Velkommen heim te Bryne
Åpningen av Hotell Jæren var planlagt i slutten av mars 2020, men ble utsatt til juni. Likevel klarte hotellet å få til et bra år i fjor, spesielt med pandemien som satte mange arrangementer på vent. Foto: Lars Idar Waage

Velkommen heim te Bryne

Det skal være jilt, varmt og koselig på Bryne. Derfor valgte de «Velkommen heim» som slagord. Etter et år med oppturer og nedturer har de ansatte store forventninger til andre halvår av 2021.
20.april 2021 Av Lars Idar Waage

Hotell Jæren AS
Etablert: 2019 (hotellet fra 1977)
Daglig leder: Mette Vigre
Antall ansatte: 10 i fast stilling
Omsetning: 11,4 mill. kr (2020)
Internett: hotelljaren.no
27. mars 2020 skulle Jæren Hotell åpne med brask og bram. Fullbooket hotell, bankett, fulle kurslokaler og konsert sto på programmet og hotellet hadde forhåndsolgt rom og arrangementer for over fire millioner kroner. To uker før åpningen ble det derimot nedstenging – av hele Norge.

– Istedenfor måtte vi permittere alle ansatte før de i det hele tatt hadde begynt å jobbe, sier hotelldirektør Mette Vigre.

Da hadde hun og kollega Else Strøm Larsen jobbet hardt i tre måneder med planlegging og renovering av hotellet fra 1977. Alt begynte å bli klart, det var lys i tunnelen og endelig skulle de få vise frem hotellet på ny.

– Akkurat da følte vi det som om vi ble tatt ut av løpet rett før målpassering, sier hun før hun fortsetter:– Vi hadde jo solgt for fire millioner før vi hadde et produkt å selge. Derfor ble vi værende i nedturboblen noen uker før vi begynte å se fremover og tenke over muligheter. Fra midten av mai ble tiltakene lettere og vi åpnet dørene 2. juni.

 

Gikk i pluss

Åpningen ble en suksess og med stor lokalpatriotisme og alle nordmenn som ferierende i eget land, hadde de rekordbelegg i juli med hele 93 prosent.

– Jeg får litt sånn Kristiansand-følelse av det tallet. Vi måtte kjøpe inn ekstra senger, dyner og puter og det ble virkelig travelt, skyter restaurantsjef Maren Erland inn.

Til frokost kunne det være rundt 140 personer, med mange barnefamilier og hele tiden noen som skulle reise og andre som skulle sjekke inn.

 

– Noen dager føltes det kanskje som et Ving-hotell i Syden, sier Vigre og ler.

Men sommerens suksess la et godt grunnlag for resten av året. Frem til julebordsesongen kunne vi i denne regionen leve tilnærmet som normalt, noe hotellet merket på både privat- og næringsmarkedet. Hotellet kom ut av 2020 med et positivt driftsresultat og en omsetning på over 11 millioner kroner.

– Strengt tatt kunne det vært mye verre. Vi gjorde det veldig bra, forholdene tatt i betraktning. Selv om mange av bedriftene ble satt på vent, så klarte vi å skape aktivitet i privatmarkedet, forklarer hotelldirektøren.

Blant annet utgikk en god del julebord, som ville vært en stor del av omsetningen til hotellet. Dette ble derimot delvis dekket inn av privatgjester som ikke fikk lov å ha mange gjester hjemme.

– Julebord forsvant jo nesten helt, men vi hadde likevel bra besøk fordi folk gikk mer ut i privat regi akkurat i denne perioden, sier Erland.

 

Tilpasningsdyktige

Syv av de faste ansatte har jobbet sammen på hotellet før. Vaktmesteren har jobbet der hele tiden, mens andre har vært i andre jobber før de har blitt gjenforent det siste året. Da eierne ville investere og totalrenovere hotellet, var dette en mulighet de ikke kunne la gå fra seg.

– Selv var jeg kokkelærling her sammen med kjøkkensjefen, og jeg jobbet her i ti år før jeg gikk til Forum Jæren. Else Strøm Larsen har også ti års fartstid fra tidligere Jæren Hotell som resepsjonssjef. Hotellet har alltid hatt en spesiell plass i hjertene våre, og vi har nok sagt litt på fleip at vi må hjem igjen eng ang, sier Mette Vigre.

Pandemien har endret en del av forutsetningene, men Vigre tror likevel både ledelsen og de ansatte tar med seg en del positive erfaringer fra det siste året.

– Vi har iallfall lært hvor tilpasningsdyktige vi er og hvordan vi snur oss rundt og gjør andre arbeidsoppgaver enn vi vanligvis gjør, sier hun.

For hver pressekonferanse som ble avholdt av regjeringen så kom det nye avbestillinger. Ordreboken ble stadig tynnere og måtte bygges opp på ny, og reglene ble til stadighet endret. Selv etter dette intervjuet har det kommet endringer i reglene.

