Selvansvarlighet – det er deg og meg det!
Kronikk

Selvansvarlighet – det er deg og meg det!

Tiden er nå, vi kan ikke vente lenger med å handle! Vi har nok underlag fra rapporter til å ta ansvar og gjøre tiltak for klima og kloden vår. Slutt å peke på andre og forvente at andre skal løse dette.
08.oktober 2021 Av Hanne N. Berentzen, styreleder i Næringsforeningen

Du og jeg kan begynne å forholde oss til eget ansvar og jeg ønsker meg ordet selvansvarlighet inn i den norske ordboken. Vi har tre nivåer når det gjelder den store globale klimakrisen vi står i nå. Og den jobben starter på hjemmebane og i våre daglige liv. Hvert lite valg du tar, trekker deg mot et bedre klima. Mer om det snart.

For mange av oss elsker å peke på andre land, verden og at verdenslederne skal løse det meste. Nå må de samle seg og få på plass de overordnede målene på kort og lang sikt! Veldig mange tenker at det er verdensledernes ansvar å få ned temperaturen mot togradersmålet raskt.

Alle ønsker å stanse utviklingen av de ekstreme naturkatastrofene vi har sett i sommer. Storflom, branner og hetebølger. Ingen går fri, det rammer rike og fattige land og vi er alle i samme båt.

Verdenslederne jobber på, og snart skal vi velge våre ledere her i Norge. Det er Stortinget og vår regjering som må sette seg harde mål for oss.

Løsninger i næringslivet

Samtidig ser vi merkelige argumenter i valgkampen, en hel del uansvarlighet og mange useriøse diskusjoner. Hvis vi topper dette med manglende kraft til å sette de hårete målene vi trenger og ønsker fra politiske partier, blir jeg ganske oppgitt. Mange av løsningene ligger i vårt rike næringsliv som har bygget opp stor vilje, ansvar og klokskap til å levere nye smarte løsninger. Vi er allerede godt i gang!

Og dersom høsten blir en stor krangel i det politiske rommet så må vi stole på at næringen selv tar styring og presser frem endringer.
Det i er alle fall mitt sterke inntrykk og glede, etter å ha vært på Arendalsuka for første gang. Fra den lytteposten kommer jeg mer optimistisk hjem og møter høsten.

Dette landet er fylt med sterk kompetanse for omstilling. Når NHO og LO, Sintef og Equinor snakker samme språk er det en befrielse fra den politiske diskusjonen.

Ditt bidrag?

Som nevnt, hver og én kan bidra og samlet vil det bety mye. Du og jeg. Hvilken liste har du laget deg for ditt bidrag for å senke ditt forbruk? Skal du kutte feriereise med fly? Skal du slutte å spise kjøtt eller senke forbruket ditt?

Dette er en meget ubehagelig og svært vanskelig øvelse, særlig for oss som har alle privilegier. Hvilke luksusvaner skal kuttes ut? Og dessverre dere, du kan ikke peke ut og opp, dette må vi løse og ta selvsansvarlighet på. Mitt tips; sett deg ned
med de unge i huset og legg ambisjonene skyhøyt.

Oljen har for mange blitt en sovepute i klimaspørsmålet. Kutt er mye lettere for de som ikke har opplevd privilegiene vi har. Men å ha, innebærer også stort ansvar.

Vi er i samme båt med verden nå, det er ikke de og oss. Det er kun samhandling og tanke på fellesskapet som må til for å lykkes! Dermed, lag din liste og kutt ditt klimaavtrykk fra i dag. For ordet vann slukker ikke tørsten, men vann gjør! Akkurat som ordet handling ikke skaper forandringer, men handling gjør!

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.