Suksess med de gode samtalene - på boks
Fuel It og Berta Lende Røed har tatt markedet med storm. I 2019 solgte de godt over 20.000 bokser, i tillegg til en rekke foredrag om de gode samtalene. Foto: Lars Idar Waage

Suksess med de gode samtalene - på boks

Da Berta Lende Røed var bekymret for at de gode samtalene med mannen Thomas forsvant, laget hun samtalekort for å få fart på dem igjen. En sen kveld på Bryne og en flaske rødvin ble starten på et gründereventyr som gir over 20.000 Fuelbox­er ut i verden hvert år. Og desto enda flere gode samtaler.
24.juni 2020 Av Lars Idar Waage

Fuel It AS
Etablert: 2013
CEO: Berta Lende Røed
Antall ansatte: 8
Omsetning: 12,3 MNOK (2019)
Internett: fuelbox.no
Hjemmekontor er et relativt begrep for ekteparet Lende Røed. I huset hjemme på Bryne driver de nemlig millionbedrift fra kjelleren. I fjor solgte Fuel It 18.329 FuelBox fra nettbutikken og omsatte totalt for 12,3 millioner kroner. Alt basert på et personlig ønske om å få tilbake kommunikasjonen og de gode samtalene i forholdet. I dag finnes Fuelbox i 16 ulike varianter, der mange er tilpasset næringsliv og ledelse.
– Idéen var opprinnelig ikke kommersiell, men jeg laget en konvolutt til oss selv med ulike spørsmål. Og etter at vi testet den ut ved å trekke spørsmål utover en lørdagskveld her på Bryne, så skjønte jeg at dette var en fantastisk idé som mange ville både ha nytte og glede av, forklarer Lende Røed.
To dager etter sto hun og nærmest banket på døren hos Innovasjon Norge for å få hjelp til å realisere ideen. Hun
fikk etterhvert et beskjedent beløp i utviklingsstøtte og ti måneder senere satt hun på direktesendt tv og lanserte FuelBox. Opptredenen på «God morgen Norge» ble en gedigen suksess og allerede første dag rant bestillingene inn.
– Jeg tror vi solgte 1.000 bokser etter syv minutter på tv, sier hun og smiler.
Men å komme på tv er ikke bare enkelt. Hun hadde prøvd å sende en pressemelding uten særlig respons fra TV2. Til slutt sendte hun en lang melding direkte til Vår Staude. Klokken var nærmere elleve, og mannen Thomas syntes hun var gal som gjorde det. Men Staude svarte bare noen minutter etter og ville ha henne i studio.
– Ganske kult at et produkt som ikke fantes dagen før kunne slå så godt an med en gang. Dette var jo rett før jul så vi fikk en god start med mange som kjøpte FuelBox som julegave til kona eller mannen. Jeg utnyttet hele familien til å være med på pakkingen, skrive på adresser og teipe på frankering det første året, mimrer hun.

 

Korona-løsninger

Adressene på de 6.000 første boksene ble skrevet for hånd før hun fikk hjelp av et firma til å ta seg av pakking og sending. Etterhvert som virksomheten har vokst har prosessen blitt profesjonalisert og nå er det Bring på Skedsmo som tar seg av utsendelsene fra nettbutikken.
– Pakking og utsendelse var det første jeg delegerte og det var skikkelig skummelt å overlate ansvaret til andre. Litt komisk å tenke på nå, men jeg var livredd for at de skulle sende feil, sier hun.
Fra starten har det gått én vei – oppover. Vekst i salg og omsetning hvert eneste år og gasellebedrift flere år på rad. Sannsynligvis vil de klare det for 2020 også, til tross for en koronasituasjon som er litt uoversiktlig for de fleste. Også Fuel It har fått merke konsekvensene i næringslivet.
– Halve inntektsgrunnlaget forsvant fra én dag til en annen. Skoler og næringsliv er viktige kunder hos oss og med skolene stengt og et næringsliv der mange har hjemmekontor, har vårt hovedprodukt blitt litt mindre prioritert. Samtidig har vi jobbet på for å komme opp med nye produkter, forklarer hun.
For i påsken lanserte de FuelBox som app. I denne er det kombinasjoner av samtalepakker slik at den kan brukes både hjemme, i skolene og i jobbsammenheng. Målet er ikke å erstatte boksene, men at appen er et supplement.
– I appen finnes det mange nye samtalepakker for ulike relasjoner og pakker med spørsmål på helt nye temaer som man kan prate med hvem som helst om. Vi har en fremhevet en samtalepakke som heter «Kjærlighet i coronaens tid» som er en slags redningspakke for par som nå må tilbringe mer tid sammen. Den er lagt opp litt humoristisk og handler om å minne hverandre på hva man liker spesielt godt med hverandre, sier gründeren og fortsetter:
– En digital løsning gir oss mange spennende muligheter. Umiddelbar tilgang, lett å distribuere og ikke minst oppdatere og muligheter for mer spesifikke dagsaktuelle samtalepakker.
I løpet av sommeren blir det utviklet en profesjonell løsning i appen for bedriftskunder som gir mer skreddersøm for disse, både internt, men også til bruk mot egne kunder.
– Så fremfor å permittere så har vi satset i denne perioden. Nå håper vi å ansette to personer i løpet av de neste ukene også, sier Berta Lende Røed.