– Skjenkereglene er et eksempel på dette. En periode får vi skjenke, så får vi ikke, så får vi skjenke til gitte klokkeslett, og nå er det ikke lov igjen. Det kostet oss en del tusen da vi måtte tømme ut en del alkohol i januar, forklarer hun

Stadige endringer har også gjort det mer komplisert når permitteringer skal vurderes. Fra åpningen i starten av juni og frem til nyttår slapp de unna med permitteringer. Etter nyttår har fire kokker vært permittert 50 prosent.

– Alt dette har skapt en redsel for å permittere igjen. Alle vurderingene vi må gjøre før vi går til det skrittet å permittere ansatte. Det får store konsekvenser for de det gjelder, sier restaurantsjef Erland og utdyper:

– Denne yrkesgruppen er blant de med lavest lønn fra før. Å gå ytterligere ned i lønn kan være virkelig utfordrende. Det må vi ta med i vurderingene når vi skal planlegge, for eksempel hvor langt vi kan strekke oss før vi må permittere.

 

Overleve

For et såpass lite hotell som Hotell Jæren har det derfor blitt mange ekstra arbeidsoppgaver på de ansatte. De ansatte i resepsjonen kalles ikke lenger resepsjonister, men hotellverter. Arbeidsoppgavene er også veldig annerledes enn tidligere.

– Nå jobber du like mye som servitør og hjelper til med rengjøring. Før var esepsjonsfaget mer et kontorfag – nå er det mer en vertskapsrolle, rett og slett, sier Vigre.

I tillegg er hotellsjef Else Strøm Larsen ute i barselpermisjon, en stilling som ikke har blitt erstattet av vikar.

– Alle andre har snudd oss rundt og gjør andre og flere oppgaver enn normalt.Selv om reiselivsnæringen har blitt hardt rammet av pandemien, og tiltakspakker har blitt presentert, har hotellet ikke kommet inn under noen av dem.– Hotellet har rett og slett havnet mellom flere stoler. Som et nystartet driftsselskap kan vi ikke vise til tall og historikk og får vi ikke noe støtte, selv om hotellet har vært drevet siden 1977, sier Mette Vigre.

Dermed blir siste halvdel av 2021 ekstra viktig for hotellet, og de har stor tro på at de skal klare seg gjennom dette året også når ting etterhvert normaliseres.

– Første halvår nå handler om å overleve, ved å tenke kreativt. Vi har mange lokale bedrifter og privatpersoner som støtter oss og bruker oss i denne krevende tiden. Det er vi svært takknemlige for. Året blir som det blir, men vi håper at vi kan drive nesten som normalt fra juni eller juli.

 

Berg- og dalbane

Næringslivet i regionen har mye å ta igjen etter over et år med svært begrenset sosial omgang. Det håper også Hotell Jæren at skal komme de til gode.

– Alle må jo ta igjen julebord og festligheter, så jeg tror andre halvår blir veldig bra, sier hun optimistisk.

– Hva med fremtiden?

– Målet vårt er at vi skal bli Rogalands ledende kurs- og konferansehotell. Vi har mulighet til å bygge ut både i høyden og bredden, og vi har stor tro på Bryne og vil være med på å utvikle sentrum og skape arbeidsplasser i regionen.

I dag består hotellet av 52 hotellrom, seks konferanserom og to restauranter. De kan ha inntil 230 gjester i samme konferanserom, det samme gjelder til middag. Totalt på huset har de kapasitet på inntil 550 personer fordelt på alle lokalene. Eierne har konkrete planer om utvidelse av hotellet og er i dialog med kommunen. Planen er rundt 50 nye rom.

– Bryne og regionen er jo i veldig vekst, og kanskje spesielt innen vårt fag – mat og drikke. Det popper opp lokale restauranter og kaféer drevet av lokale ildsjeler, sier Erland.

Rett over gaten ligger Brix Brygghus som de samarbeidet rundt et eget øl før jul. Nå er de i dialog om å ha et fast, eget øl på menyen. For lokale råvarer skorter det ikke på i Norge største matfat.

– Akkurat der er vi heldige, for det kan vi bruke i historiefortellingen også.

Etter et år med bratt læringskurve, stadig endrede regler, avbestillinger, men samtidig et år med positivt resultat og gode erfaringer, gleder de seg til fortsettelsen.

– Året har vært en berg- og dalbane, vi har lært vanvittig mye og tenker det blir driddjilt å drive hotell under normale omstendigheter, avslutter Vigre med et smil.

Andre liknende nyheter

Hvem bør få Inkluderingsprisen 2021?

For andre gang skal inkluderingsprisen deles ut i Stavanger-regionen. For fjorårets vinner, Brustadbua, har prisen bidratt til økt oppmerksomhet og at…

Formueskatten: 44 prosent av bedriftene vurderer utflytting

44 prosent av bedriftene vurderer å flytte utenlands dersom dagens formueskatt består. Det viser en undersøkelse NHHS Consulting har gjort for nærings…

Hanne Berentzen ny styreleder i Næringsforeningen

Hanne N. Berentzen er i dag valgt til ny styreleder i Næringsforeningen. Berentzen er gründer og eier av Ostehuset, og tar over vervet etter Ådne Kver…

© Næringsforeningen 2019-2021 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner