Bekjemp ørkenspredning og tørke!
Kronikk

Bekjemp ørkenspredning og tørke!

Jøss, bakken skjelver. Kjenner du det? Nei? Jordsmonnet under føttene våre med sitt livsgrunnlag kollapser i en alarmerende hastighet. Men det skjer ute av syn, ute av sinn for de fleste. Men jeg kan føle det dypt i hjertet.
17.juni 2021 Av Ole Kristian Sivertsen, Desert Control

Tolv millioner hektar fruktbare landområder forfaller til ørken hvert år, noe som tilsvarer 2000 fotballbaner i timen. Hvis du legger fotballbanene etter hverandre langs motorveien, må du kjøre i 210 kilometer i timen bare for å holde følge når de blir til ørken. Les den setningen én gang til er du snill.

Sunn jord er videre full av liv. Opptil 95 prosent av alle jordiske arter av biologisk liv kan finnes i jordsmonn, og mer karbon lagres her enn i atmosfæren og i alle levende planter, dyr og mennesker til sammen. De 12 millioner hektarene tilsvarer i vekt av karbon-lagrende biologisk liv; 25 millioner afrikanske elefanter – som tapes i stillhet hvert år.

17. juni er verdensdagen for å bekjempe ørkenspredning og tørke. Det er ikke en dag å observere i stillhet; det er en oppfordring til å ta del i et kappløp mot ørkenspredning og forfall av livsviktig toppjordjord – et kappløp vi må vinne!

Vi har allerede mistet en femtedel av klodens fruktbare landområder grunnet jordforringelse og ørkenspredning, noe som truer levekårene til nesten halvparten av jordens befolkning. Ytterligere ringvirkninger som tap av biologisk mangfold og akselererende klimaendring er en trussel mot alt liv på jorden.

Forskning viser at det globale landbruket kan ha mindre enn 60 avlinger foran seg dersom det nåværende tempoet for ørkenspredning og jordforringelse fortsetter. Det vil si, så lenge vi ikke går tom for vann først. Fordi å dyrke mat krever vann – mye vann! Vann-avtrykket for en hamburger er rundt 2000 liter, og det medgår mer enn 130 liter vann for liten kopp kaffe. Landbruk forbruker faktisk allerede mer enn 70 prosent av alt tilgjengelig ferskvann på jorden.

Når jord blir til sand, behøves enda mer vann bare for å opprettholde dagens produksjon. Og realiteten er at den økende verdensbefolkningen vil trenge mer mat de neste 40 årene enn planeten vår har produsert de siste 500.

Så hvordan vinner vi dette kappløpet?

Løsningen kan finnes rett under føttene våre.

Å stoppe ørkenspredning og gjenopprette klodens forfalte jordøkosystemer kan kompensere for 5-6 gigatonn CO2 årlig. Ved å samtidig fremme jordhelse som kan bidra til å stoppe og reversere avskoging, får vi ytterligere åtte gigatonn per år. Det er 57 prosent av Paris-avtalens 2DS-mål.

Jeg er personlig involvert i tiltak for å fremme jordhelse for landområder som lider av ørkenspredning, vannmangel og utfordrende klima- og miljøforhold. Resultatene er inspirerende. Å forbedre jordhelse med bedre evne til å holde på vann og næringsstoffer fører til økte landbruks avlinger med langt mindre forbruk av resurser som vann og gjødsel. Dette reduserer forurensning og øker karbonlagring samtidig som det reverserer tap av biologisk mangfold og forbedrer bondens levebrød.

Oppsummert;

• Sunn jord betyr mindre belastning på ressurser og rent ferskvann til alle
  • Sunn jord betyr matsikkerhet og at mat produseres med optimalt vann-avtrykk
  • Sunn jord betyr å beskytte og gjenopprette biologisk mangfold
  • Og sunn jord betyr karbonfangst og -lagring med et potensial som kan endre klimaendringene.

En milliard hektar landområder kan gjenopprettes til fruktbar mark i løpet av de neste ti årene dersom det finnes; politisk vilje, økonomisk støtte fra investorer, og handling fra selskaper og enkeltpersoner. Å lykkes vil sikre planetens fremtid for nåværende og fremtidige generasjoner.

Deltar du i kappløpet?

Kronikk: Hva betyr geopolitikken for næringslivet?

Når vi går inn i mer usikre tider, blir det viktigere også for næringslivet å engasjere seg i utenrikspolitiske spørsmål.

To nye i styret til Næringsforeningen

Dette er det nye styret i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

Med statlig og regional vilje kan utvinning av mineraler i Eigersund kommune og videreforedling totalt skape 1000 arbeidsplasser. Til høsten starter N…