Rogaland bevilger tre millioner til flyrutetrafikken
T.v. fylkesvaraordfører Svein Erik Indbjo (Frp) og fylkesordfører Ole Ueland (H).

Rogaland bevilger tre millioner til flyrutetrafikken

Over lang tid har manglende vilje til satsning ført til en svekkelse av utenlandsforbindelser fra Sola flyplass. Nå tar Rogaland fylkeskommune grep.
29.november 2023 Julia Sandstø

Det har vært et stort engasjement de siste årene å få i gang et mer kraftfullt arbeid med ruteutvikling på flyplassene i Rogaland. Ved både Flesland og Værnes har fylkeskommunen vært en sterk pådriver for flere flyruter, men det har tidligere ikke vært en politisk vilje i Rogaland å gjøre det samme. I budsjettet som ble lagt frem mandag 28. november, avsetter posisjonen tre millioner kroner per år til flyruteutvikling. Politikerne fordeler summen med 2,1 millioner kroner til Sola og 900.000 kroner til Haugesund. Over en fireårsperiode utgjør dette en sum på 12 millioner kroner til flyrutesatsningen.

– Flyrutesatsning var et viktig punkt i forhandlingene om den politiske plattformen. Vi ble enige om å skru opp innsatsen mange hakk, sier Ole Ueland (H), fylkesordfører i Rogaland.

Essensielt for næringslivet i regionen
For å bygge opp regionens samlede tilbud vil fylkestinget prioritere en betydelig styrkning av ruteutviklingsmidler til Sola spesielt. Politikerne ber om at en går i dialog med større næringslivaktører og andre kommuner for å forsterke dette arbeidet ytterligere.

– For bedrifter som skal etablere seg nye steder, er tilgang til flyplass med internasjonale ruter noe av det viktigste de ser på. Det er helt essensielt med internasjonal kontakt for næringslivet, sier varaordfører i Rogaland fylkeskommune, Svein Erik Indbjo (Frp).

Ser til Bergen
Et godt flyrutetilbud er en forutsetning for ny vekst i Stavanger-regionen. I Bergen har satstingen på flyruter vært langt større og pågått over mange år.

– Bergen har gjort mye riktig og skal ha honnør for at arbeidet deres har gitt resultater. Vi strekker oss etter å bli like gode som dem, sier Ole Ueland.

For 16 år siden hadde Bergen seks direkteflyvninger til utlandet. Etter dedikert arbeid med ruteutvilkingsprosjekt tilbyr Flesland nå 32 utenlandsruter. Dette spranget ønsker Rogaland å ta igjen.

– Vi kan ikke bare sitte på rumpa og tenke at dette går av seg selv. De andre regionene har jobbet svært målrettet for å opprette flere utenlandsruter over lengre tid, sier Ole Ueland.

Ønsker en interkontinental flyplass

Per i dag har Sola 18 direkteflyvninger til destinasjoner i utlandet hvor samtlige befinner seg innenfor Europa.

– Vi håper at Sola kan tilby direktefly til andre kontinenter. Det ligger nok langt fremme, men det må være målet. Jeg tror befolkningsgrunnlaget er på plass, sier varaordfører Svein Erik Indbjo.

Administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen hevder dette er en gledens dag for næringslivet.

– Vi er veldig glade for at næringslivet endelig har blitt lyttet til. Det er utrolig viktig at fylkeskommunen tar initiativet og oppretter et fond, nå håper vi at flere aktører og kommuner bidrar for å satse på internasjonale ruter. Vi må tilrettelegge for vekst for et internasjonalt næringsliv i regionen, sier Harald Minge.

Budsjettet og økonomiplanen skal behandles i fylkestinget 12. desember 2023.

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…