Sprikende syn på hjemmekontor blant bedriftene
Fleksible ordninger i forhold til hjemmekontor er etterspurt, men ikke alle arbeidsgivere ønsker at de ansatte jobber hjemmefra. Foto: Adobe Stock

Sprikende syn på hjemmekontor blant bedriftene

Hjemmekontor har vært et stort diskusjonstema i arbeidslivet etter koronapandemien. Teams-møter, joggebukse og snacking fra kjøleskapet var den nye normalen. Vi har hørt med et knippe bedrifter om deres syn på hjemmekontor – snaut to år etter siste nedstenging.
18.september 2023 Tekst: Julia Sandstø

Høsten 2021 gjennomførte TINE en prosess for å klargjøre en arbeidsform «post korona». Nå har de en fleksibel arbeidsplass, der hjemmekontor er mulig hvis arbeidsoppgavene lar seg løse hjemmefra.

– Prinsippet er at TINE alltid skal tilby en fast kontorplass for medarbeidere, men også at de stiller fysisk på møter hvor dette er forventet, sier Elisabeth von Krogh i TINE.
Øvrige prinsipper kunne hver enkelt avdeling selv i stor grad påvirke. Det ble tilrettelagt for gode diskusjoner per avdeling for å finne løsninger som fungerer for dem.
For eksempel var det flere som hadde behov for kjøreregler knyttet til hvor mange dager og hvilke dager alle var på kontoret, og hvordan tilrettelegge for møter med både fysisk og digital tilstedeværelse. Dette har medført at forskjellige avdelinger har testet ut flere forskjellige modeller og tilnærminger til en fleksibel arbeidsplass, sier Krogh.

Kjetil Nordbø i Kolumbus forteller at de har liten bruk av hjemmekontor.

Basert på tillit
Justify er en nettbasert tjeneste for juridiske avtaler for privatpersoner slik som samboerkontrakt, fullmakt og testament for å nevne noe. De legger opp til at ansatte skal ha lyst til å være på kontoret og tilbyr høy grad av frihet og fleksibilitet.

– Vi har faste møtepunkter der alle er fysisk samlet. Det er viktig for oss som kun er 14 ansatte, sier Maren Aadnøy Goa, leder for marked og kommunikasjon i Justify.
Hun påpeker at hjemmekontor ikke nødvendigvis alltid passer inn i et fast oppsett eller modell. I perioder kan personer ha behov for mer hjemmekontor for å ha ro til å fokusere på enkeltoppgaver, eller grunnet hensyn på hjemmebane.
– Vi kan ikke se at bruken av hjemmekontor har økt etter pandemien, snarere tvert imot. Da så vi kanskje enda mer verdien av å være samlet, sier Aadnøy Goa.

Ønsker folk til stede på arbeidsplassen
Kollektivselskapet Kolumbus opplyser at de ønsker ansatte til stede på kontoret. Den enkelte kan avtale muligheten for hjemmekontor med nærmeste leder ved behov. Det kan typisk være kortvarig behov i forbindelse med prosjekter og annet.
– Vi hadde gode erfaringer under pandemien ved at terskelen for å få avtalt hjemmekontor var lavere i den perioden. Det var slik våre ansatte fikk bidratt til å opprettholde kollektivtrafikken for våre innbyggere og ivareta eget smittevern, sier Kjetil Nordbø i Kolumbus.
Han peker på at de negative erfaringene fra perioden er fort de samme som andre bedrifter opplevde, og viser til at det kan være mer utfordrende å ivareta det sosiale samspillet over digitale verktøy enn ved å møte hverandre på arbeidsplassen.

​Maren Aadnøy Goa forteller at Justify alltid har hatt fri bruk av hjemmekontor, også før pandemien.

– Etter pandemien ser vi fordelen av at ansatte er til stede på arbeidsplassen som den mest positive i forhold til det sosiale aspektet, samhandling med videre og har derfor den praksisen vi har. Så er det enkelte tilfeller hvor hjemmekontor i en periode kan være mer nødvendig og positivt, og da kan man se på muligheten for det og avtale med nærmeste leder, avslutter Nordbø.

Erfaringer fra rekrutteringsbransjen
Christin Møller er prosjektleder for Trainee SørVest og jobber med ulike prosjekter innen kompetanse i Næringsforeningen. Hun har blant annet bakgrunn fra rekruttering og karriererådgivning, og har et stort engasjement for hvordan vi skal tiltrekke og beholde riktig kompetanse i regionen.
– De fleste ansatte er glad i å sosialisere med kolleger på kontoret, men også ha en viss struktur i arbeidshverdagen. Likevel er det gjentagende spørsmål i intervjuer om arbeidsgivers fleksibilitet, og muligheten for å hjemmekontor ved behov, sier Møller.
Hun hevder det er viktig for både ansatte og ledere at arbeidsgiver legger til rette for å jobbe hjemmefra ved behov. Folk ønsker en balanse mellom jobb og privatliv, mener Møller.
Ved spørsmål hjemmekontor-policy hos de største aktørene innen energisektoren, forteller hun at de åpner opp for å jobbe hjemmefra. Dette spesielt fordi mange møter foregår på tvers av land og tidssoner.

Energirådet: Havvind og havområde-plan

Hvordan ser veien ut videre for havvindsatsingen? Det var ett av flere tema som ble diskutert i Energirådet.

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.

Kronikk: Ikke vær så sur da, har du 'mannsen' eller?

Emosjonelle menn og avbalanserte damer. Lavtlønnede menn med høy sykemeldingsprosent og topplederkvinner med millionlønner. Hvorfor skurrer det? Fordi…