Samarbeid: Nord-Jæren skal stå mer samlet
Ordførerne Kenny Rettore, Sissel Knutsen Hegdal, Jarle Bø og Janne Stangeland Rege skal samle Nord-Jæren politisk og stå sterkere sammen.

Samarbeid: Nord-Jæren skal stå mer samlet

Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg samler de politiske musklene for å styrke regionens tyngde inn mot sentrale myndigheter. Noe av det første ordførerne vil ta tak i er å få flere til å flytte til regionen.
30.januar 2024 Arne Birkemo

Tirsdag 30. januar var de fire ordførerne, kommunedirektører og det respektive formannskapet i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg samlet på rådhuset i Sandnes til et felles formannskapsmøte. Hvorfor? Ordførerne i Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg vil opprette et nytt politisk råd som skal formalisere og styrke det politiske samarbeidet i regionen.

Kommunene på Nord-Jæren, som utgjør Norges tredje største storbyområde, samarbeider for dårlig politisk, viser et forskningsprosjekt utført av Norge og Telemarksforskning på oppdrag fra KS Program for Storbyrettet Forskning.

Rapporten trekker fram konkurransen mellom kommunene om å tiltrekke seg nye innbyggere, kompetanse og virksomheter.

Denne konkurransen skal det bli slutt på, fortalte de fire ordførerne. Kommunene skal stå mer sammen, samarbeide mer, og ha en høyere og slagkraftig stemme inn mot Oslo og sentrale myndigheter.

Knutsen Hegdal: Felles front mot Oslo

– Typiske saker vi skal samarbeide om er å arbeide felles mot Oslo og statlige myndigheter når det gjelder finansiering. Vi ser at vi som region taper på områder som politi, kultur, samferdsel, universitet - listen er lang. Noe av det absolutt viktigste nå er å nok arbeidskraft og kompetanse til regionen. Sandnes har hatt sine prosjekter, Stavanger har også hatt egne satsinger. Nå må vi forene oss. Vi må se regionen i et større perspektiv. KS-rapporten viser at det det samarbeides godt administrativt, men ikke politisk, mellom kommunene. Det skal vi ta grep, sier Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) til Næringsforeningen.

Rettore: – Vil utvikle regionen

I kampen om arbeidskraft, handler det om å gjøre seg attraktiv sammen. Ordfører i Sandnes, Kenny Rettore (H) er enig i at det politiske samarbeidet må bli bedre - og at å få flere til å flytte, bo og jobbe i regionen er spesielt viktig sak som det nye politiske rådet skal ta tak i.

– Sandnes ønsker å bidra til å utvikle regionen. Det har vi i vår politiske plattform. Sammen skal vi sørge for at vi fortsatt er Nord-Europas energihovedstad, og Sandnes ønsker å bidra til at vi skal være Norges mest attraktive arbeidsregion. For å få til det, må vi samarbeide. Vi framstår mer attraktive dersom vi samarbeider og viser regionen fram sammen, enn som enkeltkommuner, sier Rettore.

Sandnes-ordføreren trekker også fram å samle kreftene når det kommer til flere statlige arbeidsplasser og mer samferdsel.

– Ved samarbeid, som er mer formalisert, får vi mer tyngde. Sammen skal vi jobbe knallhardt inn mot statlige myndigheter for å få inn flere prosjekter inn i NTP, Nasjonal Transportplan.

Sandnes skal heller ikke konkurrere med nabokommunene om nyetableringer av selskaper eller statlige arbeidsplasser.

– Selvsagt er det kjempekjekt om noen kommer til Sandnes. Men, det som er bra for regionen er også bra for Sandnes. Det viktigste er at bedrifter og statlige arbeidsplasser kommer til regionen, ikke akkurat hvilken kommunene de havner i, poengterer Rettore.

Nå skal kommunedirektørene i de fire kommunene utarbeide en felles sak som skal behandles i de fire ulike kommunestyrene.

Målet er at det nye rådet skal være på plass innen 1. januar 2025.

Minge i Næringsforeningen: – En veldig god start

Administrerende direktør i Næringsforeningen, Harald Minge, var til stede på det felles formannskapsmøtet i Sandnes og er svært positiv.

– Her ser vi fire kommuner som virkelig har som intensjon og styrke samarbeidet, rett og slett i erkjennelsen av at framtidige utfordringer må løses i fellesskap. Etableringen av et politisk råd er en veldig god start, for da har vi omsider på plass et regionalt samarbeidsorgan som sammen kan jobbe for å fremme og styrke Norges tredje største storbyregion. Så er det selvsagt viktig at et slikt råd har en tett kontakt med næringslivet og andre naturlige samarbeidspartnere.

– Så er selvsagt spørsmålet: Hva skal det samarbeides om? La meg gi et eksempel. Under pandemien etablerte vi prosjekt Energihovedstaden som består av Næringsforeningen, åtte kommuner og fylkeskommunen. Prosjektet har klare mål og strategier og det er dedikerte ressurser som sørger for framdrift. Dette er en effektiv arbeidsform som heller ikke krever allverdens ressurser. Et lignende prosjekt bør vi sammen vurdere når vi skal jobbe med det som kanskje blir det viktigste jobben de neste fire årene: Hvordan sørge for at både næringslivet og offentlig sektor klarer å skaffe nok arbeidskraft med rett kompetanse? Videre ønsker vi å tiltrekke oss enda flere spennende selskaper til regionen. Da må vi samarbeide og ikke ha kommuner som konkurrerer om nyetableringene. Alt tyder på at det er vilje til det, og det er all grunn til å berømme initiativene politikerne i kommunene nå har tatt, sier Minge.

Hjemmekontor og mobilitet før og etter Covid

Til tross for økt bruk av hjemmekontor og videomøter, øker opplevelsene av trafikkø. Vi kan ikke bare fortsette å bygge nye veier i det uendelige, ell…

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.