Skal fikse traineestillinger til regionen
Kristine Berg Marhaug er ansatt som prosjektleder for trainee-prosjektet i regi av Næringsforeningen og Universitet i Stavanger. Foto: Lars Idar Waage

Skal fikse traineestillinger til regionen

Næringsforeningen og Universitetet i Stavanger samarbeider om et traineeprosjekt som skal gjøre regionen mer attraktiv for studenter og nyutdannede. Nå er Kristine Berg Marhaug ansatt som prosjektleder.
12.august 2019 Av Lars Idar Waage

Nå i august starter hun arbeidet med å kartlegge både de enkelte bedriftenes og regionens behov for kompetanse i tillegg til å få bedriftene med på programmet som er et unikt samarbeid mellom næringslivet og akademia.

– Kombinasjonen Næringsforeningen og Universitetet i Stavanger synes jeg er veldig spennende. To institusjoner som begge gjør en god jobb og som sammen skal utvikle dette programmet, forklarer den nye prosjektlederen.

Hun har bred erfaring fra prosjektarbeid selv om hun er utdannet idrettsfysioterapeut. I vår avsluttet hun andre året på Handelshøyskolen ved UiS, men tar nå fatt på trainee-prosjektet på fulltid.

– Vi må se på hva som skjer i regionen, få en oversikt. Veldig mye skjer innen teknologi, digitalisering og bærekraft. Alle er spennende områder vi må utforske videre og finne riktig kompetanse, mener hun.

9/10 får jobb

Stavanger-regionen har et stort behov for å beholde og tiltrekke seg den rette kompetansen. Gjennom den nye trainee-ordningen skal regionens næringsliv kunne velge nyutdannede toppkandidater fra øverste hylle – ikke bare fra vårt eget universitet og regionale utdanningsinstitusjoner, men også fra andre av landets ledende høyskoler og universiteter.

– For vår del ser vi verdien av at det kan tilbys et spesialopplegg i regionene hvor nyutdannede kan få sin første relevante jobberfaring. I tillegg er det verdifullt å få erfaring med hvilke behov næringslivet har og en generell nytte av et tett samarbeid med næringslivet i regionen, forklarer Egil C. Svela ved Handelshøyskolen ved UiS.

Kandidatene får en unik mulighet til arbeidserfaring og all erfaring fra lignende prosjekter viser dessuten at ni av ti trainee-er får fast jobb etter endt periode. I tillegg tilbys et utviklingsprogram for trainee-ene som innebærer en rekke kompetanse- og nettverkssamlinger – både gjennom Næringsforeningen og UiS.

– De største bedriftene har allerede et apparat for dette, men nå vil de mindre få sjansen til å finne både relevant arbeidskraft og kompetanse, samtidig som oppfølgingen ikke bare skjer ute i bedriftene, men via universitetet og Næringsforeningen. Dette vil være til stor hjelp for både bedriftene og kandidatene, mener Svela og får støtte av Harald Minge.

– Samhandling mellom næringsliv og studenter er kjernen. Vi bygger på denne måten relasjoner mellom fremtidige arbeidstakere og bedrifter, mener han.

Attraktivitet

Viktig kompetanse forsvinner gjerne ut av regionen, enten ved at nyutdannede flytter til andre regioner hvor det finnes relevante jobber, eller at kandidater som opprinnelig er fra regionen ikke flytter hjem etter endte studier. Gjennom prosjektet blir derfor begge deler viktig.

– For Næringsforeningen er det viktig at vi samarbeider med universitetet for å styrke regionen som kompetanseregion. Vi må alle løfte kompetansen i bedriftene og gjøre regionen mer attraktiv, både som studentby og som en by å jobbe i, sier Minge.

For universitetes del kan dette også øke anseelsen nasjonalt. Et samarbeid som kan gi kandidatene verdifull jobberfaring rett etter studiene er ettertraktet og populært. I fjor hadde flere store bedrifter over 1000 søkere til sine trainee-stillinger.

– Hvis studenter vet at det er lettere å få jobb her, så er det større sjanse for at de blir her. Det er verdifullt for denne regionen. Jo større dette tilbudet blir, dess bedre er det, alt dette vil også øke vår attraktivitet, sier Svela.

Minge ser på det som en vinn-vinn situasjon for alle parter.

– Grunnen til at vi ønsker å gjennomføre dette er todelt. Våre medlemsbedrifter kan velge kandidater fra øverste hylle, med nyutdannede og flinke folk og disse nyutdannede studentene får muligheten til å komme seg ut i arbeidslivet, i relevante jobber, forklarer Minge.

Fremtiden

Flere bedrifter har meldt sin interesse til trainee-programmet, men for å bli så bra som mulig trengs enda flere. Prosjektleder Marhaug vil dermed ta kontakt med regionens bedrifter utover høsten for å finne løsninger alle vil tjene på.

– Kommunikasjonen mot bedriftene blir viktig. Jeg skal selge prosjektet inn, men jeg tror alle ser verdien av et så viktig prosjekt som kan gi så mye viktig kompetanse tilbake, sier Marhaug.

Selv mener hun det er viktig å tenke langsiktig og fremtidig, ikke se tilbake på hvordan ting har blitt løst tidligere.

– Gjennom tidligere arbeid har jeg blitt trukket mot ledelse, og nå med relevant utdannelse fra UiS skal jeg se fremover og gjøre dette trainee-prosjektet så bra som overhodet mulig. Dette er en kjempesjanse for både næringslivet og studentene, mener hun.

Administrerende direktør Harald Minge er også glad for å ha Marhaug på plass, og gleder seg til fortsettelsen.

– Nå har vi fått på plass en dyktig prosjektleder og vi skal utnytte potensialet i regionen slik at næringslivet kan sikres god rekruttering, avslutter Minge.

Andre liknende nyheter

PROFILEN: Målet er en besettelse

Det strider kanskje mot en uskreven naturlov at en ung gutt fra det milde Sør-Vestlandet er det som skal til for å gjenvinne begeistringen og troen på…

LEDER: Det nye Vestlandet

Påsken ble ikke så stille som planlagt! I palmehelgen sendte nemlig Næringsforeningen denne tegningen til Bergens Tidende. Da smalt det skikkelig i ko…

Aksjeåret: Hvem leder etter 1. kvartal?

Slik ligger det an med 2024-aksjene ekspertene plukket ut på Aksjeåret i januar.