Gymlærer fra Bryne

Selv om idéen til FuelBox oppsto på privaten, fant hun fort ut at dette var et behov i næringslivet. Via et samarbeid med psykolog Egon Hagen, fikk hun utviklet både lederboks og teamboks. Nå samarbeider de også med myndighetene i
Dubai, og begge disse boksene er oversatt til arabisk og tilpasset lokale forhold. Et krevende, men svært lærerikt samarbeid for Fuel It.
– De ville gjerne ha egne spørsmål om toleranse og happiness, så da har vi tilpasset dette. Noen av disse har vi også fått tatt med i de reviderte utgavene på norsk og engelsk, forklarer hun.
Samarbeidet med Midt-Østen handler dessuten ikke bare om boksene. Det handler om å skape møter mellom mennesker for utforske perspektiver og læring gjennom nysgjerrighet og etablering av relasjoner. Konseptet vil de bygge videre på i tråd med FuelBox sine verdier.
– Dette prosjektet gjør vi sammen med stavangerdamen Victoria Sensø som har lang erfaring som internasjonal brobygger, sier hun.
Egentlig skulle Lende Røed bli psykolog, og tok både grunnfag og mellomfag i psykologi. Men eneste fulle utdannelsen hun har er som gymlærer. Et fristende tilbud fra næringslivet som ung fikk henne istedenfor inn i legemiddelindustrien, hvor hun ble værende lenge og etterhvert fikk hun også prøvd seg som lærer.
– Planen var å trappe litt ned og jobbe som lærer her på Bryne. Det er den mest krevende jobben jeg har hatt til nå. Jeg fikk en enorm respekt for læreryrket etter det ene året, forklarer hun.

 

Nyheter

Fortsatt er Norge det viktigste markedet der de har passert 50.000 solgte parbokser siden starten. I juni skjer det imidlertid flere spennende ting for bedriften på Bryne med to store satsninger i samarbeid med andre.
– Synergier har vært veldig viktig for oss siden starten. Vi har lett etter prosjekter som både løfter oss og som løfter de vi samarbeider med. Nå skal vi straks lansere to spennende prosjekter sammen med restaurantkjeden Sumo og den danske filosofen og forretningsmannen Morten Albæk, forklarer Lende Røed.
Alle kunder som kjøper mat hos Sumo, enten i restauranten eller som takeaway, vil få med seg et par samtalekort fra FuelBox. Kundene kan også kjøpe FuelBox via Sumo og hente i restaurantene sammen med maten.
– God mat og gode samtaler hører jo perfekt sammen, og her vil vi også gjøre mye mot næringslivet. For eksempel foredrag eller seminarer kombinert med mat. Det handler om å skape minnerike opplevelser, forteller hun.
I tillegg håper de å komme mer inn på de danske markedet, og med på laget har de fått med seg Morten Albæk som både er forretningsmann, filosof, forfatter, foredragsholder og grunnlegger og konsernsjef for sitt rådgivningsfirma Voluntās.
– Hans fantastiske bok «One Life» har inspirert oss, og sammen med ham har vi utviklet FuelBox Meaningful Life. En boks som handler om å utforske hva som bidrar til et meningsfullt liv sammen med andre. Det kommer også et Meaningful Leadership Academy. Og selv om boksen først skal lanseres på dansk og engelsk, så kommer den til Norge etterhvert, forklarer hun entusiastisk.
– Kan du beskrive hva dere gjør på en enkel måte?
– Ja, kort fortalt så hjelper vi folk til å snakke mer og bedre sammen i ulike relasjoner og arenaer.
– Kun via boksen?
– FuelBox er produktet og verktøyet, men også gjennom inspirasjon, innsikt, foredrag, kurs og programmer, og innhold som skal inspirere på sosiale medier. Det handler om kommunikasjon for å utvikle mennesker og relasjoner. Både hjemme, på skolen og på jobb, avslutter Berta Lende Røed.

 

Andre liknende nyheter

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner