Skal fange lakselus før den når laksen
Blue Lice er fortsatt i en oppstartsfase, men håper å ha et ferdig produkt om cirka ett år som vil tiltrekke seg og fange lakselus før den biter seg fast på fisken. Steffen Klemetsen Jakobsen, Karoline Sjødal Olsen og Lars-Kristian Opstad er tre av de fire ansatte i selskapet. Foto: Lars Idar Waage

Skal fange lakselus før den når laksen

For to år siden satt de sammen for første gang og fikk en lys idé: Kan vi fange lakselus før den setter seg på fisken, og spare både fisk og miljø for store påkjenninger? Nå går Blue Lice inn i siste test før løsningen kommersialiseres. Kanskje allerede neste år.
17.desember 2019 Av Lars Idar Waage

En prosessingeniør, en prosjektleder og en masterstudent i marinteknikk sitter rundt et bord under X2 Labs akseleratorprogrammet «Morgendagens Havbruk». Når de er ferdige så har de kommet frem til en idé som kanskje vil revolusjonere oppdrettsnæringen. De mener nemlig de har funnet en løsning som vil kunne holde lakselus til et håndterbart nivå. Alt basert på tilgjengelig tidligere forskning og naturlige faktorer. Skepsisen er stor, både blant forskere og oppdrettsnæringen selv. To år senere er det hele snudd på hodet. Testresultatene er gode. Metoden virker.

– Flere trodde ikke på metodikken i starten, men vi var med på havbølgen som startet på samme tid og fikk litt drahjelp der. Etterhvert som vi kjørte tester og har lagt frem positive resultater, har mange snudd, forklarer Karoline Sjødal Olsen.

Skånsom løsning

Hun er masterstudenten som skulle gjøre ferdig masteroppgaven om oppdrett av fingertare, og som i dag er daglig leder i bedriften. Det ble heller et gründerliv sammen med Gry Løkke og Lars-Kristian Opstad. Sammen har de utviklet løsningen som skal tiltrekke seg og fange lakselusen før den setter seg på laksen og skader den. Ved hjelp av forsterkede attraktanter, altså faktorer som er attraktive for lusen, vil de lede lakselus bort fra selve fisken.

– Systemet består av et bestemt lys, av lukt og av turbulens. Her er altså kun naturlige virkemidler som egentlig er det som leder til fisken, men som vi leder i en felle, forklarer Lars-Kristian Opstad.

Han har stått på nattestid, midt på noen av de mest værharde stedene i Rogaland med bølger oppover knærne og 100 meters dyp under seg og testet utstyret. I et verksted hos Rosenberg ble de første prototypene bygget, for de var helt avhengige av å vise at metoden virket i praksis for å overbevise skeptikerne. Heldigvis har flere oppdrettere hjulpet til og gjort sine anlegg tilgjengelige for tester,  sammen med forskningsmiljøene.

– Vi endte opp med å filme aktiviteten til lus, og opptakene av den lille skapningen viste at vi faktisk tiltrekker oss lusen ved å bruke disse forsterkede attraktantene. Bransjen har blitt tilbudt så mange mirakelkurer som ikke har vist seg å virke optimalt, så jeg skjønner noe av skepsisen, sier Opstad.

For det har ikke stått på verktøy for å få bukt med lakselus. Problemet er at resistens oppstår, spesielt ved bruk av kjemikalier, men også ved andre metoder som varmebehandling. Enkelte metoder er også i ferd med å bli regulert ut. Mens problemet øker, kommer fremtiden nærmere og flere gode verktøy trengs i verktøykassa. Mens de andre løsningene handler om behandling av lus mens allerede står på laksen, vil Blue Lice gjøre forebyggende tiltak.

– Løsningen vil være mer skånsom for miljøet og ikke minst for fisken. Dessuten skal vi ikke utrydde lakselus, den har sin naturlige plass i økosystemet og laks tåler et par lakselus. Men vi må ha det ned på et kontrollerbart miljø, sier Sjødal Olsen.

Stordalen-millioner

Selskapet har etterhvert fått mye oppmerksomhet rundt sin løsning, og da Petter Stordalen gikk inn med to millioner kroner i selskapet i 2017 ble det lagt enda mer merke til. Seskapet var en av vinnerne av “The Strawberry Million” og etter å ha pitchet prosjektet satt de i forhandlinger med Stordalen og hans rådgivere. Nesten helt uten erfaring.

