Startskuddet har gått

Startskuddet har gått

I dag gikk startskuddet for målet om verdens første elektriske og kommersielle flyrute fra Stavanger-Bergen. Arenaen for takeoff var bærekraftkonferansen Pioner – lagt til en hangar på Sola.
14.november 2019 Ståle Frafjord

Bak initiativet står Avinor, Aircontact Group, Sparebanken Vest, Næringsforeningen og Berg-Hansen, og avtroppende ordfører Christina Sagen Helgø fikk æren av å markere at luftkappløpet er i gang.

– Må Stavanger og Bergen vinne, sa Christine Sagen Helgø.

Det er ikke uten grunn at takeoff for prosjektet ble lagt til den første utgaven av bærekraftkonferansen Pioner. Målet med konferansen er å fokusere på bærekraftmål, utvikling og presentere bedrifter, ideer og løsninger som har fokus på vekst basert på produkter tilpasset fremtiden.

Det er også noe bedriftene i regionen er opptatt av, opplyste administrerende direktør i Næringsforeningen, Harald Minge, da han innledet på konferansen i dag.

Svært viktig

En undersøkelse Næringsforeningen har foretatt blant sine 2000 medlemsbedrifter viser at 87 prosent av bedriftene mener bærekraft vil være svært viktig for virksomheten fremover, men nær like mange opplever at bærekraft også er viktig i dag. Over 80 prosent mener denne regionen vil klare seg bra i en konkurransesituasjon hvor bærekraft er avgjørende.

– Det er også veldig kjekt å se at energinæringen peker seg ut som en næring som har størst ambisjoner. Da snakker vi om dem som sitter i førersetet med tanke på transformasjonen – olje og gass og over i fornybar energi. Det står verken på ambisjoner eller vilje, sa Minge.

 

Noen må gå foran

En ting er ambisjoner og vilje, en annen sak er evnen. I den sammenheng vil også målet om å få til den første elektriske passasjerruten mellom Stavanger og Bergen i 2023 være svært viktig. Ambisjonene er skyhøye, men mange av deltakerne på konferansen mener det kan være mulig.

– Noen må gå foran, og hvorfor ikke Vestlandet? Dette viser denne landsdelen på sitt beste: Lang industrihistorie, i kombinasjon med fremsynthet og forvalting av naturressurser, teknologi og ikke minst ambisjoner, sa Sagen Helgø på konferansen.

 

Optimister

Både Anette Sigmundstad og Helge Eidsnes, lufthavndirektører i Avinor ved henholdsvis Sola og Flesland, er optimister.

– Luftfarten har halvert klimagassutslippene de siste tjue årene om man regner utslipp pr passasjer og kilometer. Årsaken er innfasing av nyere fly og nye motorer, men det samlede utslippet har økt. Det henger sammen med at vi reiser mer enn dobbelt så mye som før. Dette må en løse.  Gjør man det vil luftfarten bli en del av klimaløsningen, sa Eidsnes.

 

Anette Sigmundstad gjorde rede for det arbeidet og samarbeidet som allerede er i gang for produksjon av alternativ energi gjennom lokale kraftproduksjoner på Forus, Risavika og på Sola.

– Vi vil være klare for å ta i mot elektriske fly allerede i 2023, sa Sigmundstad.

 

Andre liknende nyheter

Offentlig sektor som innovasjonsmotor

Hvert år kjøper det offentlige inn varer og tjenester for nærmere 600 millarder kroner. Å bruke en større andel av disse milliardene til å etterspørre…

Smir så lenge stålet varmer

Han trives minst like godt i produksjonshallen som bak tegnebrettet på kontoret, og karakteriserer sine ansatte som venner. Svein Westlund Kristiansen…

Dårlig ledelse?

En tredjedel av norske medarbeidere sier at de har ledere som er så dårlige, at disse står i veien for at medarbeiderne kan gjøre en god jobb. Men, er…

© Næringsforeningen 2019-2021 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner