Unge er viktig for utviklingen av bedriftene
De unge ledertalentene omtalt i denne utgaven av Rosenkilden kan være én av faktorene som kan hjelpe på utfordringen med ujevn aldersfordeling i regionens bedrifter. Foto: Lars Idar Waage

Unge er viktig for utviklingen av bedriftene

De unge setter arbeidsoppgaver, arbeidsmiljø og omdømme foran lokalisering, lønn og bærekraft når de er interessert i regionens bedrifter, er konklusjonen fra Næringsforeningens store medlemsundersøkelse.
02.juli 2021 Av Lars Idar Waage

Den årlige undersøkelsen i vår hadde en del tilleggsspørsmål knyttet til tematikken i denne utgaven av Rosenkilden. Ett av spørsmålene var «I hvilken grad er følgende nødvendig for at unge skal bli interessert i din bedrift?». På en skala fra en til seks, der seks er svært viktig, er snittet over 5,0 på både arbeidsoppgaver, arbeidsmiljø og omdømme.

Lavest scorer lokalisering med 3,98, før bærekraft på 4,25 og lønn på 4,49. Dette er imidlertid svarene fra bedriftene og ikke de unge selv.

– Dette er en undersøkelse hvor vi spør hva bedriftene tror er nødvendig for å tiltrekke seg unge medarbeidere. De peker på arbeidsoppgaver, arbeidsmiljø og omdømme som de viktigste faktorene. Mange faktorer spiller nok inn, men jeg tror at utfordrende og interessante jobber hvor de unge virkelig får utnyttet kompetansen er aller viktigst. I løpet av de siste 50 årene har denne type jobber vært et konkurransefortrinn for Stavanger-regionen. Ser vi på det som nå skal skje innen teknologi, havvind, karbonfangst og lagring, datalagringsfabrikker, batteriproduksjon, mineraler og så videre, bør det være store muligheter å tiltrekke seg unge også framover, sier administrerende direktør i Næringsforeningen, Harald Minge.

Ujevn aldersbalanse

Han tror regionens bedrifter er veldig klar over situasjonen.

– Bedriftene er veldig bevisste på denne utfordringen. I styrerommene tenker stadig flere at det er risikofylt å ikke ha framtidens kunder rundt bordet, mener han

Aldersbalansen i regionens bedrifter er ifølge bedriftene jevn, der nesten 60 prosent havner i den kategorien. Samtidig oppgir 37 prosent at andelen unge er for lav i sin egen virksomhet. Med tanke på at bedriftene selv mener unge medarbeidere er viktig for utviklingen av bedriften, fremstår dette som et udekket behov. Over 60 prosent mener dette er svært viktig.

– Bedriftene har en utfordring når totalt rundt 80 prosent mener at flere unge er viktig for utviklingen av bedriften, mens neste 40 prosent mener at andelen er for lav. Bedriftene har behov for å mikse dagens ansatte med mye erfaring med unge med oppdatert utdannelse som kan se ting på nye måter.

Kompetanse

Manglende kompetanse har vært en utfordring for regionens næringsliv i flere år. Det siste året har flere medlemsbedrifter hatt et udekket kompetansebehov i sin virksomhet. Faktisk mener hver femte bedrift at de har en høy grad av udekket kompetanse.

– Mange bedrifter rigger seg for en ny framtid og trenger også ny kompetanse. I dag har vi høy ledighet i regionen på grunn av koronaen, men samtidig settes det rekorder i antall utlyste jobber. Arbeidsinnvandringen er også høy i en normalsituasjon. Dette kompetansegapet
kan bli utfordrende å fylle når de nye arbeidsplassene skal skapes, sier Minge.

Kompetanse viser også igjen innen rekruttering. 63 prosent av bedriftene har lykkes med å få fatt i ønsket kompetanse når de har forsøkt, men rundt 30 prosent har enten ikke fått ansatt noen – eller ikke fått inn ønsket kompetanse. Minge trekker frem Trainee Sørvest-programmet som en av flere mulige løsninger på utfordringen.

– Trainee-ordningen som Universitetet i Stavanger har etablert, sammen med Næringsforeningen, er ment å bidra til å løse nettopp denne utfordringen. Bedriftene kan hente de aller beste talentene rett fra universitetene, samtidig som studentene raskt kommer i gang med å opparbeide arbeidserfaring.

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…