SUS2023 tar grep

Spredningen av corona-viruset skaper usikkerhet for flere store byggeprosjekter i distriktet. SUS2023 er blant dem som har tatt grep for å hindre at byggingen stanser opp.
12.mars 2020 Av Ståle Frafjord

–Vi  legger nå opptil en  turnus for vår prosjektorganisasjon. Vi vil også vurdere hva vi vil gjøre dersom noen i selve byggegropen blir smittet, og det av den grunn  blir stans i byggeaktiviteten. Så langt er vi ikke kommet enda. Foreløpig er ingen syke, men mange av de «brakkeansatte» er dradd hjem og har hjemmekontor, sier prosjektdirektør for byggingen av det nye sykehuset på Ullandhaug (SUS2023), Kari Gro Johanson.
SUS2023 har i likhet med mange andre bedrifter og organisasjoner  innført restriksjoner i sin virksomhet. Ingen reiser med fly og alle møter finner sted via Skype.

–Rådgiverne våre sitter f eks i Trondheim og Oslo. Og forhandlingsmøter med mulige entreprenører foregår via Skype, det gjelder over hele linjen. Selv om de er lokale, så er vi konsekvent via Skype.

Sikre byggeprosjektet
SUS2023 har nå startet en mikroblogg på intranet, og det første blogginnlegget handlet om koronaviruset, smittevernregler og retningslinjer som skal følges i SUS2023.

–Vi jobber nå videre for å sikre at byggeprosjektet håndterer korona-situasjonen på en best mulig måte, mens kollegene våre på SUS står midt oppi dette med sine krevende utfordringer. Fra og med i dag innfører vi som føre-var tiltak hjemmekontor for alle som kan jobbe effektivt hjemmefra. Dette gjelder både prosjektorganisasjonen og entreprenørene.

Flere kontorer
Videre vil SUS2023 innføre en turnusordning for byggeledere og andre som sitter i R5. Her vil man  ta i bruk flere kontorer og sørge for at det blir større avstand mellom den enkelte. Lunsjen inntas enten på kontor, eller hvis felles, men da og med stor avstand mellom hver.

–Det vil og bli restriksjoner mht. antall personer som er fysisk tilstede i møter, og vi vil  kommer tilbake med nærmere retningslinjer før helgen. Det vi alle i tillegg må og kan gjøre, er å følge smittevernrådene fra Folkehelseinstituttet  slik at alle gjør sitt for å unngå smitten og da er det særlig fokus på håndvask med såpe samt hosting i papir/albue. Vi trenger at du folk er friske og at vi er i stand til å jobbe. Er man usikker, skal man holde seg hjemme – og ved symptomer kontakt evt. fastlegen.

SUS2023 har også bedt om at alle tar med PC’n hjem fra jobb hver dag, slik at man enkelt kan jobbe hjemmefra dersom situasjonen skulle endre seg.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…