beskyttelses-belegg brukes til å produsere råvaren til stoffet. Funnene kan være et gjennombrudd i behandlingen av respiratoriske sykdommer slik som kols.

– Hvis vi lykkes vil det berge liv. Det er et sterkt budskap å si høyt, sier Rune Haddeland, daglig leder i MicroA.

Bedre livskvalitet

Kols er en sykdom som fortsatt øker i verden, og WHO rangerer tilstanden som verdens fjerde ledende dødsårsak. Legemiddelsstoffet, som de kaller MA001, har en unik antiviral og antiinflammatorisk kombinasjonseffekt på sykdommen.

– Man kan ikke kurere kols, men legemiddelsstoffet har en kombinatorisk effekt med det antiinflammatoriske og antivirale. Da er vår hypotese at førstnevnte vil bedre livskvaliteten, mens det antivirale vil hindre at pasienten smittes av luftveisvirus. Hverdagen blir mye bedre og vi forhindrer at pasienter får en forverring ved luftveisinfeksjoner som influensa, sier Haddeland.

Beregninger fra 2018 viser at rundt 150.000 personer har kols i Norge.

– Når vi ser inn i fremtiden, kan denne kombinasjonsaktiviteten, sammen med billigere farmasøytisk produksjon, representere et gjennombrudd i behandlingen av respiratoriske tilstander, sier Haddeland.

Kan komme på markedet i 2028

Haddeland mener at de nye medisinene kan komme på markedet tidligst i 2028. MicroA er i dialog med Legemiddelverket i Norge. Før legemidlene kan komme på det åpne markedet, må sikkerhet og effekt dokumenteres enda grundigere.

– Jeg tror mikroalger vil spille en viktig rolle i verden om 50 år. Dette er bare begynnelsen. Mikroalger forbruker karbondioksid og produserer oksygen. De kan brukes til mat, fôr, medisin og mye mer, sier Haddeland.

Haddeland legger til hvor essensielle samarbeidspartnerne SINTEF, Forskningsrådet og NTNU har vært for prosjektet.

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…