Nå etableres havbruksnæringens ONS i Stavanger
KLAR: Sigurd Vik (t.v.) og Erlend Sødal i AquaNext. Foto: AquaNext

Nå etableres havbruksnæringens ONS i Stavanger

AquaNext blir navnet på arrangementet som skal bli «havbruksnæringens ONS». En stor utstilling og konferanse skal arrangeres i Stavanger Forum 11. til 13. juni neste år. 10.000 sjømatentusiaster ventes å innta byen de tre dagene arrangementet varer. Bak det hele står sentrale aktører i Stavanger-regionens næringsliv. Arrangementet skal senere arrangeres annet hvert år.
18.april 2023 Sturla Johannessen

Tema for det internasjonale arrangementet er «Impact Tomorrow Today». Fokuset blir å vise hvordan ny teknologi kan bidra til et bærekraftig havbruk for økt matproduksjon globalt. Verdens voksende befolkning trenger mer sunn mat med mindre miljøavtrykk.

FN slår fast at sjømat er en avgjørende del av løsningen og AquaNext setter søkelys på sentrale områder med vidtrekkende betydning for globalt havbruk.

Erlend Sødal er nylig valgt til som styreleder i AquaNext. Han har 25 års erfaring fra havbruksbransjen, blant annet som administrerende direktør i Skretting Norge AS, som er en av verdens største fôrprodusenter.

– Stavanger-regionen har alle forutsetninger for å lage et unikt havbruks arrangement, sier Sødal.

­– Stavanger er blitt landets fjerde største havbrukskommune. Vi har et av landets flotteste arrangementssteder i Stavanger Forum, god hotellkapasitet og de fremste internasjonale næringsaktørene.

Sigurd Vik har tatt på seg ansvaret for å lede AquaNext. Han har bakgrunn fra Stavanger Forum, OL på Lillehammer, World Tour Sandvolleyball og andre internasjonale konferanser.

– Den viktigste årsaken til at jeg tok på meg oppgaven, er det solide knippe av initiativtakere til arrangementet. Næringsforeningen i Stavanger-regionen, ONS, Valide, Stavanger Forum, samt hele kompetansemiljøet i Blue Planet er avgjørende for at dette skal bli en suksess. I tillegg får vi solid oppbakking av Stavanger, Sandnes og Sola kommuner.

Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen, tror AquaNext vil kunne bety mye for bransjen i Norge og Stavanger-regionen.

–  ONS har bidratt til å utvikle energibransjen og stadfeste Norge sin posisjon internasjonalt. Det samme vil AquaNext kunne gjøre for havbruksnæringen. Ikke minst vil det kunne få mye å si for utviklingen av teknologi og leverandørindustri, som har et betydelig potensial i det grønne skiftet og i en verden der havbruk trolig vil stå for en større andel av matproduksjonen, sier Minge.

Andre liknende nyheter

Hjemmekontor og mobilitet før og etter Covid

Til tross for økt bruk av hjemmekontor og videomøter, øker opplevelsene av trafikkø. Vi kan ikke bare fortsette å bygge nye veier i det uendelige, ell…

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.