– For oss var det jo litt skummelt å sitte der og stille krav til Petter Stordalen, men vi hadde tro på prosjektet og vi var alle enige om retningen videre, sier Sjødal Olsen.

I ettertid kom hotellkongen bort til dem og skrøt av dem, ikke bare av selve løsningen.

– Han sa at det var betryggende å investere i folk som han så ville klare seg selv, uten at han trengte å holde oss i hånden, sier Lars-Kristian Opstad og smiler.

Da de tre gründerne startet fikk de god starthjelp av X2 Labs ved Christian Rangen, Linn Skundberg Jensen og Elisabeth Øvstebø. I tillegg gikk Ekko Invest inn som investor fra starten. Gründerne tror akseleratorprogrammet har gjort dem bedre i stand til å omsette idéen til praksis, både ved egen innsats og hjelp fra andre.

– Vi ble pushet hele tiden og måtte sikte høyere og høyere. Da vi tenkte på å snakke med politikere på fylkesnivå, foreslo Rangen at vi like godt kunne sikte til topps. Hos fiskeriministeren. Så da tok vi den telefonen, sier den daglige lederen.

– Og når du først har Christian Rangen i gir så er han i verdensklasse innen dette, skyter Opstad inn.

I høst har de fått inn sin fjerde ansatte. Etter å ha lett etter en senior forretningsutvikler i over ett år, kom de over siviløkonomenSteffen Klemetsen Jakobsen, som har spesialisering innen innovasjon og havbruk. En perfekt match som de nå håper skal gjøre teamet enda mer komplett.

– Fra et innovasjonsperspektiv kan du løse ting på to måter. Enten skape noe nytt og innovere fra et forskningsperspektiv, eller så du ut i det kommersielle markedet  og ser hva de trenger. Det de har gjort er å koble forskerne med det markedet faktisk trenger, sier Jakobsen.

Forskning og praksis

At teknologien er basert på tidligere og tilgjengelig forskning har vært en stor fordel for oppstartsbedriften. På denne måten har de gått direkte i gang med å teste i praksis og spart mye tid ved å slippe å gjøre grunnforskning på nytt.

– Det ligger nok mye gull i forskning som er gjort tidligere, som flere kunne testet ut og se om det er et kommersielt potensiale. Mye god forskning og kunnskap blir liggende for lenge, kanskje fordi vi tenker at dette ikke er noe næringen kan ha nytte av, sier Sjødal Olsen.

I jakten på investorer som har tro på selskapet har de hatt hjelp av markedets ønske om en løsning. Lakselusproblematikken har vært på agendaen i flere år, uten at metodene har vært verken gode nok eller optimale.

– Jeg tror det har vært litt enklere for oss at dette er en løsning bransjen er på jakt etter. Jeg tror at vi har vist investorene et enormt potensiale i markedet og det er ganske annerledes sammenlignet med en delandre bransjer, sier hun.

I disse dager skal bedriften lande en kontrakt på rundt ti millioner kroner som sikrere siste test av systemet i full skala ute på et anlegg. Teknologien har blitt utviklet gjennom flere testrunder, med stadige forbedringer og optimaliseringer. Den siste betatesten skal etter planen vare i rundt ett år, og gjennom lusesesongen. Denne vil gi de endelige svarene på om løsningen både holder hva den lover, men ikke minst er enkel å bruke og enkel å vedlikeholde.

– Mange glemmer at det er noen oppdrettere som skal bruke dette i praksis, og det må være brukervennlig og være tilpasset deres arbeidshverdag. Derfor har vi utviklet hele løsningen i tett samarbeid med folk som jobber på anleggene daglig, sier Opstad.

Når testen er over skal produktet ut på markedet, et marked som både er stort og har store forventninger til Blue Lice sin løsning.

– Men vi vet jo at det går greit!

Roboter på styremøtet: Fremtiden er nå!

I det pulserende forretningslandskapet for 2024 tar bedrifter steget inn i en ny æra, der roboter ikke bare er medhjelpere, men også støtter beslutnin…

NTP: En seier for Østlandet og Jernbaneprosjekter rundt Oslo

– Uten innsatsen til Rogalendinger i regjeringsapparatet hadde dette vært katastrofalt. Nå har vi fått noen plaster på såret, men såret er likefult åp…

Stavanger-selskapet Lingu vinner nasjonalt anbud med innovative løsninger