Skal forme fremtidens arbeidsmiljø
Kenneth Bjerga Dalglish og Veronica Maria Andersson er ferske i Easee, men liker måten å tenke fremtidens arbeidsmiljø som er en av visjonene til Easee. Foto: Lars Idar Waage

Skal forme fremtidens arbeidsmiljø

De har vært ansatt i henholdsvis en knapp måned, og et par dager. Men Veronica Maria Andersson og Kenneth Bjerga Dalglish skal være med å forme fremtidens arbeidsmiljø for Easee.
28.oktober 2020 Av Lars Idar Waage

Suksesshistorier finnes det mange av i regionen, og på iPark er en ny gladsak i ferd med å utvikle seg. På to år har Easee snart 50 ansatte og i løpet av neste år kan de komme opp mot 100. I dag er de etablert i Norge, Storbritannia, Tyskland og Nederland. Og det er bare starten. Visjonen er å forme fremtidens strømnett – og fremtidens arbeidsmiljø.
– I bunn ligger en tro på visjon og verdier, og at det gjennomsyrer alt bedriften gjør. Her er det ikke bare en fin Powerpoint- presentasjon og fagre ord på nettsiden, men alt handler om praksis og hvordan vi gjør det i hverdagen, forklarer Bjerga som har tittelen «Head of communications».

Bedriftskultur

En stilling han aldri søkte på, men plutselig satt han på intervju med rekrutteringsteamet. Under intervjuet ble han ikke spurt om hva han kunne og hva han hadde jobbet med, men mer interessant var det å få vite mer om ham som person og hvilke verdier han sto for.
– Det var jo veldig spesielt, men etter å ha jobbet her noen uker så skjønner jeg mer hvorfor. Alt kan læres, og det handler virkelig om hvilken person du er og her lever de opp til verdiene hver dag, hele året, sier han.
– Hos oss vil du finne inspirerte mennesker som har et genuint ønske om å faktisk forandre og skape noe helt nytt, både hva produktet angår, men ikke minst kulturen. Her har alle et felles ansvar. Verdier som åpenhet, kjærlighet og respekt etterleves virkelig i det daglige, sier hun.

Flat struktur

De tror begge på «The law of attraction» spiller inn her. Jo mer positivitet man tenker inn en jobb, jo bedre blir det, og at dette vises eksternt som gjør selskapet til en attraktiv arbeidsplass. Mange ansatte kommer nærmest inn fra sidelinjen, inviterer seg selv på en kaffe og ønsker jobb, andre må man søke etter.
– Selv tok jeg kaffevarianten og inviterte meg selv, og det er ikke helt tradisjonell rekruttering, sier Bjerga og humrer før han fortsetter:
– Samtidig er det begge deler. Vi er nærmere 50 ansatte innen operasjon, drift, teknisk of kommunikasjon. Vi lyser ut jobber og alle kan jo ikke få jobb heller.
En attraktiv arbeidsgiver er også mer enn god lønn mener de to nyansatte. I fremtidens arbeidsliv er de overbevist om at attraktivitet har mange fasetter, som vil tiltrekke seg de beste menneskene.
– Godt samhold, kjekt å gå på jobb, inspirert av kolleger, tillit og ansvar er nøkkelfaktorer. Du skal ha lyst til å jobbe i Easee og være stolt av det, og attraktivitet måles ikke bare i penger, sier Andersson.
Flate strukturer er relativt normalt i Norge, og de siste årene har flere gått over til organisasjoner uten særlig ledelse overhodet. Også hos Easee blir ledelsen sett på som tilretteleggere, mer enn ledere.
– Vi har ingen sjefer her. Jeg vet det høres utopisk ut, men det stemmer faktisk. Selv om stillingene indikerer et hierarki så finnes det egentlig ikke.
– Til nå har jeg ikke spurt om lov en eneste gang sier, Kenneth Bjerga Dalglish.

Andre liknende nyheter

Lederskolen: Tips til bedre samarbeid

Visste du at det bare er 25 prosent av alle team er effektive? – Nesten alle jobber krever at vi jobber i team, men ingen har opplæring på det.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.