Tilbake til samfunnet – gjennom arbeid og trening
Per Egil Espedal og Vibeke Rage Stangeland fra No Limitation, sammen med Elianne Strøm Topstad fra Næringsforeningen. Næringsforeningen har gitt organisasjonen en gave på 10.000 kroner. Foto: Lars Idar Waage

Tilbake til samfunnet – gjennom arbeid og trening

Mange mennesker som går ut av behandlingsinstitusjoner for avhengighets- problematikk sliter med å bygge opp et nytt nettverk etter behandlingen. Gjennom idrett, arbeid og nettverksbygging ønsker No Limitation å gjøre denne overgangen så enkel som mulig.
20.oktober 2020 Av Lars Idar Waage

Næringsforeningen har besluttet at istedenfor å gi en liten gave til foredragsholdere så vil foreningen gi en gave på 10.000 kroner til No Limitation for å kunne bedre tilbudet som gir et mangfold i arbeidslivet.
– Dette blir litt i ånden slik som Næringsforeningen drives, der alle deltar. Vi ønsket å bruke disse midlene på en organsisasjon som jobbet i tråd med foreningens verdier, og valget falt på No Limitation, forklarer prosjektleder Elianne Strøm Topstad.

No Limitations konsept handler omå gi ettervern til de som kommer ut fra behandlingsinstitusjoner, ofte er det knyttet til rus, men også overspising og gambling er representert.
– Vi driver med ulike former for avhengighet, men dette er mennesker som har vært under behandling, og hva som skjer etter behandlingen er viktig for oss. Vi skal hjelpe å integrere dem i samfunnet igjen, sier Vibeke Rage Stangeland fra No Limitation.

Arbeidstrening

Hun er en av fem ansatte som daglig jobber med å trygge overgangen mellom behandling og en vanlig jobb, en overgang som kan være utfordrende for svært mange. Aller helst vil de bort fra nettverket de hadde tidligere,
og arbeidstrening er en viktig del av denne overgangen.
– Arbeid er viktig, men også fritidsaktiviteter. Få menneskene inn i et nytt nettverk og drive nettverksbygging. Så har vi også et opplegg med arbeidstrening, blant annet en gård og et snekkerverksted.
På snekkerverkstedet jobber Per Egil Espedal. Han har selv vært gjennom behandling og vært aktiv gjennom No Limitation. Nå er han i ferd med å bli den sjette ansatte i selskapet.
No Limitation, ved Per Egil Espedal og Vibeke Rage Stangeland, får 10.000 kroner av Næringsforeningen og Elianne Strøm Topstad for å sikre et godt tilbud til mennesker som kommer ut fra behandlingsinstitusjoner.
– Akkurat nå har vi kommet opp med et nytt produkt, en ny type kledning. Denne har vi også fått støtte fra Innovasjon Norge for å jobbe videre med, forklarer han.
Hans personlige erfaring gjør at han lett kan se fordelene med å få relevant arbeidserfaring som kan være et springbrett til andre jobber.
– Å ha noe å gå til er alfa og omega med tanke på å klare seg etterpå. Man må huske på at mange også må bli vant med å være rusfri ute, mener han.

Sykkellag

For mange går hverdagene greit med jobb å gå til, mens noen sliter med fritiden. Kveldene og helgene kan bli ensomme, derfor begynte organisasjonen med trening sammen. Valget falt på sykling, og at alle fikk ett felles mål med treningen.
– Vi setter oss ville mål, som for eksempel å sykle Trondheim - Oslo hvert år. Det er for å ha noe å trene til, for man kan fort bli lei trening uten å ha et mål. Det er kjempesunt
å trene, og sykling er noe de fleste kan, sier Espedal.
Selv om sykling ofte forbindes med enkeltprestasjoner, er det en lagsport. No Limitation vil også svært gjerne fremstå som et lag - der alle betyr like mye,
– Når vi alle tar på oss sykkeldrakten er vi like, uansett hvor vi kommer fra og hvilken bakgrunn vi har, sier Stangeland.
En kveld i uken kjører de også felles trening på Bryne med etterfølgende kveldsmat. Her er alle invitert til å trene, og disse uformelle møteplassene har vært fruktbare og gitt mye tilbake.
– Ingen vet egentlig hvem som kommer fra hvor, og så viser det seg kanskje at en av de som er med og trener eier et firma, og så er det muligheter for jobb der. Vi gjør det sosialt, har en dialog og så tar vi det derfra, forklarer hun.

Fritidsaktiviteter

Selv om No Limitation holder til på Bryne, og har de fleste aktivitetene på Jæren, deltar det mennesker fra hele regionen. Det samme med bedrifter som kan tilby jobber for deltakerne. I løpet av et år har de gjerne kontakt med mellom 30 og 40 personer totalt.
– Normalt er man med hos oss i ett år, men noen trenger mindre tid og noen litt lenger. Uansett har vi ofte kontakt med deltakerne i lang tid etterpå, sier Stangelan.
Uformelle møteplasser er en av de viktigste faktorene for at ideelle selskap som No Limitation kan lykkes. Men disse møteplassene må være tilpasset brkerne. Alkohol er svært vanlig i sosiale settinger, mens for for mennesker i en sårbar situasjon etter endt behandling, kan det være veien tilbake til mer rus.
– Ofte er rusfrie arrangementer i regi av religiøse organisasjoner, men vi blander ikke inn religion, men unngår at folk havner utpå igjen, påpeker hun.
– Hva vil dere bruke pengene på?
– Akkurat disse pengene kan vi kanskje bruke til fritidstilbud på kvelder og helger. Trolljegerprøven for eksempel, eller medlemskontigent i en sykkelklubb. Vi har også havkajakker, men vi trenger noen kurs, så mulighetene er mange, avslutter Stangeland.

Andre liknende nyheter

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…

PROFILEN: Målet er en besettelse